Fitness Seller

Somatotypering duidelijk uitgelegd.

Bezoekers in dit topic

Gorill0r

Colossal Veteran
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
25 apr 2005
Berichten
14.970
Waardering
30
Omdat hier de laatste tijd steeds meer threads opduiken over somatotypering heb ik besloten deze thread te maken om wat duidelijkheid te scheppen.

Wat is een somatotype nou eigenlijk?

Rond 1940 heeft de Amerikaanse psycholoog William Sheldon een theorie bedacht over verschillende lichaamstypes met een aantal duidelijk zichtbare kenmerken.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Voor dit onderzoek bestudeerde Sheldon meer dan 4000 personen waarbij hij van elk persoon drie foto's maakte (voorkant, zijkant en achterkant).

Sheldon kwam tot de conclusie dat het fysiek van elk persoon kon worden ingedeeld in een klasse die hij Endomorph, Mesomorph en Ectomorph noemde, afgeleid van een verzameling cellen die tijdens het ontwikkelings proces van een embryo een belangrijke rol spelen: de endoderm die de spijsvertering ontwikkeld, de mesoderm wat de spier, hart en bloedvaten worden en de ectoderm wat het zenuwstelsel vormt.

De kenmerken van een somatotype kan als volgt worden samengevat:

  • Endomorph: Het lichaamstype waarin het spijsverterings proces centraal staat en al snel aanleg heeft voor overgewicht maar ook snel spiermassa aan kan zetten.

    Uiterlijke kenmerken van een endomorph zijn:
    - Brede heupen, korte ledematen, peer vormig lichaam
    - Oogt zacht
    - Veel rondingen.
    - Onderontwikkelde spieren van nature maar kan wel snel spiermassa aanzetten.
    - Rond hoofd

    [Afbeelding niet meer beschikbaar]

  • Mesomorph: Het lichaamstype wat van zichzelf al ontwikkelde spieren heeft en zonder al te veel moeite spiermassa aan kan zetten. De mesomorph slaat vrij snel vet op maar raakt dit ook weer makkelijk kwijt.

    Uiterlijke kenmerken van een mesomorph zijn:
    - Brede schouders, dunne taille, V-vorm goed zichtbaar
    - Gespierde bouw
    - Dikke huid die vrij snel bruin wordt in de zon
    - Vierkant hoofd met duidelijke kaaklijn

    [Afbeelding niet meer beschikbaar]

  • Ectomorph: Het lichaamstype waarin de hersenen en het zenuwstelsel centraal staat. De ectomorph is vaak erg dun en kan al snel lijden aan ondergewicht. De ectomorph komt moeilijk aan in gewicht.

    Uiterlijke kenmerken van een ectomorph zijn:
    - Lang, Dun lichaam, lange ledematen, dunne polsen, platte borst
    - Oogt slungelig
    - Licht gespierd
    - Groot voorhoofd

    [Afbeelding niet meer beschikbaar]

Ter vergelijking hier nog 2 foto's van de drie somatotypes:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Ben je er nu nog niet uit dan kan je altijd nog deze test van Bodybuilding.com doen: http://www.bodybuilding.com/fun/becker3.htm

Denk nu niet dat je als mesomorph binnen no time 100 kg+ bent zonder enige moeite of dat je als ectomorph nooit zult groeien. De meeste mensen zijn vaak een mix van meerdere somatotype's dus eigenlijk heb je er niet veel aan.

Iedereen kan groeien zolang je er maar genoeg tijd en energie in steekt.

Succes! :thumb:
 
Heeeee! ik ben een meso! Ik dacht altijd een endo, maar nee hoor! :banana:
 
@akiraC: dat nu ook weer niet, maar het is wel een informatieve post, goed gedaan Gorill0r!
 
akiraC zei:
:D

Big_T zei:
@akiraC: dat nu ook weer niet, maar het is wel een informatieve post, goed gedaan Gorill0r!
:o

Ik vind trouwens wel dat er een sticky moet komen over somatotypering, al dan niet deze thread maar elke dag worden er wel 2-3 threads over aangemaakt.
 
ik heb weleens een betere uitleg over somatyperingen gezien hier.. daar werden dingen zoals ecto-meso / meso-ecto etc etc ook nog uiteen gezet..

het maakt mij ook niet uit wat er allemaal staat.. ik ben meso . PUNT
 
RvR zei:
ik heb weleens een betere uitleg over somatyperingen gezien hier.. daar werden dingen zoals ecto-meso / meso-ecto etc etc ook nog uiteen gezet..

het maakt mij ook niet uit wat er allemaal staat.. ik ben meso . PUNT
Klopt, zuivere ecto/meso/endo is sowieso zeldzaam. Gaat meestal om mix die je dan uitdrukt in 5-1-2 bijvoorbeeld: meso: 5 ecto: 1 en endo 2.
 
Ja, die test is leuk, alleen neem ik aan dat iedereen 'm wel invult met de lichaamseigenschappen van voordat je begon met trainen. Anders is iedereen straks meso ;)

Your score is 2.58.

Your body is between an Ectomorph and a Mesomorph.
 
Your score is 1.83.

Your body is closest to a Mesomorph

klopt wel denk ik :)

goed topic gorilla! :thumbup:

meer info in verwerken en dan sticky? zou wel handig zijn met zoveel somatype vragen.
 
Jonko zei:
meer info in verwerken en dan sticky? zou wel handig zijn met zoveel somatype vragen.
Idd.
 
haha wat een test,
8) People tell me:

I should lose some weight
Stay the same, that I look fine
I should gain some weight
 
Your score is 2.
Your body is closest to a Mesomorph. You have a naturally fit body but to maintain it or improve it you should exercise and diet correctly for your type. Strength training can be done more often and for longer sessions then would be good for an Ectomorph, but you must still be carefull not to overdo it. You should train with moderate to heavy weighs and at a moderate pace, not resting too long between sets. You will find you gain muscle quite easy (some women and even men might not want to get too bulky, but this won't happen suddenly. When you are happy with your muscle size simply train to maintain it). Stick to a good healthy diet to keep you lean and muscular, and watch for any slow creeping fat gains. Engage in and enjoy aerobic activities, sports, etc. but do not overdo.
becker3a.jpg
:D
 
uhm klusmier ....

Vandaag, 03:15

Bedtijd ???

PS mooie topic, welk type ben ik ... vertel ik nog wel is :eek:
 
Unleaded zei:
uhm klusmier ....

Vandaag, 03:15

Bedtijd ???

PS mooie topic, welk type ben ik ... vertel ik nog wel is :eek:



hier is het pas 21.23, 6 uur tijdsverschil in Curacao:D :D :D
 
oeps ouch val ik effe door de mand LOL
 
Gorill0r zei:
De meeste mensen zijn vaak een mix van meerdere somatotype's dus eigenlijk heb je er niet veel aan.

Iedereen kan groeien zolang je er maar genoeg tijd en energie in steekt.

Succes! :thumb:

:thumb: mooie conclusie !
 
I hate being ecto :P
 
Ik heb een heel groot voorhoofd, ben dus mega-ecto-morphius.
 
1.83 meso volgens de test :) .

Beetje ecto in me (dunne polsen en groot voorhoofd :D (jammer genoeg, ik wil een normaal hoofd :( ) )
 
What Is Your Body Type?

Your score is 2.08.

Your body is closest to a Mesomorph.

Vond het wel een beetje jammer dat er geen onderverdelingen zijn tussen de 3 opties telkens. Men laat je eigenlijk kiezen tussen de 3 types, terwijl er veel meer tussenstappen zijn.

Ik zou de test eerder zo maken dat je hebt:

| Meso ----------- Ecto ----------- Endo |
O O O O O O O O O O O O O O O O O O O

En dan het rondje aanvinkt dat het meest bij je past bij elke vraag. Zo krijg je een veel preciezer beeld. Want bij veel vragen had ik iets van, ik hoor bij geen van de 3 omdat ze te sterk zijn uitgedrukt.
 
Back
Naar boven