Fitness Seller

Snelheid (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

The Hoste

Dutch Bodybuilder
20 jaar lid
Lid geworden
31 dec 2002
Berichten
514
Waardering
13
Ik wil trainen om kracht te winnen maar vooral om snelheid te winnen.
Welke trainigsmethode is dan het meest geschikt?
Hoge reps of niet. Zware gewichten?
 
Ik neem aan dat je krachttraining doet ter ondersteuning van een andere sport. Maar in welke sport en bij welke bewegingen wil je dan snelheid winnen?

Meestal is het gewoon met zware gewichten trainen, maar misschien wat hoger in reps. Maar is niet echt te zeggen als je niet weet waarvoor.
 
snelheid?

lichte gewichten combineren met zware gewichten, maar weinig reps, en je echt focussen op explosiviteit.

het is ook best om explosieve oefeningen te maken. waar je echt heel snel moet zijn om een oefening te kunnen doen. ik denk hier bvb aan de powerclean.

verder zou ik ook gewoon doen waarin je meer snelheid wil. dit dan in korte drills een aantal dagen per week.
 
Lijkt me wel dat explosief trainen nog wat blessuregevoeliger als je ze niet helemaal goed uitvoert. Eerst even goed de oefening onder de knie krijgen lijkt me een goed plan.

//edit
zo dan :D
 
Laatst bewerkt:
explosief is helemaal niet blessuregevoelig. als je het slecht doet wel, maar dat staat los van het explosief training.

idd altijd de oefening goed onder de kie krijgen, maar dat is een vereiste, voor elke trainingsmethode dan.
 
Ik wil vooral snelheid winnen om te boksen.

Spike wat bedoel je met lichte gewichten combineren met zware?
 
wel, dit is om explosiviteit véél beter te kunnen ontwikkelen.

lichte gewichten vormen een kleine weerstand, en daardoor kan je dit snel doen bewegen

zware gewichten vormen een grote weerstand, en daardoor beweegt het gewicht automatisch trager.

als je altijd zware gewichten gebruik, ga 'je' (eerder je zenuwstelsel) vergeten wat het is om snel en explosief te zijn, zelfs al probeer je echt explosief te zijn met die zware gewichten.
door zware dagen af te wisselen met lichte dagen, vermijd je dat je in kracht stagneert, en zo leer je eigenlijk om opnieuw echt explosief te zijn.

het is dan ook de bedoeling die lichte gewichten te drukken met gecompenseerde snelheid. je moet bvb 50% van je 1rm drukken also je je 1rm van je borst wou duwen. hierdoor probeer je meer kracht te genereren om uiteindelijk sterker en explosiever te worden. zoals ik al zei ook, altijd laag in reps blijven. zeker met die lichte dagen, doe nooit meer dan 3 reps.
 
3 reps? Maar hoeveel sets dan?
 
Om snelheid te ontwikkelen is het ook heel belangrijk om het spier gevoel te ontwikkelen .... zodat je voelt wat je doet bij elke beweging en je dus kunt voorbereiden op die beweging. Het door spike voorgestelde explosieve schema lijkt me hier erg goed voor maaar eeh .... wel even opwarmen
 
je doet dan tussen de 6 en 12 sets.

zit je percentage tussen 45%-50%, kan je bvb 12 sets doen, is het wat hogen, minder sets.

het belangrijkste is dat je tijdens je set nooit mag vertragen. dus eens je in een van de verdere sets begint te vertragen, moet je ofwel stoppen, ofwel volgende keer een lichter gewicht nemen.

ideaal zou je met dat lichte gewicht 10 sets moeten kunnen doen, redelijk snel na elkaar, en met dezelfde explosiviteit van de eerste tot de laatste set.
 
Explosiviteit hangt ervan af voor welke sport...
Als je de 100m. loopt moet je vooral op 1 moment explosief zijn en niet echt 'explosiviteits'uithouding hebben. Daarentegen als je voor sprongkracht traint voor bv basket moet je niet 1 keer hoog kunnen springen, maar doorheen heet de match dit kunnen doen. Daarom kan je best op basis van een specifieke sport je training bepalen.

bv. boksers trainen de hele training schaduwboksen met een licht gewich in hun handen (1 kg). Als je dit gewoon bent, en dan weg neemt zal je punch constant harder zijn...
 
Merci voor jullie hulp.

Trouwens trainen boksers niet met een licht gewicht bij het schaduwboksen om het uithoudingsvermogen van schouders te trainen?
Ik denk niet dat hun slagen ervan krachtiger worden.
 
Back
Naar boven