MuscleMeat

Contest Log Snow Powerlift Contest 2021 (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Cambered bar bench:roflol:

Die 80 kg moet je gewoon zien als een PR, dat is toch de hele opzet van de conjugate method?
Het is nu wel mn pr ja, maar ik vind het niet bepaald impressive :roflol: Wel een groot verschil tussen wat ik doe en wat Westside doet; zij doen bijna nooit staande overhead presses en al helemaal niet als Max Effort. Echter, ik ben vooral strongman (ondanks dat ik nu voor de dbb powerlift contest traint). Daarnaast denk ik dat een sterke (strict) overhead press ook bijdraagt aan je bench power. Daar weer naast, heb ik nu we buiten trainen minder mogelijkheden qua set ups van bands/chains om oneindig te varieren. Als laatste vind ik het ook fijn om overhead/inclines vaker tussendoor te gooien om niet elke week zwaar te benchen. Dit is juist DE kracht van conjugate vind ik. Zoals Matt Wenning zegt: als je een nieuwe auto constant alleen maar bochten naar links laat maken, gaat één gedeelte naar de kloten en is de rest nog prima. Als je een auto gebruikt zoals je hem hoort te gebruiken (bochten naar links EN rechts, beetje snelweg, beetje stadsverkeer, etc.) gaat hij heel lang mee.

Dit is waarom ik de Conjugate Method enorm prefereer. Kan je op korte termijn misschien meer winst halen door meer specifiek te trainen? Waarschijnlijk wel. Echter, je plafond is naar mijn mening veel lager als je geen "brede basis" hebt EN je raakt veel sneller geblesseerd als je je lichaam constant op dezelfde manier belast. Prima als je kort maar heftig wil pieken (bijvoorbeeld als je de finale wil halen in strongman of het NK raw powerliften) maar niet ideaal voor iemand zoals ik. Iemand die al 15 jaar lift, nog "op zijn top" wil zijn in z'n 30s/40s en op 50/60+ nog altijd sterk wil zijn.
 
Het is nu wel mn pr ja, maar ik vind het niet bepaald impressive :roflol: Wel een groot verschil tussen wat ik doe en wat Westside doet; zij doen bijna nooit staande overhead presses en al helemaal niet als Max Effort. Echter, ik ben vooral strongman (ondanks dat ik nu voor de dbb powerlift contest traint). Daarnaast denk ik dat een sterke (strict) overhead press ook bijdraagt aan je bench power. Daar weer naast, heb ik nu we buiten trainen minder mogelijkheden qua set ups van bands/chains om oneindig te varieren. Als laatste vind ik het ook fijn om overhead/inclines vaker tussendoor te gooien om niet elke week zwaar te benchen. Dit is juist DE kracht van conjugate vind ik. Zoals Matt Wenning zegt: als je een nieuwe auto constant alleen maar bochten naar links laat maken, gaat één gedeelte naar de kloten en is de rest nog prima. Als je een auto gebruikt zoals je hem hoort te gebruiken (bochten naar links EN rechts, beetje snelweg, beetje stadsverkeer, etc.) gaat hij heel lang mee.

Dit is waarom ik de Conjugate Method enorm prefereer. Kan je op korte termijn misschien meer winst halen door meer specifiek te trainen? Waarschijnlijk wel. Echter, je plafond is naar mijn mening veel lager als je geen "brede basis" hebt EN je raakt veel sneller geblesseerd als je je lichaam constant op dezelfde manier belast. Prima als je kort maar heftig wil pieken (bijvoorbeeld als je de finale wil halen in strongman of het NK raw powerliften) maar niet ideaal voor iemand zoals ik. Iemand die al 15 jaar lift, nog "op zijn top" wil zijn in z'n 30s/40s en op 50/60+ nog altijd sterk wil zijn.
Eens. Die brede basis zal voor strongman vast gunstiger zijn.

Heb je wel een vaste cyclus ME oefeningen, of doe je vooral waar je zin in hebt?
 
Eens. Die brede basis zal voor strongman vast gunstiger zijn.

Heb je wel een vaste cyclus ME oefeningen, of doe je vooral waar je zin in hebt?
Ik vind dat de brede basis voor iedereen gunstiger is, als je lang in de sport wil zitten. Ook een powerlifter heeft een brede basis nodig. Misschien niet om NU meer te squatten/deadliften, want dat kan soms op korte termijn best wel goed gaan zonder brede basis. Maar als je langere periodes hard wil trainen heb je conditie, spiermassa, kracht in verschillende bewegingen, atletisch vermogen, etc.etc. nodig om niet geblesseerd te raken, de zware trainingen te doorstaan en specifieke kracht te ontwikkelen uit meer generieke kracht. "A piramid is only as tall as its base!"

Ik doe min of meer waar ik zin in heb, maar doe dus wel:
week 1) een min of meer vlakke press (tegen bands/andere bar/narrow grip/legs up/floorpress/low incline/etc.)
week 2) een overhead of steile press (andere bar/seated/high incline/log/etc.)
etc.

Ik heb bij KvhZ een swiss bar, cambered bar, safety squat bar, axle en een normale bar. Ik heb meerdere bands, maar geen rack om ze vast te maken. Ik heb wel een constructie bedacht (farmers neerzetten en daar de bench omheen), maar die werkt alleen bij squat (bij bench komt er dan amper spanning op de bands, omdat ze niet ver uitrekken). Dus doe ik de band dan onder de bench door. Dit kan je doen met de rode (maar dit geeft weinig spanning), paarse en groene. Ik moet dan wel de bench verzwaren met zandzakken, want met de groene band zweeft de bench in de lucht :roflol:. Daarnaast kan de bench dus op 3 standen incline en seated. Ik heb dan ook nog de log tot mijn beschikking en voor overhead eventueel nog andere "voorwerpen" (een keg, stones, 100kg zandzak, 72kg fat grip dumbell, etc.). Al bij al kan ik eindeloos blijven varieren.

Over het algemeen doe ik vooral "bekendere" lifts als ik denk dat ik sterk ben. Als ik denk dat mijn kracht wel eens zou kunnen tegenvallen (door blessures, bw verlies of gewoon niet zo lekker getraind de laatste tijd) ga ik vaak voor een wat meer "exotische variant". Als je kort bij de basis blijft, heb je vaak toch wel een "set point" waarbij je een X gewicht wil liften of anders voel je alsof je gefaald hebt. Als je een cambered bar overhead press of een swiss bar bench tegen bands doet, heb je dit stukken minder en zie je wel waar het schip strand.
 
22-01-2021

Heavy lowerbody


w.u:
- stairmaster 5 min.
- 4 way cable hips 3x10 each
- pallof press 3x10xpurple

belt squat reversed lunges
10x
10x
10x 20kg
10x 20kg
10x 20kg
10x 20kg
10x 20kg
10x 20kg
10x 20kg
10x 20kg

trapbar deadlift
5x 107kg
5x 107kg
5x 137kg
5x 137kg
5x 137kg

cable standing abs
20x
20x
20x

Comment: nog altijd gassed maar minder dan vorige week :) Die deadlift kost wel veel lucht zo. Zet echt overdreven mijn buik uit, span glutes erg aan etc. Maakt het 100x zwaarder maar uiteindelijk wel the way to blessurevrij liften hoop ik :)
 
24-01-2021

Dynamic upperbody


w.u: 3x 30 sec. x circuit:
- purple band rows
- high barbell push ups
- 4kg db curls

axle speed bench press vs green band
5x 10kg + green band
5x 55kg + green band
5x 55kg + green band
5x 55kg + green band
5x 55kg + green band
5x 55kg + green band
5x 55kg + green band
5x 55kg + green band
5x 55kg + green band

seated db arnold press
12x 20kg
10x 20kg
8x 20kg

cs elbows out db rows
15x 10kg
15x 10kg
25x 10kg

axle behind the back holds
42 sec. x 60kg
32 sec. x 60kg
14 sec. x 60kg

Comment: vannacht UFC gekeken. "Geslapen" van 00:00 tot 05:00 en van 07:00 tot 11:00, dus in theorie genoeg, maar is echt niks voor mij. Ik slaap heel lastig in, dus bij elkaar maybe 2/3 goede uren slaap. Beetje brak dus, maar verder prima werk. Die arnold press voor het eerst gedaan, pittige oefening man, of ik ben gewoon weak, geen idee.
 
wel leuke pot van mcgregor, helaas verloren :sad:
 
24-01-2021

Dynamic upperbody


w.u: 3x 30 sec. x circuit:
- purple band rows
- high barbell push ups
- 4kg db curls

axle speed bench press vs green band
5x 10kg + green band
5x 55kg + green band
5x 55kg + green band
5x 55kg + green band
5x 55kg + green band
5x 55kg + green band
5x 55kg + green band
5x 55kg + green band
5x 55kg + green band

seated db arnold press
12x 20kg
10x 20kg
8x 20kg

cs elbows out db rows
15x 10kg
15x 10kg
25x 10kg

axle behind the back holds
42 sec. x 60kg
32 sec. x 60kg
14 sec. x 60kg

Comment: vannacht UFC gekeken. "Geslapen" van 00:00 tot 05:00 en van 07:00 tot 11:00, dus in theorie genoeg, maar is echt niks voor mij. Ik slaap heel lastig in, dus bij elkaar maybe 2/3 goede uren slaap. Beetje brak dus, maar verder prima werk. Die arnold press voor het eerst gedaan, pittige oefening man, of ik ben gewoon weak, geen idee.
Kan zelf ook niet presteren zonder goede slaap, toch lekkere training hoor
 
26-01-2021

Dynamic lowerbody


w.u: 3x 30 sec. x :
- planks
- banded glute bridges
- heavy bag punching

ssb speed box squats + db box jumps
3x 17kg
3x 72kg + 3x medium x 4kg
3x 72kg + 3x medium x 4kg
3x 72kg + 3x medium x 4kg
3x 72kg + 3x medium x 4kg
3x 72kg + 3x medium x 4kg
3x 72kg + 3x medium x 4kg
3x 72kg + 3x medium x 4kg
3x 72kg + 3x medium x 4kg

ssb goodmornings
12x 47kg
12x 47kg
20x 47kg

ghr db sit ups
12x 9kg
12x 9kg
20x 9kg

Comment: Ondanks brakheid, training ging echt top! :)
 
28-01-2021

Heavy upperbody


w.u: 3x 30 sec. x circuit:
- purple band rows
- high barbell push ups
- 4kg db curls

slingshot bench press
3x 20kg
3x 60kg
1x 90kg
1x 120kg
1x 135kg
1x 150kg !!

high incline db press
30x 20kg
20x 20kg
15x 20kg

elbows in Cs db rows
12x 20kg
12x 20kg
12x 20kg

incline db JM press + incline db curls
20x 10kg + 12x 10kg
20x 10kg + 12x 10kg
20x 10kg + 12x 10kg

Comment: baaayum! Geen all time pr (heb zelfs iets meer gebenched zonder slingshot) maar by far het sterkste wat ik aan een dergelijk bw (103kg or there about) ben geweest denk ik en zeker weten het sterkste wat ik in jaren ben geweest! Geen idee wat de slingshot helpt overigens. Er had geen vlieg op moeten zitten... De set up met slingshot is wel best moeilijk overigens.

Ow ja, die db presses ook wel geowned, want dit is de 1e keer dat ik in mn log een variant op de dbs terug kon lezen. Toen deed ik 30-16-12, nu 30-20-15, dus goede improvement :)
 

Bijlagen

  • video-1611833082.mp4
    3 MB
Is dat niet de lichtste slingshot. Vermoed verschil van 10%? Maar op zich maakt het niet uit. Mooie dikke funtraining dus 😁👍
 
Is dat niet de lichtste slingshot. Vermoed verschil van 10%? Maar op zich maakt het niet uit. Mooie dikke funtraining dus 😁👍

Het zal niet de allerlichtste zijn, want we hebben nog zo'n roze binnen liggen, maar die weiger ik aan te doen. Deze is natuurlijk wel voor/door Alex gekocht (@ 150+ bw). Mijn maat (85kg @ 1m83, dus wel vrij skinny) haalde letterlijk hetzelfde nu als raw (alleen wat sneller). Was idd fun, ga hem in mijn volgende cyclus als dynamic effort gebruiken :)
 
Het zal niet de allerlichtste zijn, want we hebben nog zo'n roze binnen liggen, maar die weiger ik aan te doen. Deze is natuurlijk wel voor/door Alex gekocht (@ 150+ bw). Mijn maat (85kg @ 1m83, dus wel vrij skinny) haalde letterlijk hetzelfde nu als raw (alleen wat sneller). Was idd fun, ga hem in mijn volgende cyclus als dynamic effort gebruiken :)
Ja die roze telde ik niet mee haha :p
 
Nice :) zalig he hoe je opeens die muur tegenkomt bij slingshot, en er dan doorheen knalt
 
Nice :) zalig he hoe je opeens die muur tegenkomt bij slingshot, en er dan doorheen knalt
Nou, om eerlijk te zijn, ziet mijn raw bench er ook ongeveer zo uit... Altijd explosief van de chest en dan wordt het pittig. Triceps mogen altijd sterker, maar eerlijk gezegd denk ik dat het altijd wel zo gaat blijven. Ik kan onderin (voor mijn gevoel) gewoon heel goed allerlei spieren samen laten werken (chest/shoulders/triceps maar ook zeker lats en upperback) maar vanaf mid-point/lock out is dit gedaan en moeten mijn triceps het semi alleen doen...
 
Gaat goed!

Was idd fun, ga hem in mijn volgende cyclus als dynamic effort gebruiken
Is slingshot voor dynamic effort niet heel tegenstrijdig? Omdat je explosiviteit/versnelling onderin juist makkelijker maakt. En bovendien wil je normaal gesproken dat je DE techniek op je competition lift lijkt.
 
In mijn beleving doet een slingshot hetzelfde als een band, namelijk het onderin lichter maken en overload at the top creeëren? Mijn idee is dat ik tot aan 90kg met DE werk kan gaan. Dan na 3 weken DE met slingshot plan ik een max poging op de gewone bench. Ik denk juist dat 80 a 90kg met een gewone barbell op speed (met slingshot) meer gaat doen dan 50-60kg tegen bands. Maar we gaan het zien, misschien heb je gelijk. Ik wil niet meer dan 3 weken tegen bands doen, maar zonder bands vind ik dynamic niet chill en we hebben geen chains. Dus ik had slingshot werk bedacht als DE. Creeert dus WEL de overload bovenin die je nodig hebt bij DE, maar niet de overspeed eccentrics die meer druk op je pezen/gewrichten legt.
 
In mijn beleving doet een slingshot hetzelfde als een band, namelijk het onderin lichter maken en overload at the top creeëren? Mijn idee is dat ik tot aan 90kg met DE werk kan gaan. Dan na 3 weken DE met slingshot plan ik een max poging op de gewone bench. Ik denk juist dat 80 a 90kg met een gewone barbell op speed (met slingshot) meer gaat doen dan 50-60kg tegen bands. Maar we gaan het zien, misschien heb je gelijk. Ik wil niet meer dan 3 weken tegen bands doen, maar zonder bands vind ik dynamic niet chill en we hebben geen chains. Dus ik had slingshot werk bedacht als DE. Creeert dus WEL de overload bovenin die je nodig hebt bij DE, maar niet de overspeed eccentrics die meer druk op je pezen/gewrichten legt.
Zou kunnen werken. Ik denk dat je met een slingshot twee nadelen hebt: geen tot weinig versnelling vanuit stilstand (=explosiviteit) onderin. En je techniek is iets anders, terwijl ik DE ook zie als een mogelijkheid om een efficiënte techniek aan te leren.

Maar het is het experiment wel waard, dus succes!:p
 
Zou kunnen werken. Ik denk dat je met een slingshot twee nadelen hebt: geen tot weinig versnelling vanuit stilstand (=explosiviteit) onderin. En je techniek is iets anders, terwijl ik DE ook zie als een mogelijkheid om een efficiënte techniek aan te leren.

Maar het is het experiment wel waard, dus succes!:p
Ik snap wat je bedoeld en ik zie dat ook deels zo. Ik probeer ook tijdens DE werk echt te werken op knijpen in de bar, glutes aanspannen, upperback aanspannen etc. Echter, je bar path en dergelijke is toch altijd anders. Niet alleen omdat je AR gebruikt maar ook door (het gebrek aan) speed. Een echt zware single gaat altijd (bij mij althans) wat trillerig en enigszins ongelijk. Als dit niet ernstig is (zoals op mijn filmpje, best okay imo) dan is dat normaal en niet erg. Dit gebeurd echter 0.0 bij speed reps. Daarnaast, als je echt snel duwt, kom je een beetje "los" van de bank, wat ook 0 gebeurd bij een heavy single.

Al bij al ben ik het verder wel met je eens hoor. Ik doe nu (nu ik train voor de dbb powerlift contest) juist DE bench ipv olympic lifts/plyometrics (wat ik meestal doe in algemene training en ook de judoka's die ik train laat doen) als extra oefening voor de bench. Maar zoals we al zeiden; een beetje proberen moet kunnen. Mij leek dit een beter plan dan normale straight weights of 6 weken achter elkaar bands :)
 
29-01-2021

Heavy lowerbody


w.u:
- stairmaster 5 min.
- 4 way cable hips 3x10 each
- pallof press 3x10xpurple

belt squat reversed lunges
10x 20kg
10x 20kg
10x 40kg
10x 40kg
10x 40kg
10x 40kg

trapbar deadlift
5x 77kg
5x 107kg
5x 127kg
5x 147kg
5x 147kg
5x 147kg
5x 147kg

cable standing abs
20x
20x
20x

Comment: compleet gassed weer van die kut lunges, maar deadlifts gingen wel goed. Dwz wel duizelig en buiten adem na elke set, maar geen rug pijn :) Weer rustig stappen maken! :)
 
31-01-2021

Dynamic upperbody


w.u: 3x 30 sec. x circuit:
- purple band rows
- heavy bag punches
- 4kg db curls

axle speed bench press vs green band
5x 10kg + green band
5x 60kg + green band
5x 60kg + green band
5x 60kg + green band
5x 60kg + green band
5x 60kg + green band

seated db press
20x 20kg
12x 20kg
15x 20kg

reversed grip CS db rows
15x 10kg
15x 10kg
15x 10kg

twisting db skullcrushers
15x 7kg
15x 7kg
15x 7kg

db spider curls
15x 7kg
15x 7kg
20x 7kg

Comment: ging lekker! :)
 
Back
Naar boven