AndroidHealthClinic

Sticky SOMATOTYPERING! The Psychology of Jung and the Body and Temperament Types of Sheldon

Bezoekers in dit topic

Nee hoor, de meesten kunnen veel effectiever trainen. Hoe vaak zie je iemand wel niet eindeloos veel setjes borst en biceps doen omdat die moeten groeien ???

dat zijn :sd: die toch nooit groter worden. die tellen niet ;)
 
Een typische ectomorf (lang, dun, smalle bouw) heeft weinig aan een hoog volume en lage intensiteit. Hij/zij gaan beter op hoge intensiteit en laag volume. Niet alleen wetenschappelijk bewezen, maar ook een aantal malen zelf met zulke gasten gewerkt/begeleid.

Wetenschappelijk bewezen ? ? ?


Verders wordt voor ectomorfen/hardgainers juist het tegenovergestelde aangeraden als wat jij stelt. Hardgainers moeten juist vaker met lagere intensiteit trainen. (zie ook de regel van 80%)
 
wat verstaan we onder lage intensiteit eigenlijk ??? ik moet dan zelf altijd denken aan trainen met de mentaliteit van een slappe lul.
 
wat heeft de bouw van je skelet en je verbranding nou te maken met 'trainingsprikkels'? onderbouwen graag.

Idd staat los van elkaar.


Verders moet een ieder zelf maar weten of hij er wel of niet waarde aanhecht

Somatotypering komt uit de hoek van de psychologie (Sheldon probeerde psyche aan uiterlijke kenmerken te koppellen) en wordt het tegenwoordig door sommigen gezien als een middel om van alles en nog wat aan te koppellen.

Voor mij is somatotypering net zo echt als Lombrosso's theorie omtrent criminelen/uiterlijke kenmerken, die trouwens mbt tot somatotype het volgende stelde

Endomorphs who would be soft and round with relaxed extrovert personalities;
Mesomorphs who were athletic and tended to be aggressive; and finally
Ectomorphs who were thin frail and introverted.
http://members.lycos.co.uk/DawnMac/criminals_born_or_made

Ongetwijfeld iemand die zich hier in herkend :)
 
Wetenschappelijk bewezen ? ? ?

Verders wordt voor ectomorfen/hardgainers juist het tegenovergestelde aangeraden als wat jij stelt. Hardgainers moeten juist vaker met lagere intensiteit trainen. (zie ook de regel van 80%)

Ja en dat niet alleen, ook zelf ervaren in de praktijk. Heb voor een aantal jaren terug een groepje typische "slow-gainers" begeleid. Allen trainden zij eindeloze krachttrainingssessies met veel sets en relatief hoog in de reps.

Ik heb destijds bij hun het volume naar beneden gehaald en de intensiteit opgeschroefd en voilà binnen twee maanden duidelijk zichtbaar en meetbaar resultaat.

Niet alleen omdat verandering van spijs doet eten, wat zeker ook een rol heeft gespeeld, maar duidelijk dit voor hun een betere prikkel was om te groeien in vvm en submax kracht.

Sterker nog, één van deze heren train ik nog regelmatig mee en ik moet verrekte gaan uitkijken dat ie mij niet voorbij gaat.
Van 55kg skinny ecto naar 100+kg in 4 jaar tijd en drugfree. :cool:
 
Van 55kg skinny ecto naar 100+kg in 4 jaar tijd en drugfree. :cool:

zoals iemand hier dit onlangs beschreef
"dat is geen ecto, maar een ondervoede meso"
 
Vraag me bij mezelf altijd af wat ik ben. ik heb smalle schouders en een vrij smalle botstructuur in mijn bevenlichaam, terwijl mijn onderlichaam juist erg zwaar gebouwd is. ik heb smalle polsen en enkels, en een smalle taille. ben wel benieuwd.
 
En dat is nu juist wat ik onzin vind.
Had ik toendertijd van somatotypering geweten en m'n training daar op afgesteld dan had ik minder ver gekomen dan ik nu ben.

Daar kun je nooit 100% zeker over zijn lijkt me.
 
Ik vind de link tussen somatypering and psychologische types altijd dubieus. Ik weet niet precies of hier een correlatie wordt voorgesteld maar ik zie in ieder geval de types van meyers-brigg/Jung staan: (E/I)(N/S)(T/J)(P/F). Is er eigenlijk daadwerkelijk een verband aangetoond tussen lichaamstype en karakter? (afgaand op de verklaring van de auteur zou de extreme mesomorph meer een ESTP zijn
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het echt eng bijna om te lezen hoe ook de karakterbeschrijving overeenkomt met mijn uiterlijke kenmerken. Bij beide kom ik op ongeveer een 10% endo, 20% meso en 70% ecto qua somatotype uit.
 
ik heb ook zo'n raar lichaam
polsomtrek van net onder de 16cm, enkels van 21cm maar wel een breedde taile, en aardig wat vet. weinig kracht op bv bp
maar merk toch dat ik er met goede training en voeding vorm in kan kneden
voordeel met dunne polsjes is dat je arm al snel gigantisch lijkt :D
bepaalde soorten training zoals 5x5(voor power+massa) zet voor mij bijvoorbeeld totaal geen zonden aan de dijk terwijl ik met hogere reps en lichte gewichten wel ergens in 1/2 maanden zichtbare massa kan kweken(verschilt natuurlijk wel per lichaamsdeel) dus daar heeft het ook allemaal mee te maken. niet teveel anderen na-apen

als ik stop met weighttraining zal ik inkakken en weer een smerige ecto met zwembandjes worden, dus ik ga gewoon door :>

Zelfde soort lichaam en precies andersom bij mij. Ik kan echt geen lage gewichten doen (behalve 20 rep squats, die werken wel goed) omdat ik 0,0 herstelvermogen heb. Rippetoe zegt dat je niet kan overtrainen op alleen squats, nou ik dus wel.

Voor de rest bouw ik sneller spiermassa op dan de meeste debielen die in de sportschool zitten te benchen en curlen, dus zo erg is het niet. Je kan alleen geen fouten maken als je walgelijke genen hebt. 1x cheaten is voor mij een kilo vet ipv een kilo spiermassa erop.
 
Zo is het werken met een typische endomorf (grof gebouwd, dik, veel spier/massa) weer heel anders. Juist bij hun is de kunst om te zoeken naar de juiste balans tussen volume en intensiteit. Zij hebben vaak de neiging te klagen en zoeken naar excuusjes uit luiheid, oefeningen zijn vermoeiend, doen pijn en zoeken vaak zelf al een lager herhalingenbereik met meer gewicht om de ego wat op te veizelen.
Vaak snel afgeleid en grappen en grollen tijdens het trainen maakt dat de focus ook een aandachtspunt wordt.

Ik spreek nu puur uit ervaring en grappig dat dit vanuit de literatuur ook bevestigd wordt. Ook hier uitz. daargelaten.

Guilty!:o
 
1m72 79kg 30%


Ik denk dat je begrip endomorf nog eens door moet nemen want uit je stats is dat endo niet te halen.

Ik herkende een aantal endo eigenschappen in mezelf waarop ik reageerde.

Naar het schijnt ben ik een endo/meso. Nu weet ik niet in hoeverre ik dit als waar moet aannemen, maar zie wel eigenschappen in mezelf terug die bij deze typen genoemd worden.
 
Ik denk dat de meesten van ons wel een aantal eigenschappen van alle drie de somatotype herkent die hij/zij op zich zelf kan betrekken.
Daarom is het ook de grootste onzin om adh van somatotypering je voeding/training/enz te gaan bepalen.
 
Ik zie regelmatig die jongens die gewoon lopen door de natuur beestachtig groot en sterk en altijd denk dat ik weet waarom je je tijd verspillen op een voetbalveld, terwijl meer dan 5 jaar aan de top krachtpatser kan onder....
 
Back
Naar boven