XXL Nutrition

soja eiwitten

Bezoekers in dit topic

jan3

Novice
15 jaar lid
Lid geworden
27 mei 2003
Berichten
8
Waardering
0
Bij de natuurwinkel kwam ik 2kg soja eiwitten tegen (85 % meen ik) voor 20 euro... dit is natuurlijk spot goedkoop, maar ik vraag me af wat de voor en nadelen zijn.

Ik heb even op het forum gezocht en ben tot de conclusie gekomen dat er wel degelijk voor en nadelen kleven aan soja eiwitten... maar welke voor en nadelen dat precies zijn ben ik nog niet achter gekomen. Kan iemand mij dat vertellen ?

Ik ben van plan om soja eiwitten als extra te gebruiken;

sochtens 30gr soja
(eventueel) smiddags 30 gr soja
na het trainen 30gr whey
voor het slapen gaan 30 gr soja
+ nog normale maaltijden
= 120 a 160 gr eiwit per dag (ik weeg 60kg)
 
Wateengedoe gebruikt ook soja-eiwit (maar dan als melk).

Het is een incomplete eiwitbron en ik dacht ook iets minder makkelijk verteerbaar (en als poeder denk ik ook vies, wel spotgoedkoop).

Maar dat het niet compleet is (bevat niet alle aminozuren) is niet erg, dat kun je compenseren. Ben even vergeten waar ze dat mee deed : havermout?
Voor als je geld wilt besparen en die compensatie methode toepast dus niet zo'n gek idee ook..

Mooiste praktijkvoorbeeld van compensatie is de klassieke BB met R (bruine bonen met rijst) waar je in de Cariben en Midden-Amerika mee om de oren wordt gegooid.

Effe :to: ? Reisde 4 weken lang in Cuba en at daar 2x per dag rijst met zwarte bonen en bakbanaan ('s avonds kip erbij, 's ochtends rijst) . Helaas was dat het enige wat ik daar kon krijgen.. overdag was het hongerlijden geblazen... en de 2 keer dat ik geen pension vond heb ik 24 u niet gegeten.. vlees is er vrij schaars, dus ik had nog geluk met kip. Mede daarom heb ik bijv in april een geplande reis naar Rusland/Oekraïne niet door laten gaan.. herinner me nog het hongerlijden in de Krim (en dat is toch nog wel heel toeristisch) :to:

Espi
 
Originally posted by Esperantisto
Wateengedoe gebruikt ook soja-eiwit (maar dan als melk).

Het is een incomplete eiwitbron en ik dacht ook iets minder makkelijk verteerbaar (en als poeder denk ik ook vies, wel spotgoedkoop).

Maar dat het niet compleet is (bevat niet alle aminozuren) is niet erg, dat kun je compenseren. Ben even vergeten waar ze dat mee deed : havermout?
Voor als je geld wilt besparen en die compensatie methode toepast dus niet zo'n gek idee ook..
Espi

Welke aminozuren missen dan ?
 
Soja verlaagd aanmaak van testosteron, maarja is dan ook een artikel van WK...
 
Ik kon een kilo soja kopen voor 8.50 Euro, maar ik ging er ongelooflijk van aan de schijt! Ook is de biologische waarde van soja zo'n 30%. Die van wei eiwit ligt op zo'n 120%. Vrij nutteloos dus
 
Waarom zou je soja gebruiken, terwijl er zulke goede eiwit bronnen, bestaan vis, kipfilet, biefstuk, melk, wie enz...
 
omdat 2 kg voor 20euro wel heel aantrekkelijk klinkt :)
 
OK, op fitnessnet heeft WEG even toelichting gegeven dat incomplete plantaardige eiwitleveranciers gecompenseerd kunnen worden.

Dat is dus: leguminosen=peulvruchten (inclusief PINDA'S) met granen & noten (exclusief pinda's).

Soja is een graan toch?
Uit: http://www.alpro.be/nl/html/soja_power/vorteile.html#v1

De eiwitten van soja bevatten de acht aminozuren die ons lichaam niet zelf kan aanmaken. Geen ander plantaardig voedingsmiddel doet soja dat na. Bovendien bevat soja die aminozuren in voldoende hoeveelheid. Bij een onderzoek aten vrijwilligers 84 dagen lang enkel soja-eiwitten: achteraf hadden ze geen tekorten. Zelfs peuters en kleuters, die nog hard aan het groeien zijn, vinden in soja alle broodnodige eiwitten.

Wil natuurlijk NIET zeggen dat soja-eiwitten makkelijk worden opgenomen. Hoe je aan die biologische waarde komt (wat is dat en hoe gemeten) weet ik niet (meer).

Moet zeggen dat ik een vooroordeel tegen soja heb, vind het niet te vreten, is eig vnl visueel ongelooflijk onaantrekkelijk!
Mja, als ik eens naar Azië ga, zal ik wel moeten..
 
soja is heeft een iets minder hoge waarde dan casseine en begat..jawel redlijk veel glutamine, soja kan je juist perfect als aanvuling van je dagelijks dieet gebruiken je moet niet alleen leven op soja eiwitten natuurlijk
 
Had soortgelijk net ook in ander topic gepost, maar kwam een zeer verhelderend artikel tegen die antwoord geeft op de vraag of soja eiwit nu wel of niet geschikt is voor krachtsporters. Aminozuurprofielen worden vergeleken, voor en nadelen en wetenschappelijke literatuur op een rij gezet etc. En uitgebreidde conclusie.

Voor eens en altijd, is soja eiwit geschikt voor krachtsporters?

Doe er je voordeel mee!
 
Back
Naar boven