MuscleMeat

(Snatch grip) stiff leg deadlift start positie

Bezoekers in dit topic

• Suggesties:
    1. snatch grip DL;
    2. Sumo DL als alternatief
    3. Zorgen dat de stang zo laag ligt als je mobiliteit aankan.

Succes!
    :thumb:

• Like
    Waarderingen: Nicky!
    Nu ben je me kwijt.... Wat voor carry-over dan?

Wat is je weak spot in de deadlift dan?
    Waar is de meerwaarde van de sldl boven de deadlift zelf?

Als je onzeker bent over de positie van de onderrug en niet bewust kiest, zou ik niet deze variant kiezen voor de carry-over over want dan heb je bij deadlift ook geen bewuste keuze over de rug positie. En dan heb je kans op onderrugblessures...

Zou mijn keus niet zijn.

• Like
    Waarderingen: DieNase
    Waarom doe je dit? Wil je gaan gewichtheffen (toffe sport hoor, aanrader), maar zomaar allerlei varianten gaan doen zonder idee erachter is echt wel zonde van je tijd.

Dus waarom?

Ik doe niet de full clean en jerk en snatch. Maar ik haal wel veel inspiratie uit gewichtheffen. Inderdaad mooie sport. Dus ik doe veel oefeningen zoals high bar squat, front squat, overhead presses (verschillende grips en BTN) clean grip deadlift snatch, grip deadlift etc. De stiff leg deadlift varieties. Zijn bedoeld om de gewone snatch en clean grip deadlift te versterken.

Nu ben je me kwijt.... Wat voor carry-over dan?

Wat is je weak spot in de deadlift dan?
    Waar is de meerwaarde van de sldl boven de deadlift zelf?

Als je onzeker bent over de positie van de onderrug en niet bewust kiest, zou ik niet deze variant kiezen voor de carry-over over want dan heb je bij deadlift ook geen bewuste keuze over de rug positie. En dan heb je kans op onderrugblessures...

Zou mijn keus niet zijn.
    Ik kies er wel bewust voor omdat zoals ik mijn bericht hierboven schreef, inspiratie haal uit Olympisch gewichtheffen.
    Zwakte punt van een deadlift is bij mij bijna altijd vanaf de grond.
    Meerwaarde van de stiff leg deadlift is dat Als ik door de tijd heen sterker kan worden op deze oefening ik daarvoor ook meer kan deadliften met meer gebruik vanuit mijn benen...dat is wat ik bedoelde met carryover.
    Verbeter me als ik fout zit.

Met bewust kiezen doelde ik niet op de lift naar op de bolling van je rug. Als je inspiratie haalt uit gewichtheffen zou hij nooit bol mogen zijn.

Ik heb trouwens tijdens gewichtheffen nooit gehoord over van over van sldl naar deadlift.

Ik ken wel het probleem van moeite met van de grond krijgen: bij gewichtheffen deden we dan deficit deadlifts. Voor de carry-over naar snatches, in snatchgrip, voor de carry-over naar cleans in cleangrip.

Als je gewichtheffen blijkbaar zo leuk vindt moet je dat gewoon gaan doen. De Carry over die sommige lifts hebben volgens jou hebben dat niet of nauwelijks.

Als je start punt zwak is van je deadlift doe je deficit deadlifts. Punt.

Als je gewichtheffen blijkbaar zo leuk vindt moet je dat gewoon gaan doen. De Carry over die sommige lifts hebben volgens jou hebben dat niet of nauwelijks.

De sportschool waar ik train heeft geen bumper plates. Dus dat zit er helaas niet in. Vandaar dat ik dus veel assistance oefeningen doe. Zodat ik toch in die stijl kan trainen.

Hebben "gewone" snatch grip DLs niet eenzelfde effect?

Een "gewone" snatch grip deadlift heeft inderdaad ongeveer hetzelfde effect als een deficit deadlift. Langere pull. Ik ben nu dus aan het experimenteren met de stiff leg deadlift met een snatch grip om de "gewone" snatch grip deadlift te versterken. Want die gebruik ik dan meer als een main lift.

Een "gewone" snatch grip deadlift heeft inderdaad ongeveer hetzelfde effect als een deficit deadlift. Langere pull. Ik ben nu dus aan het experimenteren met de stiff leg deadlift met een snatch grip om de "gewone" snatch grip deadlift te versterken. Want die gebruik ik dan meer als een main lift.
    Tja, dan zou ik wel een beetje Rippetoe op je gaan en zeggen dat je als main het beste de variant kan gebruiken die het meeste gewicht verplaatst. Desnoods de Clean DL, wat weer iets anders is dan een Clean Grip DL...

Tja, dan zou ik wel een beetje Rippetoe op je gaan en zeggen dat je als main het beste de variant kan gebruiken die het meeste gewicht verplaatst. Desnoods de Clean DL, wat weer iets anders is dan een Clean Grip DL...
    Wat is het verschil dan? Naar mijn idee is een clean DL precies dezelfde setup alsof je een (power) clean gaat doen en een clean grip deadlift. En een gewone deadlift maar dan met een clean breedte grip...zelfde verhaal met snatch DL en snatch grip DL...of heb ik het mis?

Nee

Sorry dit is echt onzin. Ja een langere pull maar een heel andere pull.
    Een snatch grip deadlift is om je snatch te verbeteren. Als je nog geen 2,5-3x bw deadlift moet je gewoon deadliften om sterker te worden.

• Like
    Waarderingen: Jaap ja, BigGuy84 en Mentat
    Wat is het verschil dan? Naar mijn idee is een clean DL precies dezelfde setup alsof je een (power) clean gaat doen en een clean grip deadlift. En een gewone deadlift maar dan met een clean breedte grip...zelfde verhaal met snatch DL en snatch grip DL...of heb ik het mis?
    Als ik het goed begrepen heb is het verschil tussen een clean DL en een clean grip DL dat je bij de eerste de hele beweging als het begin van een clean doet en dat de tweede vooral op de grip ziet. Het verschil zal bij de snatch DL en snatch grip DL nog groter zijn.

• Like
    Waarderingen: DieNase
    Als ik het goed begrepen heb is het verschil tussen een clean DL en een clean grip DL dat je bij de eerste de hele beweging als het begin van een clean doet en dat de tweede vooral op de grip ziet. Het verschil zal bij de snatch DL en snatch grip DL nog groter zijn.
    Is dat niet hetzelfde als dat ik net zei 😜

Nee

Sorry dit is echt onzin. Ja een langere pull maar een heel andere pull.
    Een snatch grip deadlift is om je snatch te verbeteren. Als je nog geen 2,5-3x bw deadlift moet je gewoon deadliften om sterker te worden.
    Weer iets geleerd 👍
    Weet alleen niet of ik het 100% eens ben met het 2e gedeelte. Wat is er mis met een deadlift variatie als je rond de 2x BW of iets minder deadlift?
    Er zijn genoeg programma's die een deadlift variatie erin hebben zitten. Zou je die dan pas kunnen volgen als je minimaal 2.5 Je BW Deadlift?

Laatst bewerkt:
    Niet echt.. een deficit deadlift is meer gericht op de quads, en een snatch grip meer op (de stabiliteit van) de bovenrug en (kracht en rom van) hamstrings.
    Klopt. Maar in beide gevallen is het wel zwaarder om um van de grond te tillen dus Ik snap de vergelijking.

Weet alleen niet of ik het 100% eens ben met het 2e gedeelte. Wat is er mis met een deadlift variatie als je rond de 2x BW of iets minder deadlift?
    Daar is op zichzelf niets mis mee. Met jouw uitvoering alleen wel. Daarnaast ontbreekt het je aan kennis om variaties te programeren voor je doelen. Tot slot staat je ego jou in de weg. No offence; been there.

Des te sneller je de realiteit onder ogen komt en fatsoenlijk gaat leren deadliften, des te minder de kans op blessures en des te beter/sterker je wordt. Je staat er nu bij als een hond die moet schijten.

• Like
    • Haha
    Waarderingen: Jaap ja, DieNase en Nicky!
    Daar is op zichzelf niets mis mee. Met jouw uitvoering alleen wel. Daarnaast ontbreekt het je aan kennis om variaties te programeren voor je doelen. Tot slot staat je ego jou in de weg. No offence; been there.

Des te sneller je de realiteit onder ogen komt en fatsoenlijk gaat leren deadliften, des te minder de kans op blessures en des te beter/sterker je wordt. Je staat er nu bij als een hond die moet schijten.
    Amen

Terug
    Naar boven