Fitness Seller

Sodium en kalium

Bezoekers in dit topic

Ik let zelf niet veel op sodium, wel geef ik er aandacht aan om genoeg kalium binnen te krijgen.

Vocht vasthouden is niet alleen een kwestie van teveel zout, maar een imbalans in verhouding tussen sodium/kalium.

Wil je perfectie dan wil je elke dag precies dezelfde hoeveel sodium/kalium. De ene dag zoveel en de andere dag zoveel zorgt juist voor die schommelingen waarvan je het gaat merken aan je look. Hiermee zit je wel tegen een obsessief pietje precies voedingsschema aan.

Makkelijke kalium bronnen:
Aardappelen (400mg per ons)
Banaan (350mg per ons)
Coolbest Orange (200mg per 100ml)
Havermout (300mg per ons)
Dit. Maar echt tracken is lastig. Dus Vooral voldoende groene groenten eten, ook voor magnesium trouwens. En Natrium ben ik wel bewust mee om dat niet te hoog te hebben - kost je nieren uiteindelijk toch wel moeite, zeker met al die eiwitten. dus probeer wel een beetje te matigen
 
"Reverse causality" is inderdaad één van de voorgestelde mogelijkheden hiervoor, maar echt goed bewijs is hier niet voor. En het lijkt het ook maar ten dele te kunnen verklaren (het verband wordt ook gezien in gezonde mensen met een normale bloeddruk die géén medicatie hiervoor krijgen).

Het enige verband wat er dus lijkt te zijn is het verband met een te hoge bloeddruk. Variabelen zoals leeftijd, geslacht, BMI, enzovoort lijken verder niet uit te maken het moment dat je daar voor corrigeert.
En de hoeveelheid vocht/water die je drinkt? Er staat mij iets bij het wenselijk is wat meer zout te eten indien je erg veel water drinkt.
 
Dit. Maar echt tracken is lastig. Dus Vooral voldoende groene groenten eten, ook voor magnesium trouwens. En Natrium ben ik wel bewust mee om dat niet te hoog te hebben - kost je nieren uiteindelijk toch wel moeite, zeker met al die eiwitten. dus probeer wel een beetje te matigen
Ik vind het tracken niet zo lastig eigenlijk, ben het vandaag eens voor de grap aan het doen. Zo weet ik ongeveer wat ik moet eten voor genoeg kalium.
 
En de hoeveelheid vocht/water die je drinkt? Er staat mij iets bij het wenselijk is wat meer zout te eten indien je erg veel water drinkt.
Dat speelt eigenlijk pas een rol als je al best laag in je natriuminname zit. Je nieren kunnen de natriumconcentratie namelijk heel goed verdunnen in de urine. Het wordt wel al wat problematischer als het gecombineerd gaat met veel zweten. Als je dus én heel veel water drinkt, én veel hebt gezweet.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Het enige verband wat er dus lijkt te zijn is het verband met een te hoge bloeddruk. Variabelen zoals leeftijd, geslacht, BMI, enzovoort lijken verder niet uit te maken het moment dat je daar voor corrigeert.
Dus de gevoeligheid voor zout is niet anders per leeftijd, geslacht, BMI, etc.

Sluit niet uit dat je door een hoog lichaamsgewicht een hogere bloeddruk hebt, en dus het gevaar van een hoge zoutinname groter is.
 
Eigenlijk kom je best makkelijk aan genoeg kalium.

In kip zit blijkbaar ook rond de 220mg per 100 gram, had ik geen idee van.
 
  • Like
Waarderingen: Onit
Vraagje, ik heb altijd een lage bloeddruk mijn arts zegt meer zout eten maar moet je toch aan een bepaalde hoeveelheid zitten om echt effectief te zijn ?
 
tomatensap 2310mg potassium(kalium) per liter
 
Back
Naar boven