XXL Nutrition

Snel of langzaam

Bezoekers in dit topic

Black

Advanced Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
2 sep 2006
Berichten
805
Waardering
11
Snel of langzaam?

In mijn gym zie je de meeste HUGE mofo's :D met een hoog tempo de herhalingen maken. Maar je leest bijna overal snel heen en langzaam terug. Ik heb dit dus ff zelf uitgeprobeert. Als ik een snel tempo aanhou dan kan ik meer gewicht pakken dan in tegenstelling tot een laag tempo.

Wat kun je nu beter doen meer gewicht, of de oefeningen strikter uitvoeren?

Alvast bedankt,

Mvg,

Black
 
Goed je oefening uitvoeren...Techniek boven alles!
 
Ik zie in de gym altijd mensen aankloten met oefeningen, met VEEL teveel gewicht. Zodra ik daar wat van zeg, ze op een gewicht dat zeker 25% onder het gewicht dat ze gebruiken zet, en hun de oefening goed en dus strict laat uitvoeren kunnen ze hem amper 10 keer uitvoeren.

Techniek is dus inderdaad alles, vergelijk het met boksen. Je kan wel stoer als een wacko gaan rondzwaaien, maar het draait toch om de techniek,dan maar iets minder slaan,maar wel effectiever!
 
Ja dat leek mij ook! Maar ik ben klein met mijn "goede" techniek en hun met hun "foute techniek" zijn HUGE! :D dus vandaar
 
Ik zie in de gym altijd mensen aankloten met oefeningen, met VEEL teveel gewicht. Zodra ik daar wat van zeg, ze op een gewicht dat zeker 25% onder het gewicht dat ze gebruiken zet, en hun de oefening goed en dus strict laat uitvoeren kunnen ze hem amper 10 keer uitvoeren.

Techniek is dus inderdaad alles, vergelijk het met boksen. Je kan wel stoer als een wacko gaan rondzwaaien, maar het draait toch om de techniek,dan maar iets minder slaan,maar wel effectiever!

en daar is alles mee gezegd
 
Hoe defineer je een goede techniek?

Gewoon snel liften, kun je meer gewicht mee gebruiken en rekruteer je dus meer spiervezels.
 
Dat is ook weer zo. Best moeilijk he snel of langszaam ?
 
Dat is ook weer zo. Best moeilijk he snel of langszaam ?

how about: snel én langzaam?

een zeer zwaar gewicht ga je echt niet snel bewegen, een licht gewicht kan je wel snel bewegen.
 
Je moet niet teveel naar anderen kijken; zij zijn waarschijnlijk bevoordeeld met goede genen ed., zorg dat je de techniek goed onder de knie hebt en dan zwaarder gaan in het gewicht; techniek zal hier ALTIJD onder lijden; progressie maken = meer gewicht. (mits de techniek natuurlijk ongeveer goed is.)
 
de terug fase is nog belangrijker dan de heen fase voer je oefening goed uit heen explosief terug gecontroleerd

begin anders met een 2sec heen en 7sec terug schema
 
Snel en explosief liften en zoveel mogelijk gewicht, natuurlijk moet je techniek wel goed zijn.Anders kun je beter helemaal niet trainen.
 
de terug fase is nog belangrijker dan de heen fase voer je oefening goed uit heen explosief terug gecontroleerd

begin anders met een 2sec heen en 7sec terug schema
Zoek de tegenstelling. :o

On-topic: snel en explosief, je wilt toch geen trage zak worden. :p
 
Sowieso staat de techniek voorop, Milos Sarcev bijvoorbeeld voert vaak zijn oefeningen uit met een 10 sec heen 10 sec terug schema, voor het kweken van de massa.

Wil je op kracht verder bouwen, zal je ook gebruik moeten maken van explosiviteit, langzaam heen explosief terug.
 
Met bench press ga ik gewoon langzaam naar beneden, en stoot ik zo snel mogelijk uit. (Niet dat dit snel is als je maxt, maar het bevordert mijn training wel)
 
Snel of langzaam, wat jij wilt, gewoon gecontroleerd doen. Uitvoering is alles! Als je ROM focked op is laat dan maar zitten…
 
Zoek de tegenstelling. :o

On-topic: snel en explosief, je wilt toch geen trage zak worden. :p

2sec heen als je de spier aanspand en 6sec terug als je hem ontspand maar dat verschild per oefeningen
 
Laatst bewerkt:
Het beste zijn explosieve reps. Als je opzettelijk een gewicht langzamer gaat verplaatsen terwijl je sneller kan, zet je gewoon minder kracht. Het verhaaltje dat een explosieve rep lichter aanvoelt door gebruik van momentum is bulshit.
Ook stimuleer je de fast twich vezels die het grootste groeipotentieel hebben.
Hoevaak zie je trouwens een pro langzaam trainen.
 
strikte uitvoering is zwaar overrated
 
repsnelheden van 10 sec. heen en 10 terug zijn in mijn ogen waardeloos. Je traint alleen maar op uithoudingsvermogen. Ik heb een half jaar getraint met langzame reps en ik ben er niks mee opgeschoten.
 
Het beste zijn explosieve reps. Als je opzettelijk een gewicht langzamer gaat verplaatsen terwijl je sneller kan, zet je gewoon minder kracht. Het verhaaltje dat een explosieve rep lichter aanvoelt door gebruik van momentum is bulshit.
Ook stimuleer je de fast twich vezels die het grootste groeipotentieel hebben.
Hoevaak zie je trouwens een pro langzaam trainen.

Precies, momentem wordt overigens ook gewoon gecreeerd door een spier, dus waarom zou je daar geen gebruik van mogen maken?
 
Back
Naar boven