XXL Nutrition

Soorten zout

Bezoekers in dit topic

GThomas

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
316
Waardering
473
Lengte
1m86
Massa
93kg
Vetpercentage
14%
beste beesten,

Nou zag ik laatst een interessante video over zout en bodybuilding ivm vasculariteit en volheid van de spieren. Dit hield in dat het algemene tafelzout en zout verwerkt in producten vocht zou vasthouden onder de huis voornamelijk, dit wist ik al wel. Echter, nou zou het zo zijn dat de echte pure zouten als himalaya zout met mineralen juist anders invloed hebben en voornamelijk vocht ‘vasthouden’ ind e vloedbaan en de spieren, zowel bloed als spierweefsel is natuurlijk voornamelijk water dus hier zat wel wat in. Ik merk nu zelf met cutten dat ook het vele drinken er gewoon doorheen stroomt, met wat zout extra scheelt het me meteen ook 5 pisbeurten per dag. Maar wat is hier nou van waar? Iemand die hier verstand van heeft op gebied van zout en electrolyten? Vond het wel interessant namelijk (zou ook wel met potassium intake te maken hebben wil je het gezond in evenwicht houden het extra zout)
 
Even kort door de bocht. Je hebt maar 2 soorten zout natriumchloride en kaliumchloride. Al het gangbare zout is natriumchloride (ook himalaya zout e.d. maar daar zitten ook hele kleine hoeveelheden andere mineralen in. Kaliumchloride is puur erg bitter en wordt verkocht als 65% kalium en 35% natrium dan proef je bijna geen verschil.

De vochthuishouding in je lichaam wordt hoofdzakelijk gestuurd door natrium en kalium.
 
  • Like
Waarderingen: 040B
Oke dus dit verhaal is eigenlijk onlogisch?
 
Als je de verhouding natrium/kalium/water iname aanpast heeft dat effect of je vochthuishouding. Ik weet niet of je daar recentelijk iets in aangepast hebt.
 
Nou gezien ik al mijn drinken letterlijk gewoon weer uitpis een minuut later wat meer zout, scheelt me een hoop wc bezoeken. En het zou mooi zijn als dit de volheid van de spieren en aderen evt tegoed doet. Vandaar dat ik dat verhaal wel interessant vond klinken
 
Je gaat van zout alleen vocht vasthouden wanneer je pieken en dalen creëert. Zelfs wanneer je steady dagelijks op twintig gram zout per dag is ga je na X aantal dagen geen vocht vasthouden.
 
Back
Naar boven