MuscleMeat

Sondevoeding en krachttraining (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Sondezeg

Cool Novice
Lid geworden
11 jul 2017
Berichten
124
Waardering
19
Lengte
1m71
Massa
68kg
Beste leden,

Sinds januari 2017 moet ik sondevoeding gebruiken, aangezien mijn maag ermee opgehouden is. Ik wil echter graag aan full body (voor beginners) krachttraining gaan doen, maar ik twijfel over het nut hiervan. Deze twijfel komt vooral door de vele informatie die ik lees over het volgen van speciale diëten en dat soort dingen.

Ik krijg per dag 2200kcal binnen (1kcal per ml) en mijn lengte is 171cm en ik weeg op dit moment 62.4. De overige samenstelling van de voeding is (per 1000ml) als volgt:

Vetten: 34
- Waarvan verzadigd: 12
- Enkelvoud onverzadigde vetzuren: 15
- Meervoudig onverzadigde vetzuren: 15
Koolhydraten: 135
- Waarvan suiker: 12
- lactose: <0,50
Voedingsvezels: 15
Eiwitten: 39
Zout: 2,0
+ nog een hoop mineralen en vitamines.


Krijg ik hiermee genoeg binnen om krachttraining effectief te kunnen laten zijn? Of zal ik moeten vragen om een alternatieve sondevoeding, met bijvoorbeeld meer kcal of eiwitten?

Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Ligt natuurlijk helemaal aan je energiebehoefte. Neem aan dat dit door een diëtist is berekend, en dat die 2200 kcal jouw berekende energiebehoefte is, of zelfs nog iets meer. Met het starten van de krachttraining gaat echter ook je energiebehoefte veranderen. Dus dit vastgestelde aantal kcal kan je dan gaan hinderen, omdat je te weinig binnen krijgt. Dan is het zaak meer kcal binnen te krijgen.

Weet verder ook niet hoe lang/zwaar je bent? En hoezo is je maag er mee opgehouden? Voeding nu via het duodenum dan?
 
Ligt natuurlijk helemaal aan je energiebehoefte. Neem aan dat dit door een diëtist is berekend, en dat die 2200 kcal jouw berekende energiebehoefte is, of zelfs nog iets meer. Met het starten van de krachttraining gaat echter ook je energiebehoefte veranderen. Dus dit vastgestelde aantal kcal kan je dan gaan hinderen, omdat je te weinig binnen krijgt. Dan is het zaak meer kcal binnen te krijgen.

Weet verder ook niet hoe lang/zwaar je bent? En hoezo is je maag er mee opgehouden? Voeding nu via het duodenum dan?

Op dit moment kom ik inderdaad ook langzaam aan, zou ongeveer 0.25 gram per week moeten zijn. Denk dat als ik ga sporten dat wel erg weinig is, zeker omdat ik er over nadenken om 2 á 3 keer per week te gaan.

Ik weeg 62.4 en lengte is 171cm (staat nu ook in mijn startpost). Mijn maag is er zomaar mee opgehouden, er kan geen oorzaak gevonden worden en een oplossing bestaat nog niet. Voeding gaat nu via de jejunum.
 
0,25 kilogram neem ik aan? Anders duurt het wel even :D

Als jij echt krachttraining wil gaan doen, en daarbij aankomen, zal je sondevoeding tekort gaan schieten ja. In hoeverre sondevoeding voldoet qua micro's weet ik niet precies. Neem je er supplementen bij?

Heb je een soort van maagparese dan? Zoiets weet ik idd wel dat bestaat, maar zeer zeldzaam idd. Voeding jejunostomiecatheter dus?
 
0,25 kilogram neem ik aan? Anders duurt het wel even :D

Als jij echt krachttraining wil gaan doen, en daarbij aankomen, zal je sondevoeding tekort gaan schieten ja. In hoeverre sondevoeding voldoet qua micro's weet ik niet precies. Neem je er supplementen bij?

Heb je een soort van maagparese dan? Zoiets weet ik idd wel dat bestaat, maar zeer zeldzaam idd. Voeding jejunostomiecatheter dus?

Haha, kilogram ja. :p

Ik neem naast de sondevoeding gaan supplementen, weet ook niet hoeverre dat gaat, want alles moet via de sonde toegediend worden (of sublinguaal of zetpil). Is het toegestaan om hier een afbeelding te plaatsen van het etiket? van de voeding. Daarop staat alle informatie.

Ik heb de ergste vorm van gastroparese, die vorm wordt ook wel maagverlamming genoemd. De medicatie die daarvoor beschikbaar is werkt bij mij dan ook niet en verder is het helaas zeldzaam, dus voor zover ik weet wordt er ook geen, grootschalig, onderzoek naar gedaan.
 
Foto van etiket van je voeding? Dat mag ja
 
En deze vraag voorleggen aan de diëtiste en vragen naar de mogelijkheden? misschien mag je over stappen op protein + en multi fiber.
 
RFFNCK Hierbij het etiket:

k4fpn6.jpg


taft Dat is denk ik wel het beste om te doen. Zal morgen eens informeren bij mijn dietiste.

Edit: mijn diëtiste zegt dat ze al rekening gehouden had met extra eiwitten. Moet het van haar 1 á 2 maanden met deze voeding (die ik nu gebruik) proberen.
 
Laatst bewerkt:
Kun je niet gewoon meer van dat spul in je sonde gooien?:thinking:

Schepje whey er bij :roflol:

Als je nou 300 ml melk, 15 ml lijnzaad olie, 100 gram gemalen havermout en 50 gram whey via die sonde er in gooit, ga er niet van uit dat gemalen havermout nog in de maag verteerd hoeft te worden?

Heb je 80 gram eiwitten en 800 kcal er bij.

Of pak Chocomel :emo:

Zou wel eerst checken of dat er überhaupt doorheen mag. Zou eerder meer spul van wat er sowieso in mag bij kopen als je denkt dat je meer kcal nodig hebt.
 
Je gebruikt nu de standaard sondevoeding. Daarmee krijg je nu ca. 80-90 gram eiwitten binnen. Wat op zich voldoende zou moeten als je rekent met 1,5 gr eiwit per kg lichaamsgewicht. Ik denk echter dat de dietiste hierbij geen rekening houd met training. Dan zal je wss wel meer aan kcal nodig gaan hebben.
Aangezien je maag niet werkt is het wel van belang ook te weten of je darmen de voeding wel goed opnemen. Anders zou je effectief wel eens veel minder dan de 2200 kcal per dag binnen kunnen krijgen.

Weet de dietiste ook dat je wil gaan trainen? Want dan zal ze daar mogelijk ook rekening mee kunnen houden met dus de keuze van de soort sondevoeding. Je hebt ook een eiwitverrijkte variant van de sonde voeding. En je hebt ook koolhydraat verrijkte varianten. Daar zou je eens naar kunnen informeren.

Ik heb zelf ook een aantal malen sondevoeding gehad naast mijn maaltijden. Dus heb er wel wat ervaring mee op zich. Alleen trainde ik toen nog niet. Dat was toen ook puur om aan te sterken.

Dus bespreek het. Soms zijn er meer mogelijkheden dan alleen de standaarden.
 
Ik denk niet dat whey of havermout degelijk verteerd wordt, agv de sonde komt het voedsel niet eerst in de mond, slokdarm en maag met de bijbehoorende verteerings enzymen zoals amylase in het speeksel enpepsine in de maag. Ik hoop dat je diëtiste de voordelen van het sporten zwaarder vindt wegen dan de nadelen.
 
Kun je niet gewoon meer van dat spul in je sonde gooien?:thinking:

Schepje whey er bij :roflol:

Als je nou 300 ml melk, 15 ml lijnzaad olie, 100 gram gemalen havermout en 50 gram whey via die sonde er in gooit, ga er niet van uit dat gemalen havermout nog in de maag verteerd hoeft te worden?

Heb je 80 gram eiwitten en 800 kcal er bij.

Of pak Chocomel :emo:

Zou wel eerst checken of dat er überhaupt doorheen mag. Zou eerder meer spul van wat er sowieso in mag bij kopen als je denkt dat je meer kcal nodig hebt.

Ik denk dat ik liever niet van dat soort producten door mijn sonde ga spuiten, lijkt mij niet erg slim. De kans op verstopping en andere problemen is daarvoor ook te groot. Wat er wel doorheen gespoten kan worden zijn lichte vloeistoffen, zoals water. Ook mag ik paractemol laten smelten en via de sonde naar binnen spuiten.

Je gebruikt nu de standaard sondevoeding. Daarmee krijg je nu ca. 80-90 gram eiwitten binnen. Wat op zich voldoende zou moeten als je rekent met 1,5 gr eiwit per kg lichaamsgewicht. Ik denk echter dat de dietiste hierbij geen rekening houd met training. Dan zal je wss wel meer aan kcal nodig gaan hebben.
Aangezien je maag niet werkt is het wel van belang ook te weten of je darmen de voeding wel goed opnemen. Anders zou je effectief wel eens veel minder dan de 2200 kcal per dag binnen kunnen krijgen.

Weet de dietiste ook dat je wil gaan trainen? Want dan zal ze daar mogelijk ook rekening mee kunnen houden met dus de keuze van de soort sondevoeding. Je hebt ook een eiwitverrijkte variant van de sonde voeding. En je hebt ook koolhydraat verrijkte varianten. Daar zou je eens naar kunnen informeren.

Ik heb zelf ook een aantal malen sondevoeding gehad naast mijn maaltijden. Dus heb er wel wat ervaring mee op zich. Alleen trainde ik toen nog niet. Dat was toen ook puur om aan te sterken.

Dus bespreek het. Soms zijn er meer mogelijkheden dan alleen de standaarden.

Ik heb gister via sms doorgegeven dat ik krachttraining wil gaan doen en dat ik hier mogelijk te weinig kcal of eiwitten binnenkrijg (zoals uit dit topic blijkt)). Hierop reageerde zij dat ze daar al rekening mee gehouden heeft en dat ik 88 eiwitten binnenkrijg. Ik kan het in principe even een maand proberen en daarna alsnog aangeven dat ik meer eiwitten nodig heb. Ik vind het alleen vreemd dat jullie en wat andere sites aangeven dat je rekening moet houden met 1,8 tot 2,0 gr eiwitten per lichaamsgewicht, terwijl mijn diëtiste aangeeft dat tussen de 1,2 en 1,5 gram al goed is.

De darmen nemen de voeding in ieder geval wel goed op. Dat weet ik, omdat ik hiervoor een week in het ziekenhuis was opgenomen. Ze wilde zeker weten of het aansloeg.

Verder kan ik nog wel enkele kleine snoepjes opzuigen, zoals bijvoorbeeld de Haribo beertjes. Dit gaat dan zo langzaam dat ik daar gaan last van heb, maar meer dan dat lukt dan ook echt niet.

Ik denk niet dat whey of havermout degelijk verteerd wordt, agv de sonde komt het voedsel niet eerst in de mond, slokdarm en maag met de bijbehoorende verteerings enzymen zoals amylase in het speeksel enpepsine in de maag. Ik hoop dat je diëtiste de voordelen van het sporten zwaarder vindt wegen dan de nadelen.

Denk inderdaad ook niet dat het handig is om dat te doen, aangezien het er ook niet voor bedoeld is. Mijn diëtiste vind het sporten sowieso goed, alleen qua kcal en eiwitten is haar mening blijkbaar afwijkend dan van jullie en andere sites.:p
 
Laatst bewerkt:
Maar als je nou, zoals ik al zei, meer van dat speciale spul pakt?

Als je 3000 kcal er in mikt zit je op ongeveer 2 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht.

En als je niet aan meer van dat spul kan komen zou ik gewoon een andere diëtist zoeken. Ze moet gewoon niet zo drammen, zolang het je gezondheid niet in de weg staat wie is hij/zij dan om jou te zeggen wat je wel en niet mag?:roflol:

Ik krijg ook genoeg zooi van de huisarts als ik er om vraag. Vaak wel inclusief preek dat ik het verantwoord moet gebruiken en zelf moet betalen omdat er geen medische grondslag voor is, maar ik krijg t wel.

Maar er is serieus niet gewoon een online winkel waar je die zooi kan kopen? Het is toch gewoon een voedingsmiddel, heb je een recept nodig voor die zooi?
 
Als je de sondevoeding bedoelt dan kan ik daar in principe gewoon drie flessen per dag van nemen, met kans op buikpijn en draaierigheid. De jejunum kan helaas minder voeding verdragen dan de maag, vandaar dat ik niet teveel voeding tegelijkertijd kan binnenkrijgen. Ik doe dit wel soms, maar liever niet elke dag.

Het wordt gewoon door de verzekeraar vergoed en de voeding bestelling gaat niet via de diëtiste, zij regelt alleen de machtiging voor een bepaalde type voeding en bepaalt hoeveel ik moet nemen. Overstappen naar een andere diëtiste gaat denk ik niet zo makkelijk, of ik zou niet weten hoe. Deze is mij toegewezen door het ziekenhuis en verder is ze op zich wel prima.
 
Laatst bewerkt:
Maar meer eiwitten hebben alleen zin als je in algehele zin meer eet he...

Als je niet meer kan verdragen heeft het ook geen zin er meer in te gooien. Mogelijk dat je het langzaam aan kan ophogen.

Zou gewoon beginnen met krachttraining en kijken hoe het met je gewicht gaat. Je kan dan langzaam aan ophogen en indien je gaat cutten zou ik vragen naar voeding met meer eiwitten.
 
Op zich gaat 1 fles extra per dag wel lukken, heb het de afgelopen dagen geprobeerd en heb een snelheid gevonden die ik wel aankan. Zal het genoeg zijn om dit dan alleen te doen op de dagen dat ik train, of moet dat elke dag?

Ik ga sowieso eerst proberen met deze hoeveelheid (2200kcal en 88 eiwitten), mocht dat niet genoeg opleveren dan verhoog ik de hoeveelheid. Is het duidelijk merkbaar als het geen effect meer heeft?
 
Vaak is voor beginners een goed streven om een halve kilo per week aan te komen. Uiteraard in combinatie met trainen. Kom je minder aan eet je meer, stijgt je vet% veel eet je iets minder.

Zou gewoon kijken wat 2200 kcal met je doet als je gaat trainen, ben je na een week nog niet aangekomen gooi je je dagelijkse inname met 250 kcal omhoog. Ben je dan weer niet aangekomen of minder dan een halve kilo dan gooi je weer 250 kcal extra er bij.

Beetje kwestie van trial and error, weet niet van welk gewicht en lengte je af komt maar op 2200 kcal zal dat niet heel hoog liggen. Dus kun je wel ongeveer een half jaar lang naar die halve kilo per week streven.
 
Als je wel nog gewoon kunt drinken zijn BCAA's wellicht ook een oplossing.
 
Vaak is voor beginners een goed streven om een halve kilo per week aan te komen. Uiteraard in combinatie met trainen. Kom je minder aan eet je meer, stijgt je vet% veel eet je iets minder.

Zou gewoon kijken wat 2200 kcal met je doet als je gaat trainen, ben je na een week nog niet aangekomen gooi je je dagelijkse inname met 250 kcal omhoog. Ben je dan weer niet aangekomen of minder dan een halve kilo dan gooi je weer 250 kcal extra er bij.

Beetje kwestie van trial and error, weet niet van welk gewicht en lengte je af komt maar op 2200 kcal zal dat niet heel hoog liggen. Dus kun je wel ongeveer een half jaar lang naar die halve kilo per week streven.

Bedankt voor de informatie, kan hier zeker mee verder en rekening mee houden. :)


Als je wel nog gewoon kunt drinken zijn BCAA's wellicht ook een oplossing.

Mijn maag kan helaas niet aan. Er mogen wel lichte vloeistoffen, zoals water, door de sonde gespoeld worden.

Bcaa's zijn poeders toch? Paracetamol mag in principe ook door de sonde zolang het goed gesmolten is dan houd ik ook poeder over. Dus misschien is dat dan wel mogelijk, het moet zich dan alleen wel goed vermengen met het water. Een ophoping in de sonde is niet echt fijn namelijk. Weet verder ook niet of het handig is om te doen, een andere soort sondevoeding zou het beste zijn, als mij diëtiste nou gewoon mee zou werken.. :(

Weet verder niet precies wat bcaa is, maar zal er eens wat meer informatie over opzoeken.

Edit: heb op Google gezocht op proteine water, zou dat niet iets zijn?
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven