Fitness Seller

Sodium en kalium

Bezoekers in dit topic

Bokito

Monstrous Giant
10 jaar lid
Lid geworden
17 apr 2012
Berichten
11.738
Waardering
15.486
Hi,

Ik ben benieuwd wie hier let op zijn of haar sodium/kalium inname? Kwam onderstaande artikel tegen waarin staat dat iemand van ongeveer 100kg 8-12 gram sodium per dag zou moeten eten(mits sportief), dat is echt tyfus veel lol.

 
Hi,

Ik ben benieuwd wie hier let op zijn of haar sodium/kalium inname? Kwam onderstaande artikel tegen waarin staat dat iemand van ongeveer 100kg 8-12 gram sodium per dag zou moeten eten(mits sportief), dat is echt tyfus veel lol.

8 gram sodium (in het NL natrium) komt overeen met 20 gram keukenzout. Dat is inderdaad veel, maar ik track m'n zou ik kom (zeker in de bulk) aan zo'n 18-24 gram per dag. Ik moet zeggen dat ik PWO vaak een kopje bouillon of cup-a-soup neem én een blikje tonijn. Verder mik graag ketjap en sambal door m'n eten. Met kant-en-klare kip (Musclemeat), vleesbeleg (broodbeleg) en dingen uit blik of sausjes komt je echt rap aan veel gram. Wanneer je heel clean eet zal het wel meevallen (tijdens een strikte cut zit ik op 10-12 gram ofzo als ik sausjes en ketjap mijd).
 
8 gram sodium (in het NL natrium) komt overeen met 20 gram keukenzout. Dat is inderdaad veel, maar ik track m'n zou ik kom (zeker in de bulk) aan zo'n 18-24 gram per dag. Ik moet zeggen dat ik PWO vaak een kopje bouillon of cup-a-soup neem én een blikje tonijn. Verder mik graag ketjap en sambal door m'n eten. Met kant-en-klare kip (Musclemeat), vleesbeleg (broodbeleg) en dingen uit blik of sausjes komt je echt rap aan veel gram. Wanneer je heel clean eet zal het wel meevallen (tijdens een strikte cut zit ik op 10-12 gram ofzo als ik sausjes en ketjap mijd).
Duidelijk, maar let je dan ook op kalium?
 
Hi,

Ik ben benieuwd wie hier let op zijn of haar sodium/kalium inname? Kwam onderstaande artikel tegen waarin staat dat iemand van ongeveer 100kg 8-12 gram sodium per dag zou moeten eten(mits sportief), dat is echt tyfus veel lol.

Ik let zelf niet veel op sodium, wel geef ik er aandacht aan om genoeg kalium binnen te krijgen.

Vocht vasthouden is niet alleen een kwestie van teveel zout, maar een imbalans in verhouding tussen sodium/kalium.

Wil je perfectie dan wil je elke dag precies dezelfde hoeveel sodium/kalium. De ene dag zoveel en de andere dag zoveel zorgt juist voor die schommelingen waarvan je het gaat merken aan je look. Hiermee zit je wel tegen een obsessief pietje precies voedingsschema aan.

Makkelijke kalium bronnen:
Aardappelen (400mg per ons)
Banaan (350mg per ons)
Coolbest Orange (200mg per 100ml)
Havermout (300mg per ons)
 
Ik let zelf niet veel op sodium, wel geef ik er aandacht aan om genoeg kalium binnen te krijgen.

Vocht vasthouden is niet alleen een kwestie van teveel zout, maar een imbalans in verhouding tussen sodium/kalium.

Wil je perfectie dan wil je elke dag precies dezelfde hoeveel sodium/kalium. De ene dag zoveel en de andere dag zoveel zorgt juist voor die schommelingen waarvan je het gaat merken aan je look. Hiermee zit je wel tegen een obsessief pietje precies voedingsschema aan.

Makkelijke kalium bronnen:
Aardappelen (400mg per ons)
Banaan (350mg per ons)
Coolbest Orange (200mg per 100ml)
Havermout (300mg per ons)
Klopt ben het met je eens, meer gewoon benieuwd of mensen hier er mee bezig zijn. Ik zelf kan wel wat meer zout gaan eten in ieder geval.
Spinazie(550mg per ons) is ook een goeie ;).
 
Klopt ben het met je eens, meer gewoon benieuwd of mensen hier er mee bezig zijn. Ik zelf kan wel wat meer zout gaan eten in ieder geval.
Spinazie(550mg per ons) is ook een goeie ;).
Spinazie zit vol met goeie shit. Ik eet het te weinig en als ik het eet is t maar n paar gram :roflol:
 
Spinazie zit vol met goeie shit. Ik eet het te weinig en als ik het eet is t maar n paar gram :roflol:
Haha ik vind het wel makkelijk wegeten. Voor hoeveel kalium shoot jij per dag ongeveer dan?
 
Haha ik vind het wel makkelijk wegeten. Voor hoeveel kalium shoot jij per dag ongeveer dan?
Ik wil toch wel minimaal 3-4 gram kalium binnen hebben. Zou meer dan genoeg moeten zijn. De rest pis je toch uit.
 
Duidelijk, maar let je dan ook op kalium?
Om eerlijk te zijn niet echt. Door wat ik eet zal ik wel voldoende binnenkrijgen, maar ik track het niet. Exact tracken is ook lastig. Van groenten/fruit/granen etc. kun je het nog wel opzoeken, maar op productlabels staat het bijna nooit vermeld; natrium soms nog wel, maar meestal alleen zout.
 
Ik track me zout wel in de zin van dat ik bij iedere maaltijd zout toevoeg zelfs shakes.
 
Ik let er wel op aangezien ik ook met keto bezig ben, en dan pis je in de eerste dagen alles uit. Goed opletten dat je het dus wel aanvult. Ik doe dat met spinazie en extra zout overal op, 20 gram haal ik niet maar voel me wel een stuk beter als ik extra zout eet.
Vergeet ook je magnesium en calcium niet, die vinden je spieren ook erg fijn.

5 gram natrium is volgens mij een goede voor normale mensen.

Conclusie, beter wat meer zout dan te weinig zout, als je geen te hoge bloeddruk hebt.
 
Laatst bewerkt:
Hi,

Ik ben benieuwd wie hier let op zijn of haar sodium/kalium inname? Kwam onderstaande artikel tegen waarin staat dat iemand van ongeveer 100kg 8-12 gram sodium per dag zou moeten eten(mits sportief), dat is echt tyfus veel lol.

Dat artikel is ook tyfusslecht.
 
Ik let er wel op aangezien ik ook met keto bezig ben, en dan pis je in de eerste dagen alles uit. Goed opletten dat je het dus wel aanvult. Ik doe dat met spinazie en extra zout overal op, 20 gram haal ik niet maar voel me wel een stuk beter als ik extra zout eet.
Vergeet ook je magnesium en calcium niet, die vinden je spieren ook erg fijn.

5 gram zout is volgens mij een goede voor normale mensen.

Conclusie, beter wat meer zout dan te weinig zout, als je geen te hoge bloeddruk hebt.
Niet 5 gram zout, maar 5 gram natrium. Dat plaatje is redelijk spot-on. Sterfte lijkt het laagst te zijn bij een natriuminname van 4 à 5 g dagelijks. Zowel minder als meer stijgt de sterfte en het risico op cardiovasculaire aandoeningen. Waarom het risico ook stijgt bij minder is niet echt duidelijk, 3 g natrium is al ruim voldoende om te voorzien in de natriumbehoefte.

Meest recente studie hierover naar mijn weten: https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-67361630467-6/fulltext
 
Kalium neem ik extra binne in de vorm van Lo-salt kan je bij de Albert heijn kopen doe altijd himalaya en Lo-salt op elke maaltijd
 
Niet 5 gram zout, maar 5 gram natrium. Dat plaatje is redelijk spot-on. Sterfte lijkt het laagst te zijn bij een natriuminname van 4 à 5 g dagelijks. Zowel minder als meer stijgt de sterfte en het risico op cardiovasculaire aandoeningen. Waarom het risico ook stijgt bij minder is niet echt duidelijk, 3 g natrium is al ruim voldoende om te voorzien in de natriumbehoefte.

Meest recente studie hierover naar mijn weten: https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-67361630467-6/fulltext
En het liefste een 1:1. verhouding natrium-kalium toch?
 
Dit soort studies zijn vaak gericht op ‘normale’ mensen en niet op bodybuilders van 100+ kg. Daar zal neem ik aan toch ook nog wel een verschil in zitten neem ik aan?
Buiten wat zo'n iemand mogelijk meer wegzweet; nee, daar zijn geen aanwijzingen voor. De enige factor die invloed lijkt te hebben is of je wel of niet een te hoge bloeddruk hebt. Bij mensen die al een te hoge bloeddruk hebben is de sterfte en het risico op cardiovasculaire aandoeningen (een stuk) hoger bij hogere zoutinnames dan bij iemand met een normale bloeddruk.
 
Waarom het risico ook stijgt bij minder is niet echt duidelijk, 3 g natrium is al ruim voldoende om te voorzien in de natriumbehoefte.
Kan dit komen doordat mensen die weinig zout eten doorgaans al bloeddrukproblemen hebben?

Buiten wat zo'n iemand mogelijk meer wegzweet; nee, daar zijn geen aanwijzingen voor.
Is er niet een indirect verband doordat een hoger lichaamsgewicht wel tot een verhoogde bloeddruk kan leiden? Dan zou een hogere zoutinname wel een risico kunnen vormen.
 
Kan dit komen doordat mensen die weinig zout eten doorgaans al bloeddrukproblemen hebben?


Is er niet een indirect verband doordat een hoger lichaamsgewicht wel tot een verhoogde bloeddruk kan leiden? Dan zou een hogere zoutinname wel een risico kunnen vormen.
"Reverse causality" is inderdaad één van de voorgestelde mogelijkheden hiervoor, maar echt goed bewijs is hier niet voor. En het lijkt het ook maar ten dele te kunnen verklaren (het verband wordt ook gezien in gezonde mensen met een normale bloeddruk die géén medicatie hiervoor krijgen).

Het enige verband wat er dus lijkt te zijn is het verband met een te hoge bloeddruk. Variabelen zoals leeftijd, geslacht, BMI, enzovoort lijken verder niet uit te maken het moment dat je daar voor corrigeert.
 
Back
Naar boven