AndroidHealthClinic

Snelheid van reps

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ano_163931

Cool Novice
Lid geworden
6 okt 2017
Berichten
61
Waardering
1
Lengte
1m75
Stel je hebt iemand die puur traint voor kracht, laag in reps dus
En je hebt iemand die traint om zo breed mogelijk te worden, dus wat hoger in reps.

Is de snelheid van deze 2 soort manieren van trainen anders met oefeningen? Dus hoe snel je een rep uitvoert.

Zoja, zit daar ook een verschil in tussen compound en isolatie oefeningen?
 
zelf ben ik van mening dat slome en gecontroleerde bewegingen beter zijn, het is alleen wel nadelig als je ''meer'' gewicht wilt tillen.
voor kracht is het meestal explosief en bij wat meer bodybuild stijl hou je je veel meer bezig met Time under tension en mind muscle connection.. is dus niet wat je doel is.
 
zelf ben ik van mening dat slome en gecontroleerde bewegingen beter zijn, het is alleen wel nadelig als je ''meer'' gewicht wilt tillen.
voor kracht is het meestal explosief en bij wat meer bodybuild stijl hou je je veel meer bezig met Time under tension en mind muscle connection.. is dus niet wat je doel is.

Ah oke want ik heb nu een schema wat spiermassa en kracht combineerd. Stel ik haal alle 3 de setjes 12 reps. Dan doe ik t gewicht een heel stuk verhogen waardoor ik maar 6 reps bijvoorbeeld kan. En dit bouw ik dan uit naar 12 reps. Dit gaat dan over de isolatie oefeningen.

Zware oefeningen zoals de squat en overhead press heb ik op de ene dag 3 x 5 . En dan op de andere dag 6 - 12 reps (opbouwend dus)
 
Bij beide kan je hetzelfde snelheidsprotocol hanteren (explosieve concentrische fase/gecontroleerde eccentrische fase)

Groots verschil zit in de hoeveelheid reps en gebruikt gewicht.

TUT op zich zegt niet veel zonder intra rep variatie er in te betrekken(40 reps van 2 sec. Duurt net zolang als 4 slo-mo reps van 20sec maar zijn totaal niet vergelijkbaar ondanks dezelfde TUT)
 
Yep, explosief met zwaar gewicht is niet hetzelfde als snel.
 
Ik heb bij mijzelf gemerkt, en dat geldt denk voor veel krachtsporters, dat wanneer je je 1RM test de eccentrische fase ook beduidend langzamer wordt om de controle te kunnen behouden. Als ik dat te snel doe werkt de stretch reflex tegen, of beter gezegd dan werkt die niet. Het is een heel fijne grens waarop het nog wel en net niet meer werkt, dan gaat het te snel.
 
Ik heb bij mijzelf gemerkt, en dat geldt denk voor veel krachtsporters, dat wanneer je je 1RM test de eccentrische fase ook beduidend langzamer wordt om de controle te kunnen behouden. Als ik dat te snel doe werkt de stretch reflex tegen, of beter gezegd dan werkt die niet. Het is een heel fijne grens waarop het nog wel en net niet meer werkt, dan gaat het te snel.

Oke maar stel de overheidpress. Met powerlifting laat je me dan ook gecontroleerd zakken of laat je m hup boem zakken
 
Wat is t verschil
Wellicht voor mijn beurt maar gewicht verplaatsen met een zo groot mogelijke acceleratie is explosiviteit. Dat kan er snel uitzien, maar hoeft dus niet.
 
TUT op zich zegt niet veel zonder intra rep variatie er in te betrekken(20 reps van 2 sec. Duurt net zolang als 4 slo-mo reps van 20sec maar zijn totaal niet vergelijkbaar ondanks dezelfde TUT)

Kun je dit wat makkelijker verwoorden
 
Explosief trainen is niet hetzelfde als trainen voor explosiviteit.

In het eerste geval probeer je een zwaar gewicht zo snel mogelijk te verplaatsen maar zorgt het gewicht ervoor dat de beweging op zich niet snel is (bij voldoende gewicht zelfs langzaam).

In het tweede geval ga je uit van een laag gewicht en is de beweging wel snel. Ultieme variant hiervan zijn oefeningen waarbij je niet zelf het gewicht hoeft te stoppen (gooibewegingen, jumpsquat, enz)
 
Oke maar stel de overheidpress. Met powerlifting laat je me dan ook gecontroleerd zakken of laat je m hup boem zakken
Altijd gecontroleerd zakken. Zelfs bij zgn. "cheatreps" is er controle nodig- als je het goed doet. Ik kan 100kg bench razendsnel laten zakken, maar met perfecte controle. Die snelheid qua zakken lukt mij niet met 160kg, dan verlies ik de controle. Dus zal ik langzamer zakken. Bij een 100kg bench stoot ik ook snel uit, dat is bij 160kg langzamer. Maar wel met dezelfde intentie qua acceleratie/ explosiviteit.

edit: nodeloos ingewikkeld voor ts.
 
  • Like
Waarderingen: 3XL
Oke thanks iedereen! T is een stuk duidelijker geworden voor me. Weer wat geleerd
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven