Fitness Seller

soja-proteïne poeder?????

Bezoekers in dit topic

MX251088

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
11 apr 2011
Berichten
283
Waardering
2
Lengte
1m81
Hallo,

ik vroeg mij af wat het verschil is tussen gewone whey proteïne en soja-proteïne poeder?

http://www.ericakruiderijen.nl/inde...ng/sportvoeding/soja-proteine-poeder-pot.html

Hierbij wil ik ook vragen:

1) Kan je met soja-proteïne evengoed spiermassa kweken als gewone whey proteïne of niet?

2) Zit er in soja-proteïne (poeder) ook essentiële aminozuren zoals Tryptofaan enzovoort?

3) Bestaan er eiwitpoeders zonder essentiële aminozuren of tenminste zonder Tryptofaan???
 
Laatst bewerkt:
Als je lactose intolerant bent, voor isolaat gaan. Als je melk intolerant bent, voor soja eiwit gaan. Anders hoeft het niet. Verder geen probleem met soja eiwit.
 
ja oké maar op mijn 2de en 3de vraag heb ik nog geen antwoord
 
1. eiwit = eiwit, er is geen betere soort eiwit. spiermassa bouw je door meer te eten.

2. ja

3. nee, in alle eiwitpoeders zitten alle aminos
 
Samenstelling per 100 gram
Eiwit 83,7 gram
waarvan BCAA's 15200 mg
waarvan Glutamine 22800 mg
waarvan Arginine 7400 mg
Koolhydraten 4,3 gram
Vet 0,70 gram
Vitamine E 10,00 mg 25%
Vitamine C 59,40 mg 25%
Vitamine B1 1,60 mg 28%
Vitamine B2 1,70 mg 26%
Niacine 18,30 mg 25%
Vitamine B6 2,30 mg 29%
Foliumzuur 390,60 µg 49%
Vitamine B12 1,00 µg 25%
Biotine 0,20 mg 33%
Patotheenzuur 6,20 mg 26%
*ADH = Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid
Aminozuurprofiel per 100 gram eiwit
Alanine 4600 mg
Arginine 7400 mg
Asparginezuur 11800 mg
Cysteine 1700 mg
Glutamine 22800 mg
Glycine 4100 mg
Histidine 2600 mg
Isoleucine* 4900 mg
Leucine* 6600 mg
Lysine* 4700 mg
Methionine* 1500 mg
Fenylalanine* 4300 mg mg
Proline 5200 mg
Serine 5200 mg
Threonine* 4000 mg
Tryptophane* 1400 mg
Tyrosine 3400 mg
Valine* 3700 mg
*Essentiele aminozuren
Samenstelling per shake / 25 gram
Eiwit 20,95 gram
waarvan BCAA's 3800 mg
waarvan Glutamine 5700 mg
waarvan Arginine 1850 mg
Koolhydraten 1,1 gram
Vet 0,20 gram
Ingredienten: Soja Eiwit-Isolaat(95%), cacoapoeder(enkel bij de smaak chocolate), smaakaroma, vitaminemix, beta-caroteen, natrium saccharine.
 
Samenstelling per 100 gram
Eiwit 83,7 gram
waarvan BCAA's 15200 mg
waarvan Glutamine 22800 mg
waarvan Arginine 7400 mg
Koolhydraten 4,3 gram
Vet 0,70 gram
Vitamine E 10,00 mg 25%
Vitamine C 59,40 mg 25%
Vitamine B1 1,60 mg 28%
Vitamine B2 1,70 mg 26%
Niacine 18,30 mg 25%
Vitamine B6 2,30 mg 29%
Foliumzuur 390,60 µg 49%
Vitamine B12 1,00 µg 25%
Biotine 0,20 mg 33%
Patotheenzuur 6,20 mg 26%
*ADH = Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid
Aminozuurprofiel per 100 gram eiwit
Alanine 4600 mg
Arginine 7400 mg
Asparginezuur 11800 mg
Cysteine 1700 mg
Glutamine 22800 mg
Glycine 4100 mg
Histidine 2600 mg
Isoleucine* 4900 mg
Leucine* 6600 mg
Lysine* 4700 mg
Methionine* 1500 mg
Fenylalanine* 4300 mg mg
Proline 5200 mg
Serine 5200 mg
Threonine* 4000 mg
Tryptophane* 1400 mg
Tyrosine 3400 mg
Valine* 3700 mg
*Essentiele aminozuren
Samenstelling per shake / 25 gram
Eiwit 20,95 gram
waarvan BCAA's 3800 mg
waarvan Glutamine 5700 mg
waarvan Arginine 1850 mg
Koolhydraten 1,1 gram
Vet 0,20 gram
Ingredienten: Soja Eiwit-Isolaat(95%), cacoapoeder(enkel bij de smaak chocolate), smaakaroma, vitaminemix, beta-caroteen, natrium saccharine.

Vanwaar heb je die gegevens?
 
staat op de site van b&f bij soja eiwit, doe zelf ook eens moeite
 
Het is vrij duidelijk vastgesteld dat whey effectiever is dan soy met betrekking tot spiergroei.
 
bhahah, grapjas..

In plaats van te lachen om iemands reactie waar je het kennelijk niet mee eens bent, zou het je sieren om:
a) te onderbouwen waarom je het er niet mee eens bent
b) vragen of hij zijn visie verder kan toelichten

Een ander bijkomend voordeel is dat je dan ook niet zo hard onderuit gaat als het blijkt dat je zelf fout zit ;)


J Am Coll Nutr. 2009 Aug;28(4):343-54.
The role of milk- and soy-based protein in support of muscle protein synthesis and muscle protein accretion in young and elderly persons.

[Link niet meer beschikbaar], [Link niet meer beschikbaar], [Link niet meer beschikbaar].


The balance between muscle protein synthesis (MPS) and muscle protein breakdown (MPB) is dependent on protein consumption and the accompanying hyperaminoacidemia, which stimulates a marked rise in MPS and mild suppression of MPB. In the fasting state, however, MPS declines sharply and MPB is increased slightly. Ultimately, the balance between MPS and MPB determines the net rate of muscle growth. Accretion of new muscle mass beyond that of normal growth can occur following periods of intense resistance exercise. Such muscle accretion is an often sought-after goal of athletes. There needs to be, however, an increased appreciation of the role that preservation of muscle can play in offsetting morbidities associated with the sarcopenia of aging, such as type 2 diabetes and declines in metabolic rate that can lead to fat mass accumulation followed by the onset or progression of obesity. Emerging evidence shows that consumption of different types of proteins can have different stimulatory effects on the amplitude and possibly duration that MPS is elevated after feeding; this may be particularly significant after resistance exercise. This effect may be due to differences in the fundamental amino acid composition of the protein (i.e., its amino acid score) and its rate of digestion. Milk proteins, specifically casein and whey, are the highest quality proteins and are quite different in terms of their rates of digestion and absorption. New data suggest that whey protein is better able to support MPS than is soy protein, a finding that may explain the greater ability of whey protein to support greater net muscle mass gains with resistance exercise. This review focuses on evidence showing the differences in responses of MPS, and ultimately muscle protein accretion, to consumption of milk- and soy-based supplemental protein sources in humans.

PMID:20368372
 
staan dus geen percentages :)
oftewel, het is zoals gewoonlijk een minimaal verschil.

Het is een review. Dat is een overzichtsartikel, die de resultaten van losse studies samenvat. De percentages waarna je op zoekt bent, kun je vinden door de referenties van het artikel te volgen.

Maar wederom: het zou je sieren om in plaats van een statement te maken die letterlijk nergens op gebaseerd is, gewoon te vragen of we je verder kunnen helpen met je vraag.
 
Het beste kun je soja combineren met whey. Op ergogenics staan meerdere artikelen die aangeven dat
soja dezelfde effecten als whey heeft.

Verder bestaat er wél een tryptofaanloze eiwitbron: GELATINE
 
^ ohja gelatine ... maarja ik eet dan geen gelatine, dacht er dus ook niet aan. wel een goede headsup trouwens, compliments
 
Het beste kun je soja combineren met whey. Op ergogenics staan meerdere artikelen die aangeven dat
soja dezelfde effecten als whey heeft.

Pierre,

Dat je mijn informatie niet zomaar aanneemt is natuurlijk je goed recht. :) Maar de informatie die ik gaf, is letterlijk wat de grootste autoriteit op het gebied van eiwit en spiergroei erover te zeggen heeft, die de helft van de onderzoeken zelf gedaan heeft. Denk je niet dat dat een betrouwbare bron is dan....wie dan ook?

Overigens zeg ik niet dat Ergogenics geen betrouwbare bron is (al kan ik me soms niet vinden in diens conclusies). Ergogenics blogt over losse studies. Ik denk dat jij zelf aan de hand van 1 of een slechts een paar studies de conclusie hebt getrokken uit je vorige post? Je loopt dan het risico dat er een hele hoop onderzoeken zijn die je mist die iets anders beweren. De autheur van die review, heeft echter alle studies doorgenomen, en aan de hand van dat geheel een conclusie getrokken.

Samengevat:
Dus, de consensus in de wetenschap is dat whey effectiever dan soya. Natuurlijk kun je soya en whey combineren, maar de hoeveelheid van die combinatie bestaande uit enkel whey zou nog beter zijn. Uiteraard boven de 20-30 gram whey maakt het uberhaupt niet meer uit).
 
Ok, je hebt misschien gelijk, maar 'wei' of 'soja' is nog steeds vrij algemeen.
Ik zeg ook niets over wat beter is, enkel over het mogelijk combineren van de twee.
Als je soja en wei mixt, krijg je relatief veel meer arginine binnen. (En ik denk dat de effecten daar wel van
bekend zijn).

Bovendien: in jouw artikel staat alleen iets over MPS en niets over MPB. Misschien is deze bij soja-eiwit wel veel lager dan bij wei. En aangezien soja meer arginine bevat, zou het wel eens een betere pre-wourkout kunnen zijn dan whey.
 
Als je soja en wei mixt, krijg je relatief veel meer arginine binnen. (En ik denk dat de effecten daar wel van
bekend zijn).


Het spijt me te moeten zeggen, maar studies hebben ook overtuigend aangetoond dat arginine niets doet voor sporters.

J Nutr. 2011 Feb;141(2):195-200. Epub 2010 Dec 29.
Bolus arginine supplementation affects neither muscle blood flow nor muscle protein synthesis in young men at rest or after resistance exercise.

Tang JE, Lysecki PJ, Manolakos JJ, MacDonald MJ, Tarnopolsky MA, Phillips SM.
The aim of this study was to investigate the ergogenic potential of arginine on NO synthesis, muscle blood flow, and skeletal muscle protein synthesis (MPS). Eight healthy young men (22.1 * 2.6 y, 1.79 * 0.06 m, 76.6 * 6.2 kg; mean * SD) participated in 2 trials where they performed a bout of unilateral leg resistance exercise and ingested a drink containing either 10 g essential amino acids with 10 g l-arginine (ARG) or an isonitrogenous control (CON). Femoral artery blood flow of both the nonexercised and exercised leg was measured continuously using pulsed-wave Doppler ultrasound, while rates of mixed and myofibrillar MPS were determined using a primed continuous infusion of L-[ring-(13)C(6)] or L-[ring-(2)H(5)]phenylalanine. The plasma arginine concentration increased 300% during the ARG trial but not during the CON trial (P < 0.001). Plasma nitrate, nitrite, and endothelin-1, all markers of NO synthesis, did not change during either the ARG or CON trial. Plasma growth hormone increased to a greater degree after exercise in the ARG trial than CON trial (P < 0.05). Femoral artery blood flow increased 270% above basal in the exercised leg (P < 0.001) but not in the nonexercised leg, with no differences between the ARG and CON trials. Mixed and myofibrillar MPS were both greater in the exercised leg compared with the nonexercised leg (P < 0.001), but did not differ between the ARG and CON treatments. We conclude that an oral bolus (10 g) of arginine does not increase NO synthesis or muscle blood flow. Furthermore, arginine does not enhance mixed or myofibrillar MPS either at rest or after resistance exercise beyond that achieved by feeding alone.


Bovendien: in jouw artikel staat alleen iets over MPS en niets over MPB. Misschien is deze bij soja-eiwit wel veel lager dan bij wei. En aangezien soja meer arginine bevat, zou het wel eens een betere pre-wourkout kunnen zijn dan whey.

MPB wordt meestal niet gemetenin studies om twee redenen:
1) het is zeer lastig (trust me, ik ben er momenteel mee bezig)
2) de spier eiwit balans hangt voor veruit het grootste gedeelte af van MPS. Dus de meerwaarde van MPB meten is de meestal de moeite niet waard.
 
Back
Naar boven