XXL Nutrition

Snelheid speed bench

Bezoekers in dit topic

RichardV

Colossal Veteran
+15 jaar member
Lid geworden
9 dec 2002
Is de zakkende fase (negative) nu ook snel, of is het beter om bijvoorbeeld rustig te zakken, 1 sec dood op de borst en dan vol uit te drukken?

Grijpwijk

Ripped Bodybuilder
+15 jaar member
Lid geworden
23 feb 2004
Lengte
1m93
Massa
100kg
Volgens mij 'hoort' het langzaam te gaan. Voelt ook veel fijner aan, het gaat er toch om om speed te ontwikkelen bij het uitstoten vanuit een soort nulpunt. Anders wordt het al snel gooi en smijtwerk.

iron devoted

Huge Freak
+15 jaar member
Lid geworden
25 sep 2005
Lengte
1m80
Massa
100kg
Vetpercentage
14%
inderdaat ik ben het eens met grijpwijk!langzaam zakken en dan snel uit drukken!dan hou je spanning op de spieren bij het zakken (negative) en expolsieve kracht bij het uitdrukken!

Arnie

Cool Novice
+15 jaar member
Lid geworden
26 mei 2004
Als je op kracht wilt trainen is snelheid over de volledige bewegings baan i.m.o. toch beter. Als je de spanning er bij het zakken er goed ophoud en langzaam laat zakken raak je kracht kwijt voor het uit stoten van zwaardere gewichten.

j354j4

Competitive Bodybuilder
+15 jaar member
Lid geworden
2 okt 2005
Mwah.. ik heb meer baat gehad bij trage eccentrische fase, mss zelfs korte stop, en dan vanuit het niets zo explosief mogelijk uitstoten.

OP
R

RichardV

Colossal Veteran
+15 jaar member
Lid geworden
9 dec 2002
Mwah.. ik heb meer baat gehad bij trage eccentrische fase, mss zelfs korte stop, en dan vanuit het niets zo explosief mogelijk uitstoten.

Dit lijkt mij persoonlijk ook het beste om zo sterk mogelijk te worden in het onderste deel, wat volgens mij de bedoeling is van deze oefening (om zo je bench te kunnen versterken).

chunky

Huge Freak
+15 jaar member
Lid geworden
27 sep 2005
Lengte
1m92
Massa
118kg
mwah, je zou die drie herhalingen in eenzelfde tijd moeten klaren als 1 rep met je max, dat haal je nooit wanneer je langzaam zakt. Daar komt nog bij dat het voor je ontwikkeling geen bal nut heeft om met dat kippegewicht een langzame excentrische beweging te maken, dat heeft alleen met overloads nut.

speed bench is dus als een wilde tekeer gaan met dat gewicht en dat houdt ook in dat je het gewicht zo snel mogelijk naar je borst brengt (gecontroleerd) dus niet laten stuiteren en vervolgens weer zo explosief mogelijk uitstoot.

j354j4

Competitive Bodybuilder
+15 jaar member
Lid geworden
2 okt 2005
mwah, je zou die drie herhalingen in eenzelfde tijd moeten klaren als 1 rep met je max, dat haal je nooit wanneer je langzaam zakt. Daar komt nog bij dat het voor je ontwikkeling geen bal nut heeft om met dat kippegewicht een langzame excentrische beweging te maken, dat heeft alleen met overloads nut.

speed bench is dus als een wilde tekeer gaan met dat gewicht en dat houdt ook in dat je het gewicht zo snel mogelijk naar je borst brengt (gecontroleerd) dus niet laten stuiteren en vervolgens weer zo explosief mogelijk uitstoot.

Maar als je kijkt naar powerlifting meets waar het gewicht een zichtbare stop moet maken op de borst heb je toch veel meer aan even wachten op de borst en dan vanuit het niets explosief drukken?

Ik doe eigenlijk niet zo vaak speed setjes, maar sinds ik al mn warm-up en opbouw setjes zo druk ben ik veel sneller vanaf mn borst. Met alle oefeningen, niet alleen gewone BP.. ook met MP etc.

uncLez

Ripped Bodybuilder
+15 jaar member
Lid geworden
8 okt 2005
Lengte
1m77
Massa
100kg
Ik laat hem persoonlijk ook niet supersnel zakken.
Ik zorg gewoon dat ik hem wel vlot laat zakken, maar met volledige spiercontrole om eventuele extra risico's voor mijn schouders in check te houden.

builderB

Colossal Veteran
+15 jaar member
Lid geworden
11 apr 2005
hoe zit het met het opslaan van spanning in de pezen en spieren tijdens de eccentrische fase bij het benchen?

In principe kun je die spanning altijd opbouwen tijdens een ecc. beweging, maar imo zou die je doel tegenwerken: het aansturen van zoveel mogelijk MU's tegelijk om het gewicht zo snel mogelijk te verplaatsen.

Je voorziet dan als het ware in een stukje kracht die je liever uit je spieren zou halen.
Bovendien zorgen eccentrische beweging voor beschadigingen van de actine en myosine complexen in de spier, die je imo ook liever heel houdt tot na je speed/ME werk.

Zwaar eccentrisch trainen kan zeker z'n nut hebben, maar ik denk zelf dat het met speedwork niet de bedoeling is.

dit was puur een overdenking, dus ik ben benieuwd hoe jullie er over denken. :D

uncLez

Ripped Bodybuilder
+15 jaar member
Lid geworden
8 okt 2005
Lengte
1m77
Massa
100kg
Maar als je kijkt naar powerlifting meets waar het gewicht een zichtbare stop moet maken op de borst heb je toch veel meer aan even wachten op de borst en dan vanuit het niets explosief drukken?

Ik doe eigenlijk niet zo vaak speed setjes, maar sinds ik al mn warm-up en opbouw setjes zo druk ben ik veel sneller vanaf mn borst.

Een in tegenstelde richting bewegende massa een bepaalde impuls geven kost meer vermogen dan een stilliggende massa. Voor het speed benchen is het dus wellicht zelfs ongewenst de stang een full stop te laten maken.

Voor de gezondheid van je schouders is dit wellicht geheel andersom ;)

chunky

Huge Freak
+15 jaar member
Lid geworden
27 sep 2005
Lengte
1m92
Massa
118kg
links zijn aangepast nu, doen het

j354j4

Competitive Bodybuilder
+15 jaar member
Lid geworden
2 okt 2005
Ja ok.. maar alleen omdat het zo 'hoort' betekent niet dat het het beste is. Ik heb meer baat gehad bij pauzes op mn borst, ook bij speed setjes. That's all i'm saying. Het was vroeger mn zwakke punt, nu ligt dat punt bij de lockout en ben ik vet snel vanaf mn borst. Ik zit op mn werk, kan en wil niet meer in discussie gaan :p

j354j4

Competitive Bodybuilder
+15 jaar member
Lid geworden
2 okt 2005
Een in tegenstelde richting bewegende massa een bepaalde impuls geven kost meer vermogen dan een stilliggende massa. Voor het speed benchen is het dus wellicht zelfs ongewenst de stang een full stop te laten maken.

Daar heb je gelijk in ja. Zo heb ik het nog nooit bekeken. En builderb ik snap geen zak van wat je net hebt geschreven :P

Unregistered

Advanced Bodybuilder
+15 jaar member
Lid geworden
19 aug 2003

Dit ligt eraan wat sterker ontwikkeld is in je lichaam, myotatische reflexe en golgi pees orgaan die elastische energie kunnen opstaan of je starting strength. Doel van speed bench is natuurlijk een supersnelle eccentrische contractie, bijna de bar gecontroleerd laten vallen. Hierdoor neemt de hoeveelheid elastische energie toe waardoor het omkeerpunt onderin heel erg getrained wordt. Met een heel licht gewicht starting strength trainen (bar stilleggen dus) heeft niet zoveel zin, die eigenschap kun je beter met een zwaar gewicht doen voor maximale explosiviteit. Maar voor reactiviteit bij de bench / squat is zo snel mogelijk zakken dus beter.

Unregistered

Advanced Bodybuilder
+15 jaar member
Lid geworden
19 aug 2003
Als je last hebt van je schouders bij speed bench eerst je postuur checken, kijken hoe de stand van je scapula is, hoe het verloop van de scapula is tijdens abductie en het internet even nachecken op impingement testen voor de schouder. Zijn je rotator cuffs sterk genoeg? middenste / onderste traps? Is je pectoralis verkort? Zijn allemaal dingen die je op zo'n moment moet nakijken, maa rhet is en blijft een feit dat speed bench idd belastend is voor het kapsel van de schouder

Grijpwijk

Ripped Bodybuilder
+15 jaar member
Lid geworden
23 feb 2004
Lengte
1m93
Massa
100kg
Toch maar eens anders proberen dan :D

builderB

Colossal Veteran
+15 jaar member
Lid geworden
11 apr 2005
hoe zit het met het opslaan van spanning in de pezen en spieren tijdens de eccentrische fase bij het benchen?

In principe kun je die spanning altijd opbouwen tijdens een ecc. beweging, maar imo zou die je doel tegenwerken: het aansturen van zoveel mogelijk MU's tegelijk om het gewicht zo snel mogelijk te verplaatsen.

Je voorziet dan als het ware in een stukje kracht die je liever uit je spieren zou halen.
Bovendien zorgen eccentrische beweging voor beschadigingen van de actine en myosine complexen in de spier, die je imo ook liever heel houdt tot na je speed/ME werk.

Zwaar eccentrisch trainen kan zeker z'n nut hebben, maar ik denk zelf dat het met speedwork niet de bedoeling is.

dit was puur een overdenking, dus ik ben benieuwd hoe jullie er over denken. :D

Dit ligt eraan wat sterker ontwikkeld is in je lichaam, myotatische reflexe en golgi pees orgaan die elastische energie kunnen opstaan of je starting strength. Doel van speed bench is natuurlijk een supersnelle eccentrische contractie, bijna de bar gecontroleerd laten vallen. Hierdoor neemt de hoeveelheid elastische energie toe waardoor het omkeerpunt onderin heel erg getrained wordt. Met een heel licht gewicht starting strength trainen (bar stilleggen dus) heeft niet zoveel zin, die eigenschap kun je beter met een zwaar gewicht doen voor maximale explosiviteit. Maar voor reactiviteit bij de bench / squat is zo snel mogelijk zakken dus beter.

aha mijn eerste gedachte kan dus de prullenmand in....
er wordt dus meer elastische energie opgeslagen bij een snelle ecc. beweging, klinkt ook logisch eigenlijk :D

EricR

Superior Athlete
+15 jaar member
Lid geworden
15 nov 2002
Lengte
1m79
Massa
89kg
Vetpercentage
15%
Geschoond, graag on-topic door.