MuscleMeat

sojamelk schadelijk of niet?

Bezoekers in dit topic

pietje5

Novice
Lid geworden
27 mrt 2012
Berichten
11
Waardering
1
Lengte
1m71
Massa
58kg
Hi,

Ik drink al jaren 1 à 2 liter sojamelk per dag. Omdat ze vroeger dachten dat ik lactose-intolerant was (is helemaal niet zo), heb ik zo vaak soja gedronken dat ik het liever drink als gewone melk. Nu las ik vandaag dat soja zeer schadelijk is.

[Link niet meer beschikbaar]

De gevaren van soja

Geplaatst op 02 november 2009
Zijn sojabonen wel zo slecht?
Sojabonen staan er bekend om dat ze een groot scala aan natuurlijke toxinen bevatten. Daarbij maakt het geen verschil uit of ze organisch gekweekt zijn, normaal gekweekt of genetisch gemodificeerd.

Het probleem met moderne sojaproducten is dat de fabrieksmatige verwerking anders is dan de traditionele, tijdrovende bereiding door fermentatie en langdurig koken, waardoor deze toxines worden verwijderd uit de soja. Producten als tempeh, tofu, natto en miso zijn dan ook, indien van goede kwaliteit en met mate gebruikt, niet schadelijk.
Bij de huidige, snelle en grootschalige productie van voedingsmiddelen op basis van soja blijven deze toxinen daarentegen gewoon in het eindproduct zitten!

Waarom eten mensen sojaproducten?
Vaak gebeurt dit omdat kinderen of volwassenen een koemelkallergie of lactose-intolerantie hebben.
Het gebruik van soja’melk’ zou een goed alternatief zijn als we de reclame mogen geloven. De soja-industrie probeert ook steeds meer sojaproducten te slijten onder het mom dat deze zo goed voor de gezondheid zouden zijn, een stelling, waarop nogal wat valt af te dingen, zie verderop in dit artikel.
Een intolerantie voor lactose of koemelk is overigens vaak op een eenvoudige manier te behandelen.
De ironie wil dat soja zelf in de top tien van de voedingsmiddelen staat, die de meeste kans op een allergie geven.

Vegetariërs en veganisten gebruiken om ideologische redenen sojaproducten, als zuivel- en vleesvervangers.
Voorts is er een toenemend aantal mensen dat sojaproducten gebruikt vanwege de vermeende gezondheidsbevorderende effecten.
Af en toe een sojaburger of een glas sojamelk kan weinig kwaad, maar dagelijks gebruik van sojaproducten wel. Let er ook op dat vaak soja verwerkt wordt in veel kant en klare voedselproducten!

De gevaren van soja
Soja bevat een hoog gehalte aan fytinezuur, dat de opname van calcium, magnesium, koper, ijzer en zink belemmert. Hoewel de pro-soja lobby aanvoert dat deze mineralen veel in soja voorkomen, worden ze nauwelijks opgenomen in het lichaam als gevolg van het aanwezige fytinezuur.Het fytinezuur in soja wordt niet afgebroken door processen als weken, kiemen of langdurig koken. Voedsel met hoge hoeveelheden fytinezuur veroorzaakt groeiachterstanden bij kinderen.

Soja bevat hoge concentraties mangaan, een sporenelement. Enige mangaan in de voeding is nodig, maar buitensporige hoeveelheden, zoals in soja, wordt in verband gebracht met neurologische schade. Soja bevat bijna tweehonderd maal zoveel mangaan als moedermelk.
Trypsineremmers in soja verstoren de vertering van eiwitten, kunnen de werking van de alvleesklier negatief beïnvloeden en groeiproblemen veroorzaken. Diarree, maagkrampen en bloedingen zijn daarbij enkele van de problemen die optreden door een gebrek aan trypsine.
Plantaardige vrouwelijke hormonen (fytoestrogenen) in soja verstoren de functie van de endocriene (inwendige) klieren en veroorzaken waarschijnlijk onvruchtbaarheid en borstkanker.
Kankerpatienten, zeker die met hormoonafhankelijke tumoren zoals bij borstkanker en prostaatkanker, wordt geadviseerd soja te mijden omdat soja de groei van tumoren kan versnellen.
Ook mensen die van kanker zijn genezen worden gewaarschuwd niet teveel soja te gebruiken omdat zij daardoor bevattelijker kunnen worden voor een herhaling.
De claim dat soja helpt kanker te voorkomen gaat in zeker zin op voor gefermenteerde sojaproducten, waarin de isoflavine aglyconen voor dit effect verantwoordelijk worden gehouden. Bij de industrieel bereide soja zijn deze stoffen omgezet in andere stoffen die deze werking in ieder geval niet hebben. Soja lijkt daarnaast het ontstaan van colonkanker (dikke darm) en blaaskanker te bevorderen.
Een andere claim, waarin wordt gesteld dat soja de gezondheid van hart en bloedvaten bevordert, is nooit bewezen.

De fytoestrogenen in soja kunnen ook de schildklier in zijn werking belemmeren waardoor een groot gevaar bestaat voor een te trage schildklierwerking (hypothyreoïdie) en zelfs schildklierkanker. Bij kinderen wordt een verband gelegd tussen het gebruik van soja en auto-immuun ziekten van de schildklier.
Stoffen in soja die lijken op vitamine B12 worden niet door het lichaam opgenomen en verhogen de behoefte aan vitamine B12. Vitamine B12 is ondermeer nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen, een tekort kan een ernstige bloedarmoede veroorzaken (pernicieuze anaemie).
Soja verhoogt de behoefte van het lichaam aan vitamine D, nodig ondermeer voor de opbouw van botten en afweer tegen verschillende ziekten en een sterk immuunsysteem.
Sojaproducten, zoals tahoe, op middelbare leeftijd gebruikt, wordt gerelateerd aan een versnelde veroudering van de hersenen, en een verhoogde kans op de ziekte van Alzheimer en dementie.
Vrouwen die veel sojaproducten gebruiken hebben een verhoogde kans op baby’s met geboortegebreken. Dit is te wijten aan het hoge gehalte van fytoestrogenen in soja.
De bewerking van het soja-eiwit in het moderne productieproces heeft de vorming van het giftige lysinoalanine en kankerverwekkende nitrosamines tot gevolg.
Ook wordt tijdens het proces vrij glutaminezuur – een smaakversterker en potentieel zenuwgif – gevormd. Daarnaast wordt MSG ook nog eens toegevoegd aan vele sojaproducten, om ze nog ergens naar te laten smaken.
Voorts bevat soja veel aluminium, wat toxisch voor het zenuwstelsel en de nieren is. Aluminium wordt ook gerelateerd aan het ontstaan van de ziekte van Alzheimer bij ouderen.

Jonge kinderen met een op soja gebaseerd dieet
Baby’s die uitsluitend een op soja gebaseerde voeding krijgen hebben 13.000 tot 22.000 meer oestrogenen (vrouwelijke hormonen) in hun bloed dan kinderen die met (moeder-)melk worden grootgebracht.

Jonge kinderen die voornamelijk met soja gevoed worden krijgen dagelijks een equivalent van vijf anticonceptiepillen binnen!
Jongetjes krijgen in hun eerste levensmaanden van nature een testosteron stoot, waarbij het testosterongehalte in het bloed tijdelijk net zo hoog is als bij volwassen mannen. In deze periode worden bij jongetjes de mannelijke eigenschappen na de puberteit vastgelegd, niet alleen in de geslachtsorganen en andere lichamelijke mannelijke trekken, maar ook de mannelijke gedragspatronen in de hersenen.
De plantaardige vrouwelijke hormonen (fytoestrogenen) in soja verstoren dit natuurlijke proces.

Kinderartsen zien steeds vaker jongens waarbij de lichamelijke ontwikkeling is vertraagd, of zelfs geheel niet op gang is gekomen, met inbegrip van de vorming van de geslachtsorganen.
Leerproblemen, met name bij jongens, heeft inmiddels epidemische proporties aangenomen, dat kan elke leraar op een middelbare school bevestigen.
Kindervoeding gebaseerd op soja, waarbij veel vrouwelijke hormonen in de bloedbaan komen die de testosteronproductie remmen kan niet genegeerd worden als een mogelijke oorzaak voor deze dramatische ontwikkelingen

In de VS vertonen bijna 15 procent van de blanke meisjes en vijftig procent van de Afro-Amerikaanse meisjes vóór de leeftijd van acht jaar reeds een ontwikkeling van secundaire geslachtskenmerken zoals de vorming van bosrsten en schaamhaar, die normaal pas tijdens de puberteit plaatsvindt. Premature ontwikkeling van meisjes wordt in verband gebracht met een veelvuldig gebruik van sojaproducten en milieuvervuiling door synthetische estrogenen als PCB’s en DDE.
Etiketten lezen
De volgende aanduidingen op een etiket kunnen duiden op de aanwezigheid van soja in een product. Dit is van belang voor het samenstellen van een sojavrije voeding, bijvoorbeeld bij een soja-allergie:
Gehydroliseerd soja eiwit,miso, sojasaus, arabische gom, caroba, emulgator, guar, gehydroliseerde plantaardige proteïne, lecithine, MSG (E620, E621, glutamaat, ve-tsin, gistextract), plantaardige olie, verdikkingsmiddel, TVP (textured vegetable protein), stabilisator.

Bronnen
www.soyonlineservice.co.nz/
www.westonaprice.org/
food-facts.suite101.com/
www.frot.co.nz/
www.naturalnews.com/
www.wellsphere.com/
allergies.about.com/

Jan Slemmer / Advance natuurgeneeskundige praktijk
Samengevat: Je krijgt een groeiachterstand, een slechte hormonenspiegel, opname elementen verslechtert, verhoogde opname schadelijke elementen, verslechtert voortplanting, dommer worden (snel verouderend brein), ...

Is dit nu allemaal waar of niet?

Greetz,

Piet
 
Oke, zo een lang artikel bestaat er ook over zuivel!
Onzin dus!

Alles met mate.
Ik eet elke ochtend soja yoghurt, omdat ik lactose-intolerant ben.
En grote deels van NL is lactose-intolerant, maarja sommige mensen laten liever hun
darmen wegrotten omdat ze zo nodig zuivel moeten blijven eten.

Soja is niet schadelijk.. zuivel is schadelijker.

---------- Toegevoegd om 12:17 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:16 ----------

En btw 1 á 2 liter soja melk is wel overdreven.
Misschien moet je je eiwitten meer halen uit kip, ei, tonijn, zalm, noten, tartaar en witvis.
 
Oke, zo een lang artikel bestaat er ook over zuivel!
Onzin dus!

Alles met mate.
Ik eet elke ochtend soja yoghurt, omdat ik lactose-intolerant ben.
En grote deels van NL is lactose-intolerant, maarja sommige mensen laten liever hun
darmen wegrotten omdat ze zo nodig zuivel moeten blijven eten.

Soja is niet schadelijk.. zuivel is schadelijker.

---------- Toegevoegd om 12:17 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:16 ----------

En btw 1 á 2 liter soja melk is wel overdreven.
Misschien moet je je eiwitten meer halen uit kip, ei, tonijn, zalm, noten, tartaar en witvis.


lol wut ? :o
je bent lactose-intolerant en daarom is zuivel een darmen perforator? Volgens mij ben je ook intelligentie-intolerant.


Over soja is veel debat. Hier kun je in elk geval genoeg studies vinden die soja niet zo zien zitten:
http://www.westonaprice.org/soy-alert/studies-showing-adverse-effects-of-isoflavones

Let wel; het incidenteel gebruik van sojasaus of sojabonen is niet zo'n issue, het zou pas een rol spelen wanneer soja een essentieel onderdeel van je voeding is.
Overigens verbaasd dat mij allerminst, want alle vegans die ik ken zijn slappe phaggots en onder de aziaten vind je verdacht veel ladyboys :rolleyes:
 
Overigens verbaasd dat mij allerminst, want alle vegans die ik ken zijn slappe phaggots en onder de aziaten vind je verdacht veel ladyboys :rolleyes:
dat komt waarsch meer door het gebrek aan vlees dan het teveel aan soja

maar OT liter sojamelk per dag moet makkelijk kunnen, levert sowieso maar iets van 20-25gr eiwit dus is maar klein deel van je totale inname als het goed is.
 
lol wut ? :o
je bent lactose-intolerant en daarom is zuivel een darmen perforator? Volgens mij ben je ook intelligentie-intolerant.


Over soja is veel debat. Hier kun je in elk geval genoeg studies vinden die soja niet zo zien zitten:
http://www.westonaprice.org/soy-alert/studies-showing-adverse-effects-of-isoflavones

Let wel; het incidenteel gebruik van sojasaus of sojabonen is niet zo'n issue, het zou pas een rol spelen wanneer soja een essentieel onderdeel van je voeding is.
Overigens verbaasd dat mij allerminst, want alle vegans die ik ken zijn slappe phaggots en onder de aziaten vind je verdacht veel ladyboys :rolleyes:

:roflol:^2
 
lol wut ? :o
je bent lactose-intolerant en daarom is zuivel een darmen perforator? Volgens mij ben je ook intelligentie-intolerant.


Over soja is veel debat. Hier kun je in elk geval genoeg studies vinden die soja niet zo zien zitten:
http://www.westonaprice.org/soy-alert/studies-showing-adverse-effects-of-isoflavones

Let wel; het incidenteel gebruik van sojasaus of sojabonen is niet zo'n issue, het zou pas een rol spelen wanneer soja een essentieel onderdeel van je voeding is.
Overigens verbaasd dat mij allerminst, want alle vegans die ik ken zijn slappe phaggots en onder de aziaten vind je verdacht veel ladyboys :rolleyes:

No offence maar de voedingsmiddelenindustrie (nu heb ik het dan voornamelijk over de zuivelindustrie) kan soms wel heel grof zijn, soms denk ik dat zij vooral dat soort artikelen op het internet publiceren om gewoonweg soja een slecht beeld te geven, enkele vegetarische kameraden van mij hebben onlangs nog gezegd dat ze verschillende meta-analyses hebben gelezen waaruit bleek dat soja eigenlijk niet zo schadelijk is, integendeel het zou sommige ziektes voorkomen...

Ik heb echt zo'n beetje de indruk dat de zuivelindustrie zich daar mee bemoeid en dat soort paniekartikelen publiceert, kan ik me ergens ook wel voorstellen als je langzamerhand ziet dat hun zuivel niet meer verkocht wordt zoals vroeger, toch?

Nu, ik heb niks tegen melk maar ik kan er ook niet tegen als er zo gemakkelijk een verkeerd etiket geplakt wordt op soja, alles met mate houden is het beste, zoals Ladybug zei;)
 
???
No offence maar de voedingsmiddelenindustrie (nu heb ik het dan voornamelijk over de zuivelindustrie) kan soms wel heel grof zijn, soms denk ik dat zij vooral dat soort artikelen op het internet publiceren om gewoonweg soja een slecht beeld te geven, enkele vegetarische kameraden van mij hebben onlangs nog gezegd dat ze verschillende meta-analyses hebben gelezen waaruit bleek dat soja eigenlijk niet zo schadelijk is, integendeel het zou sommige ziektes voorkomen...

Ik heb echt zo'n beetje de indruk dat de zuivelindustrie zich daar mee bemoeid en dat soort paniekartikelen publiceert, kan ik me ergens ook wel voorstellen als je langzamerhand ziet dat hun zuivel niet meer verkocht wordt zoals vroeger, toch?

Nu, ik heb niks tegen melk maar ik kan er ook niet tegen als er zo gemakkelijk een verkeerd etiket geplakt wordt op soja, alles met mate houden is het beste, zoals Ladybug zei;)

Ladybug zei dat zuivel slecht was.

Ik ben heel geinteresseerd in meta-analyses en zeker die beweren dat soja ziektes voorkomt.
 
Ik heb daar geen zin om het op te zoeken omdat ik het zelf niet gebruik maar om een voorbeeld te geven:

www.ergogenics.org/hoe-de-combinatie-soja-vitamine-d-prostaatkankercellen-doodt.html

beetje matig artikel ten eerste omdat alle waardes niet significant verschillen van elkaar hooguit de controle dus de dosis is nogal lastig vast te stellen, ten tweede is dat hele systeem voornamelijk gebaseerd op het effect van vitamine D, soja werkt hier alleen als ontstekingsremmer en agonist voor Vitamine D expressie....
 
Ik heb daar geen zin om het op te zoeken omdat ik het zelf niet gebruik maar om een voorbeeld te geven:

www.ergogenics.org/hoe-de-combinatie-soja-vitamine-d-prostaatkankercellen-doodt.html
IS DIT DE LEEF :roflol:? Je had het over meta-analyses en je komt met een IN VITRO studie van PROSTAAT EPITHEEL CELLEN (sjors hoest met je prostaat? en hoe gaat het met die enorme s-bocht overigens?) waarbij VITA****INGMINE D + GENISTEINE (dus niet soja maar één bestandsdeel ervan) de groei remde (ik lees NERGENS iets over preventie) EN je linkt niet naar de originele studie maar naar ergogenics? ROFL****INKAKIAYLOL. :roflol:

Je hebt zowaar alle fallacies of broscience in 1 post weten te stuwen.

groetjes ray

PS sojamelk is voor fags
 
Sojamelk is ZEKER slecht voor je!! Maar alleen wanneer...

iemand 2 liter ervan bevriest en op jouw hoofd gooit!
 
IS DIT DE LEEF :roflol:? Je had het over meta-analyses en je komt met een IN VITRO studie van PROSTAAT EPITHEEL CELLEN (sjors hoest met je prostaat? en hoe gaat het met die enorme s-bocht overigens?) waarbij VITA****INGMINE D + GENISTEINE (dus niet soja maar één bestandsdeel ervan) de groei remde (ik lees NERGENS iets over preventie) EN je linkt niet naar de originele studie maar naar ergogenics? ROFL****INKAKIAYLOL. :roflol:

Je hebt zowaar alle fallacies of broscience in 1 post weten te stuwen.

groetjes ray

PS sojamelk is voor fags

Hi TRUE GetXXL, lief dat je het vraagt!

Mijn recentelijke bevinding van beta-catenine-geinduceerde verbetering van de AR (receptor) functie, verbind beta-catenine mogelijk aan de groei en differentiatie van die S-bocht. In mijn recente expertise vwb de ontwikkeling van nieuwe medicijnen, beschrijf ik de detectie van nucleaire beta-catenine in 20% van CaP gevallen. Daar ben ik vervolgens op gaan voortborduren en demonstreerde ik dat tijdelijke beta-ca over epressie de T cell factor (TCF) signaling stimuleert in de meeste CaP S-curve cellen. Voorts is gebleken tijdens mijn expertise ( in de ontwikkeling van nieuwe medicijnen ) dat deze activiteit niet onderhevig is aan kruis regulatie door phosphoinositide-3-kinase (PI3-K)/Akt signalering, een pathway die doorgaans upregulatie veroorzaakt in CaP door PTEN inactivatie. Dat is vrij consistent met mijn eerdere verklaringen inzake TRUE natural target gen promotors. Hoewel ik vrij TRUE blijf aan mijn bevindingen, blijft het mogelijk nodig om stupidity-induced stimulatie van ectopische AR in AR-negative cellen te onderzoeken.

Om heel eerlijk te zijn...didn't see that cumming
 
IS DIT DE LEEF :roflol:? Je had het over meta-analyses en je komt met een IN VITRO studie van PROSTAAT EPITHEEL CELLEN (sjors hoest met je prostaat? en hoe gaat het met die enorme s-bocht overigens?) waarbij VITA****INGMINE D + GENISTEINE (dus niet soja maar één bestandsdeel ervan) de groei remde (ik lees NERGENS iets over preventie) EN je linkt niet naar de originele studie maar naar ergogenics? ROFL****INKAKIAYLOL. :roflol:

Je hebt zowaar alle fallacies of broscience in 1 post weten te stuwen.

groetjes ray

PS sojamelk is voor fags

:trollface:
 
Zuivel is ook niet gezond, hoor!
 
Time to get my ass back on this forum, I guess :P
 
IS DIT DE LEEF :roflol:? Je had het over meta-analyses en je komt met een IN VITRO studie van PROSTAAT EPITHEEL CELLEN (sjors hoest met je prostaat? en hoe gaat het met die enorme s-bocht overigens?) waarbij VITA****INGMINE D + GENISTEINE (dus niet soja maar één bestandsdeel ervan) de groei remde (ik lees NERGENS iets over preventie) EN je linkt niet naar de originele studie maar naar ergogenics? ROFL****INKAKIAYLOL. :roflol:

Je hebt zowaar alle fallacies of broscience in 1 post weten te stuwen.

groetjes ray

PS sojamelk is voor fags

HAHAHAAHAH :roflol: ga stuk hier
 
Back
Naar boven