MuscleMeat

Sommige Vitamine E supplementen kankerverwekkend? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

RougeMonkey

King of the hill
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
8 okt 2002
Berichten
6.263
Waardering
2
Dit las ik op Ergogenics:

Supplementen met vitamine E bevatten 'structureel' kankerverwekkende verbindingen


De Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit heeft ontdekt dat sommige vitamine E-preparaten grote hoeveelheden kankerverwekkende PAK's bevatten. De verontreiniging was ernstig genoeg voor een 'stille recall'. Geruisloos heeft de Autoriteit de producten uit de winkels gehaald en de producent ingelicht.


Het gaat uitsluitend om natuurlijke vitamine E - de d-alfa-tocoferol - die het Amerikaanse bedrijf uit teunisbloemolie haalt. Het is vrijwel uitgesloten dat er iets mis met het synthetische dl-alfa-tocoferol.


Een Europees lab was, in opdracht van de Europese Commissie, de besmetting op het spoor gekomen tijdens een onderzoek naar de gevaarlijke PAK's in bijzondere oliën, zoals teunisbloemolie, visolie of borageolie. Toen de Voedsel- en Waren Autoriteit tachtig preparaten onderzocht, bleken de PAK's alleen te zitten in preparaten die sleutelbloemolie bevatten.


De Europese overheid streeft ernaar de PAK's in de voeding uit te bannen, maar hanteert een pragmatische norm. Daarbij kijken onderzoekers naar de stof benzopyreen, die ze beschouwen als een graadmeter voor de concentratie van alle PAK's.


Echt gevaarlijk worden PAK's als je in totaal dertig nanogram benzopyreen per dag binnenkrijgt. Hield je je aan de voorschriften van de fabrikant, dan was dat bij twee preparaten het geval. Slikte je hoger doseringen, zoals bij vitamine E vaak gebeurt, dan zou je wel eens bij meer preparaten hoger uit kunnen komen. Van de onderzochte 118 preparaten bevatten er 51 per kilogram product meer kankerverwekkende PAK's dan 1 microgram die is toegestaan.


PAK's of komen voor in het milieu maar ontstaan ook bij de bereiding van voedsel, bijvoorbeeld bij het roken of grillen van vis of vlees. Het zijn aromatische verbindingen die je ook vindt in sigarettenrook.


Omdat PAK's vrij vaak samen voorkomen met PCB's en dioxines hebben de onderzoekers daar ook naar gekeken. Besmetting met die stoffen is echter niet gevonden. Dat wijst erop dat het niet gaat om industriële verontreiniging. Waarschijnlijk ontstaan de PAK's tijdens de verhittingsstappen in het productieproces. De Amerikaanse producent zou nu bezig zijn met in het inbouwen van een zuivering, die in het vervolg de PAK's weghaalt.


De Autoriteit is niet gerust op de omvang van de verontreiniging. Het onderzoek naar nog veertig andere preparaten loopt nog, en uiteindelijk moeten alle natuurlijke vitamine E-preparaten worden onderzocht. Maar wat voor ziekmakende rommel zit er nog meer in supplementen? Vooral de preparaten die bestaan uit gedroogde of verhitte delen van planten zouden wel eens alarmerende hoeveelheden toxische stoffen kunnen bevatten. De Autoriteit wil op korte termijn beginnen aan een screeningsprogramma.


De Autoriteit vertelt niet om welk bedrijf het gaat. Ergogenics' contacten in de supplementenindustrie melden echter dat de vitamine E-producten van Essential uit de winkels zijn weggehaald 'omdat daar kankerverwekkende stoffen in zouden zitten'. Maar, zo hebben sleutelfiguren in de industrie verzekerd, 'er was geen gevaar voor de volksgezondheid'. Nee hoor.




Bron

Dr. P.W.J. Peters, Hoofdinspecteur Levensmiddelen. Briefrapport: Polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK's) in voedingssupplementen. Keuringsdienst van Waren via Keuringsdienstvanwaren.nl, 21-3-2003

Kan iemand dit misschien relativeren?
 
Is er een verschil tussen vitamine E - de d-alfa-tocoferol en Vitamine E - d-alpha tocopherol - 500 ie ( die in de Vitamine E - 500 van de HEMA zitten :D )?
 
Ik vind dit toch best alarmerend, hoezo reageert niemand? :)
 
nee is geen verschil

verschil zit alleen tussen D en DL.
Ik trek me nooit zo heel veel aan van onderzoeken maar deze verontruste mij ook wel een beetje. Tijd voor DL.
 
Originally posted by Reinier
Dit las ik op Ergogenics:



Kan iemand dit misschien relativeren?

Hier gaat de algemene relatievering voor analytische chemie op; We kunnen tegenwoordig extreem kleine hoeveelheden van verontreinigingen reeds aantonen, of dit een zegen is is een vraag, zoals het gezegde zegt wat niet weet wat niet deert. Het is goed dat dit soort onderzoek wordt gedaan, het is NIET goed je daar onnodig over op te winden
 
Ok bedankt :)
 
Back
Naar boven