Fitness Seller

(Snatch grip) stiff leg deadlift start positie

Bezoekers in dit topic

karatedude89

Ripped Bodybuilder
10 jaar lid
Waardering
207
Lengte
1m85
Massa
83kg
Ik ben nu wat aan het experimenteren met stiff leg deadlift ipv gewone deadlifts.
Ik vraag me af of de positie van mjjn onderrug niet te veel gebogen is?
Screenshot_20250109_120207_Gallery.jpg
Screenshot_20250109_120115_Gallery.jpg

Lijkt alsof je bekken niet gekanteld is inderdaad 🤷‍♀️

• Like
Waarderingen: karatedude89
Hangt ervan af of je dat gebogen wilt doen of niet? Het is niet inherent verkeerd lijkt mij.

Met rechte rug vanaf de grond wordt wel lastig, daarvoor mag je wel behoorlijk flexibel zijn, dus ik zie het juist als variant om gebogen te trainen. Om recht te trainen beperk ik de rom, wordt het een RDL.

Laatst bewerkt:
  • Like
  • Topic Starter Topic Starter
Ik daag mezelf natuurlijk ook wel uit met een snatch grip stiff leg deadlift in olympic weightlifting schoenen 😜

Misschien helpt het om het vanuit het rek te beginnen en dan met de gewenste SLDL vorm zakken, om daarmee wel/beter/verder recht te blijven. In plaats van vanaf de grond in positie te komen.

• Like
Waarderingen: Nicky!
Ik daag mezelf natuurlijk ook wel uit met een snatch grip stiff leg deadlift in olympic weightlifting schoenen 😜
Qua grond raken wellicht wel, maar qua houding rug niet.

Mij lukt het ook niet hoor, ik houd het lekker op rdl en dan maar zo diep mogelijk zakken.

Ik zie trouwens op een eerder bericht over verschil stiff legged, straight legged en rdl dat stiff legged met bolle rug hoort...

Misschien staat daar nog wat zinnigs in??

• Topic Starter Topic Starter
Het ligt er natuurlijk ook welke terminologie je gebruikt. Voor mij is een RDL vanaf de heupen beginnen en de grond (net) niet aanraken met de plates. Een stiff leg deadlift is voor mij een gewone deadlift alleen met minder gebogen knieën dus hogere heupen. Maar iedere rep heeft wel een deadstop op de grond.

Het woord zegt het al. Een 'stiff' legged deadlift is een deadlift variant waarbij boven- en onderbeen in vrijwel dezelfde hoek van elkaar blijven gedurende de volledige beweging, ofwel stijf. Nu kan ik mij voorstellen dat voor een persoon met in verhouding lange benen het erg moeilijk is om de onderrug recht te houden op die manier. Of het dan de moeite waard is is aan een ieder om zelf te bepalen. Persoonlijk zou ik nooit pogen een zwaar gewicht te verplaatsen met mijn onderrug bol, zeker niet als dat enkel is zodat ik kan zeggen een bepaalde vorm van een deadlift uit te voeren.

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: SomeDeadMan en Vlamm
Ik vraag me af of de positie van mjjn onderrug niet te veel gebogen is?
Als je het tekort aan hamstringflexibiliteit compenseert door je bekken te kantelen en rug te krommen kan je hier beter mee stoppen.
Dan heeft deze oefening echt compleet geen nut, en met de kennis die je op dit moment hebt is het tevens vragen om blessures.
Als ik jou was zou ik eerst maar eens aan de slag gaan met een barbell good morning om te kijken of je zodoende de hiphinge goed kunt leren en mobiliteit kunt ontwikkelen.

• Like
Waarderingen: SomeDeadMan, Nicky! en Schwarzeneggertje
Als je het tekort aan hamstringflexibiliteit compenseert door je bekken te kantelen en rug te krommen kan je hier beter mee stoppen.
Dan heeft deze oefening echt compleet geen nut, en met de kennis die je op dit moment hebt is het tevens vragen om blessures.
Als ik jou was zou ik eerst maar eens aan de slag gaan met een barbell good morning om te kijken of je zodoende de hiphinge goed kunt leren en mobiliteit kunt ontwikkelen.
Goodmorning doe ik de laatste tijd ook regelmatig. Die gaan prima.

Bijlagen

• Like
Waarderingen: Schwarzeneggertje
Goodmornings voelen goed/pijn vrij. (Al doen de stiff leg deadlift ook geen pijn) En die foto is om het verschil in positie te laten zien tussen mijn GM en SLDL

Gebogen rug deadlifts hebben ook nut, bijvoorbeeld juist om de onderrug te trainen. Nu weet ik niet of dit jouw doelstelling ermee is maar goed het is een nut.

Uiteraard met gepast gewicht voor jou, opbouwen, niet doordrammen bij problemen, geen gekke dingen doen.

Het is mij ook niet duidelijk waarom good mornings hier een uitkomst zouden bieden, hip hinge zouden leren of mobiliteit zouden verbeteren - alsof de gewenste deadlift variant oefenen dat niet kan.

Persoonlijk vind ik good mornings trouwens veel moeilijker/uitdagender, juist meer beperkt, daarin dan dit soort deadlift varianten, en heb er daarvoor juist minder aan.

-

Zou SLDL trouwens niet in plaats van gewone deadlifts, of deadlifts met rechte rug, doen, maar als aanvulling. Met rechte rug vind ik wel primair belangrijk om te ontwikkelen.

• Like
Goodmornings voelen goed/pijn vrij. (Al doen de stiff leg deadlift ook geen pijn) En die foto is om het verschil in positie te laten zien tussen mijn GM en SLDL
De GM activeert vaak automatisch de holling in de onderrug (kyfose). Als je enige graadmeter voor je GM is dat je geen pijn voelt, dan is er werk aan de winkel; als ik de foto zo zie heb je (te) weinig spanning op je bovenrug en gelet op de stand van je ellebogen heb je de lats ook niet (goed) geactiveerd. Hiernaast is het belangrijk dat je de abs goed spant en de hip hinge goed geisoleerd uit voert. Tot slot moet je 'm uiteraard in de spieren voelen die je wilt raken (m.n. hamstrings in jouw voorbeeld), en vooral ook veel oefenen om de motorpatronen en proprioceptie te ontwikkelen.

Gebogen rug deadlifts hebben ook nut, bijvoorbeeld juist om de onderrug te trainen. Nu weet ik niet of dit jouw doelstelling ermee is maar goed het is een nut.
Een stiff leg deadlift doen om vervolgens je rug te moeten krommen om 'm uit te kunnen voeren is heel wat anders.
Als het zijn doelstelling zou zijn geweest had hij ook wel een andere vraag gesteld of topictitel gekozen.

Het is mij ook niet duidelijk waarom good mornings hier een uitkomst zouden bieden, hip hinge zouden leren of mobiliteit zouden verbeteren - alsof de gewenste deadlift variant oefenen dat niet kan.
Mensen zijn meer geneigd om tegendruk te willen geven en houden de onderrug, en heupen, daardoor vaak automatisch beter.
Bij een variant van de deadlift zijn mensen vaak sneller geneigd om voorover te buigen.

Een stiff leg deadlift doen om vervolgens je rug te moeten krommen om 'm uit te kunnen voeren is heel wat anders.
Als het zijn doelstelling zou zijn geweest had hij ook wel een andere vraag gesteld of topictitel gekozen.
Heel anders dan wat? SLDL kan met kromme rug zijn, dat is voor velen hoe die bedoelt is.

Het lijkt mij dat deze naam de kromming ongespecificeerd laat, dus recht kan zeker ook, en het kan zelfs een RDL zijn. Het kan daarom nodig zijn om na te vragen hoe iemand het bedoelt ofwel wat iemand ermee wil.

Ik zie, zelfs na mijn vraag ernaar, niets over z'n doelstelling ermee. Dat hij SLDL wil doen om eens te experimenteren zegt mij nog niets over de onderrug willen krommen, of niet. Niet weten of dat kan/mag laat dat als vraagstelling van het topic voor mij ook open.

Goodmorning doe ik de laatste tijd ook regelmatig. Die gaan prima.
Dit is trouwens wel minder ver gekanteld met je bovenlichaam dan bij de SLDL foto's? Ik denk dat als je bij GM tot verder horizontaal zou hingen (en de bar niet over je kop laat vallen :lol:) je net zo krom als bij de SLDL zou (moeten) gaan.

Ik zelf kan dan bij SLDL mij beter door het gewicht met rechte rug in positie laten trekken, dan bij een GM waar mijn rug niet tegen mijn shitty mobiliteit op kan, maar dat ben ik.

Uitproberen en vergelijken?

Dit is trouwens wel minder ver gekanteld met je bovenlichaam dan bij de SLDL foto's? Ik denk dat als je bij GM tot verder horizontaal zou hingen (en de bar niet over je kop laat vallen :lol:) je net zo krom als bij de SLDL zou (moeten) gaan.

Ik zelf kan dan bij SLDL mij beter door het gewicht met rechte rug in positie laten trekken, dan bij een GM waar mijn rug niet tegen mijn shitty mobiliteit op kan, maar dat ben ik.

Uitproberen en vergelijken?
Ja dat klopt waarschijnlijk wel. Al zie je wel dat mijn rug al iets minder krom is bij de de SLDL met een iets smallere grip dan bij de snatch grip. Ik begin de SLDL ook altijd vanaf de grond. Wat jij net posten zou ik eerder een deficit RDL noemen.

Heel wat anders dan 'm uitvoeren om je rug te trainen, zoals jij opperde. Je bent slim genoeg om dat zelf te begrijpen, en ik heb geen zin om mezelf verder te verduidelijken tegenover mensen die me niet willen begrijpen. Gaan jullie maar lekker je onderrug trainen door met een kromme rug te deadliften.

Toch snap ik @chrisk wel: als doel van @karatedude89 hypertrofie is, kan het prima met bolle rug, mits de load niet te hoog is.

Vraag is of een reguliere deadlift dan niet beter is.

Andere kanttekening is dat je bekken ook niet goed (of voldoende) gekanteld lijkt bij good morning dus het lijkt er wellicht eerder op dat de bolling niet doelbewust is ingezet 🤷‍♀️

Toch snap ik @chrisk wel: als doel van @karatedude89 hypertrofie is, kan het prima met bolle rug, mits de load niet te hoog is.

Vraag is of een reguliere deadlift dan niet beter is.

Andere kanttekening is dat je bekken ook niet goed (of voldoende) gekanteld lijkt bij good morning dus het lijkt er wellicht eerder op dat de bolling niet doelbewust is ingezet 🤷‍♀️
Mijn doel is niet specifiek hypertrofie met deze oefening. Het is om bedoeld voor carryover naar een gewone deadlift. Zowel snatch grip als clean grip.

Terug
Naar boven