MuscleMeat

Sticky SOMATOTYPERING! The Psychology of Jung and the Body and Temperament Types of Sheldon

Bezoekers in dit topic

ik heb ook zo'n raar lichaam
polsomtrek van net onder de 16cm, enkels van 21cm maar wel een breedde taile, en aardig wat vet. weinig kracht op bv bp
maar merk toch dat ik er met goede training en voeding vorm in kan kneden
voordeel met dunne polsjes is dat je arm al snel gigantisch lijkt :D
bepaalde soorten training zoals 5x5(voor power+massa) zet voor mij bijvoorbeeld totaal geen zonden aan de dijk terwijl ik met hogere reps en lichte gewichten wel ergens in 1/2 maanden zichtbare massa kan kweken(verschilt natuurlijk wel per lichaamsdeel) dus daar heeft het ook allemaal mee te maken. niet teveel anderen na-apen

als ik stop met weighttraining zal ik inkakken en weer een smerige ecto met zwembandjes worden, dus ik ga gewoon door :>
 
je kan toch echt niet ontkennen dat mensen wat betreft hun skeletbouw voornamelijk in small, medium en large voorkomen.

nee, dat niet, maar het hele gedoe van "ik kom niet bij, ik ben een ecto" is imo dikke bullshit. Als je 10 000 kcal per dag eet wordt je gwn dik, ecto, meso of endo
 
ik heb ook zo'n raar lichaam
polsomtrek van net onder de 16cm, enkels van 21cm maar wel een breedde taile, en aardig wat vet. weinig kracht op bv bp
maar merk toch dat ik er met goede training en voeding vorm in kan kneden
voordeel met dunne polsjes is dat je arm al snel gigantisch lijkt :D
bepaalde soorten training zoals 5x5(voor power+massa) zet voor mij bijvoorbeeld totaal geen zonden aan de dijk terwijl ik met hogere reps en lichte gewichten wel ergens in 1/2 maanden zichtbare massa kan kweken(verschilt natuurlijk wel per lichaamsdeel) dus daar heeft het ook allemaal mee te maken. niet teveel anderen na-apen

als ik stop met weighttraining zal ik inkakken en weer een smerige ecto met zwembandjes worden, dus ik ga gewoon door :>

Endomorfe-ectomorf. Inderdaad is deze prikkel voor jou beter. Afhankelijk wat je doelstelling is natuurlijk. Geduld icm op de juiste manier trainen en eten (vergeet rust ook niet). En je zult een sprong voorwaarts maken.
 
nee, dat niet, maar het hele gedoe van "ik kom niet bij, ik ben een ecto" is imo dikke bullshit. Als je 10 000 kcal per dag eet wordt je gwn dik, ecto, meso of endo

Daar gaat het helemaal niet om Jopie :rolleyes:.
Het is makkelijk als je van jezelf weet wat voor een Somato-type je ongeveer bent. Daar kun je je training op aanpassen en inschatten welke prikkel voor jou lichaam beter is.

Een echte ecto, zal nooit een top-PL'er of sterkste-man worden. Daarentegen zal een echte endo, nooit een top-basketballer worden.

Daarentegen, je moet gewoon doen wat je leuk vind. Ben je lang en graatmager en verlies je steeds met armworstelen van je zusje, maar je hebt de droom om sterkste-man atleet te worden, by all means, ga ervoor! ;) :D
 
Daar gaat het helemaal niet om Jopie :rolleyes:.
Het is makkelijk als je van jezelf weet wat voor een Somato-type je ongeveer bent. Daar kun je je training op aanpassen en inschatten welke prikkel voor jou lichaam beter is.

En dat is nu juist wat ik onzin vind.

Aangezien niemand (OK een uitzondering daargelaten) 100% het 1 of het ander is valt er dus ook niet op af te stemmen.


Enige waar wat op af te stemmen zou zijn is hard/easy/normal gainer en dat staat los van somatotypering.

Dat iemand met lange armen meer massa moet bouwen voor z'n armen net zo dik lijken als bij een verglijkbaar iemand met kortere armen duurd langer, maar zegt niets over de aanleg (hij/zij heeft gewoon meer nodig.

Dat iemand door z'n bouw meer/minder aanleg heeft voor een bepaalde beweging zegt niets over iemand aanleg om er wat mee op te kunnen bouwen.

Iemand met korte armen zal mischien meer kunnen bankdrukken, maardat is nog niet gezegd dat hij/zij daardoor ook snelle/meer spier opbouwt

Voor mij is somatotypering dus iets om jezelf of iemand anders in een hokje te zetten (dat doen we nu eenmaal graag) en om over te klagen als iets niet gaat zoals we graag zouden willen.

Even mezelf als vb nemen. Toen ik begon had ik in verhouding met de rest lange armen (ecto) die wel redelijk gevormd waren (meso) redelijk brede schouder/rug structuur (meso) geblokte romp (endo) normale benen wat lengte aangaat (?) maar wel aan de dunne kant (ecto). Verders een vrij hoge stofwisseling (ecto?) maar een beetje aanleg om vet aan te zetten rondom de buik (endo)

Toen ik ging trainen waren m'n benen de spiergroep die het hardst vooruit gingen (meso) met relatief weinig werk (easygainer)

Rug en borst reageerder normaal (normal gainer). Armen bleven achter (hardgainer)

Je ziet dus dat delen van m'n lichaam die door somatotypering aan de ecto kant zaten beter reageerde dan delen die door somatotypering aan de meso kant zaten

Had ik toendertijd van somatotypering geweten en m'n training daar op afgesteld dan had ik minder ver gekomen dan ik nu ben.

Maar iedereen moet het voor zichzelf weten. Het is altijd een goede smoes als je kunt claimen een ectomorfisch aangelegen hardgainer te zijn :
 
Armen bleven achter (hardgainer)

wat meten die ecto armen nu als ik vragen mag? :) en ben het voor de rest wel met je eens, gewoon je best doen en veel uitproberen, en vooral geduld hebben
 
rond de 50cm (38-39 toen ik begon)

Maar zoals ik al opmerkte, het was de lengte van m'n armen (lang tov romp) die ze ecto maakt. ! van de kenmerken van een ecti is uit verhouding lange ledematen.
 
rond de 50cm (38-39 toen ik begon)

Maar zoals ik al opmerkte, het was de lengte van m'n armen (lang tov romp) die ze ecto maakt. ! van de kenmerken van een ecti is uit verhouding lange ledematen.

Dat is toch een top omvang? 50 cm tekent denk ik bijna iedereen voor! Alleen maar respect ook voor mensen die ZO lang gedecideerd, gedisciplineerd, en gemotiveerd blijven trainen.
 
En dat is nu juist wat ik onzin vind.

Aangezien niemand (OK een uitzondering daargelaten) 100% het 1 of het ander is valt er dus ook niet op af te stemmen.


Enige waar wat op af te stemmen zou zijn is hard/easy/normal gainer en dat staat los van somatotypering.

Dat iemand met lange armen meer massa moet bouwen voor z'n armen net zo dik lijken als bij een verglijkbaar iemand met kortere armen duurd langer, maar zegt niets over de aanleg (hij/zij heeft gewoon meer nodig.

Dat iemand door z'n bouw meer/minder aanleg heeft voor een bepaalde beweging zegt niets over iemand aanleg om er wat mee op te kunnen bouwen.

Iemand met korte armen zal mischien meer kunnen bankdrukken, maardat is nog niet gezegd dat hij/zij daardoor ook snelle/meer spier opbouwt

Voor mij is somatotypering dus iets om jezelf of iemand anders in een hokje te zetten (dat doen we nu eenmaal graag) en om over te klagen als iets niet gaat zoals we graag zouden willen.

Even mezelf als vb nemen. Toen ik begon had ik in verhouding met de rest lange armen (ecto) die wel redelijk gevormd waren (meso) redelijk brede schouder/rug structuur (meso) geblokte romp (endo) normale benen wat lengte aangaat (?) maar wel aan de dunne kant (ecto). Verders een vrij hoge stofwisseling (ecto?) maar een beetje aanleg om vet aan te zetten rondom de buik (endo)

Toen ik ging trainen waren m'n benen de spiergroep die het hardst vooruit gingen (meso) met relatief weinig werk (easygainer)

Rug en borst reageerder normaal (normal gainer). Armen bleven achter (hardgainer)

Je ziet dus dat delen van m'n lichaam die door somatotypering aan de ecto kant zaten beter reageerde dan delen die door somatotypering aan de meso kant zaten

Had ik toendertijd van somatotypering geweten en m'n training daar op afgesteld dan had ik minder ver gekomen dan ik nu ben.

Maar iedereen moet het voor zichzelf weten. Het is altijd een goede smoes als je kunt claimen een ectomorfisch aangelegen hardgainer te zijn :

Ten eerste is dit in de verste verte geen onzin!
Ik zeg nergens dat je niet kunt groeien, sterker worden etc. Enige wat ik zeg is, dat een ecto een andere trainingsprikkel behoeft dan een meso of endo. Je zegt het eigenlijk zelf al in je post.
Dat kan je in een vroeg stadium al een voorsprong geven.
En ook nergens zeg ik dat je dat als smoes kan gebruiken, integendeel het bewijst dat je nadenkt over trainen!
 
Ten eerste is dit in de verste verte geen onzin!
Ik zeg nergens dat je niet kunt groeien, sterker worden etc. Enige wat ik zeg is, dat een ecto een andere trainingsprikkel behoeft dan een meso of endo. Je zegt het eigenlijk zelf al in je post.
Dat kan je in een vroeg stadium al een voorsprong geven.
En ook nergens zeg ik dat je dat als smoes kan gebruiken, integendeel het bewijst dat je nadenkt over trainen!

hij zegt ook dat je niet gwn ecto, endo of meso bent, maar een combinatie... Een andere trainingsprikkel zou ik nu ook niet zeggen, of je nu een fatass of een skinny bastard bent, trainen zou je op ongeveer dezelfde manier doen (ok, niet elke oefening is geschikt voor elke persoon (motivatie is een grote factor hierin))
 
. Enige wat ik zeg is, dat een ecto een andere trainingsprikkel behoeft dan een meso of endo. Je zegt het eigenlijk zelf al in je post.

Nee, dat zeg ik juist niet.

Ik zeg juist dat somatotype geen invloed heeft op je training op zich.

Somatotype kan wel invloed hebben op de uitvoering van een oefening, maar dat zegt niets over de resultaten ervan.

Iemand met korte armen kan mischien meer gewicht aan met bankdrukken mar dat wil nog niet zeggen dat bankdrukken hem meer oplevert. Het zegt alleen maar dat hij biomechanisch gezien een voordeel heeft.
 
Dat kan je in een vroeg stadium al een voorsprong geven.

Wat noem je een vroeg stadium.

Meeste mensen die vanzich zelf claimen het 1 of het ander te zijn blijken bij nader inzien te jong (nog net volgroeid) of volgen gewoon en verkeerd voedingsschema.

En ook nergens zeg ik dat je dat als smoes kan gebruiken, integendeel het bewijst dat je nadenkt over trainen!

Zo zie jij dat. Ik (en anderen) zien het meer dat mensen zich iets aan laten praten en dat ze eens wat dieper in de materie zouden moeten duiken.

Heb je jezelft bv wel eens afgevraagd waar somatotypering vandaan komt.
 
Wat noem je een vroeg stadium.

Meeste mensen die vanzich zelf claimen het 1 of het ander te zijn blijken bij nader inzien te jong (nog net volgroeid) of volgen gewoon en verkeerd voedingsschema.

Het enige dat ik wil zeggen is, dat het handig is om in een vroeg stadium al te weten op welke trainingsprikkels je lijf het beste reageert.


Zo zie jij dat. Ik (en anderen) zien het meer dat mensen zich iets aan laten praten en dat ze eens wat dieper in de materie zouden moeten duiken.

Heb je jezelft bv wel eens afgevraagd waar somatotypering vandaan komt.

Ik hou absoluut niet van om mensen in hokjes te duwen. Ook het hele somatotype-verhaal heeft fascistische trekjes. Heb ik overigens al eens eerder gepost geloof ik. En natuurlijk moet je gewoon proefondervindelijk op avontuur gaan (trainen), dat is ook het leukste.

Maar als we het over feitelijkheden gaan hebben is het heel simpel.

Net zoals een neger een donkere huidskleur heeft en bijv. lactose-intolerantie beduidend meer bij hen voorkomt dan bij andere rassen.
Heeft een ectomorf een typerende lichaamsbouw, die anders reageert op trainingsprikkels dan een endomorf of mesomorf. That's all.

En idd de uitz. daargelaten.
 
wat heeft de bouw van je skelet en je verbranding nou te maken met 'trainingsprikkels'? onderbouwen graag.
 
wat heeft de bouw van je skelet en je verbranding nou te maken met 'trainingsprikkels'? onderbouwen graag.

Een typische ectomorf (lang, dun, smalle bouw) heeft weinig aan een hoog volume en lage intensiteit. Hij/zij gaan beter op hoge intensiteit en laag volume. Niet alleen wetenschappelijk bewezen, maar ook een aantal malen zelf met zulke gasten gewerkt/begeleid.
En op één uitzondering na allemaal met succes.
Dit heeft te maken met dat zij idd een van nature snelle stofwisseling hebben. Door met hoog volume te trainen en weinig rust, stimuleer je alleen maar die stofwisseling extra, hierdoor wordt het nog lastiger om extra massa te kweken. Laag volume, veel rust en relatief zware gewichten gebruiken heeft een gunstig effect op het kweken van massa. Heel moeilijk omdat deze jongens van nature graag 2 à 3 uur in de gym a/h werk zijn. Niet doen, 3 kwartier is zat.

Let wel, ik heb het hier over het kweken van spiermassa en sub-maximale kracht.
 
en dat is anders voor de rest? hoeveel natural bodybuilders trainen er nou 3 uur achter elkaar in de gym met veel reps. Bijna iedereen traint met hoge intensiteit en relatief laag volume.

dat hele verhaal met stofwisseling snap ik ook niet helemaal. lijkt me meer een kwestie van meer eten ter compensatie.
 
Zo is het werken met een typische endomorf (grof gebouwd, dik, veel spier/massa) weer heel anders. Juist bij hun is de kunst om te zoeken naar de juiste balans tussen volume en intensiteit. Zij hebben vaak de neiging te klagen en zoeken naar excuusjes uit luiheid, oefeningen zijn vermoeiend, doen pijn en zoeken vaak zelf al een lager herhalingenbereik met meer gewicht om de ego wat op te veizelen.
Vaak snel afgeleid en grappen en grollen tijdens het trainen maakt dat de focus ook een aandachtspunt wordt.

Ik spreek nu puur uit ervaring en grappig dat dit vanuit de literatuur ook bevestigd wordt. Ook hier uitz. daargelaten.
 
en dat is anders voor de rest? hoeveel natural bodybuilders trainen er nou 3 uur achter elkaar in de gym met veel reps. Bijna iedereen traint met hoge intensiteit en relatief laag volume.

Nee hoor, de meesten kunnen veel effectiever trainen. Hoe vaak zie je iemand wel niet eindeloos veel setjes borst en biceps doen omdat die moeten groeien ???

dat hele verhaal met stofwisseling snap ik ook niet helemaal. lijkt me meer een kwestie van meer eten ter compensatie.

Natuurlijk speelt voeding ook een grote rol. Trainen is de prikkel, voeding de brandstof en bouwstenen.
 
Back
Naar boven