MuscleMeat

Spanning op spier.

Bezoekers in dit topic

Gast 164408

Cool Novice
Lid geworden
9 dec 2017
Berichten
53
Waardering
10
Beste forumleden,

Ik had een vraag:

Als ik fitness voel ik wel bij elke rep de spier, maar hoe lang moet je de spanning op de spier laten staan? Gewoon voelen en dan weer verder gaan met je set of 2 seconden even de spanning erop laten staan ofzo?

Alvast bedankt.
 
Beweging/rep bestaat uit 2 fases: concentrisch en excentrisch. Gemakkelijkheidshalve bedoelt men met excentrisch de fase wanneer het gewicht terug naar beneden gaat. Die neergaande fase mag langer duren dan de concentrische daar de spier dan langer onder spanning staat. 2 seconden is zeker al beter als 1 maar je kan daar nog verder in variëren door bijvoorbeeld 3 seconden te nemen. Uiteraard wordt de oefening dan zwaarder en zal je geneigd zijn minder gewicht te gebruiken.
Time under tension (TUT) is een trainingsmethode die je effe kan googelen want weet de finesse niet uit mijn hoofd.
 
Beweging/rep bestaat uit 2 fases: concentrisch en excentrisch. Gemakkelijkheidshalve bedoelt men met excentrisch de fase wanneer het gewicht terug naar beneden gaat. Die neergaande fase mag langer duren dan de concentrische daar de spier dan langer onder spanning staat. 2 seconden is zeker al beter als 1 maar je kan daar nog verder in variëren door bijvoorbeeld 3 seconden te nemen. Uiteraard wordt de oefening dan zwaarder en zal je geneigd zijn minder gewicht te gebruiken.
Time under tension (TUT) is een trainingsmethode die je effe kan googelen want weet de finesse niet uit mijn hoofd.


Bedankt voor je reactie. Ik zal eens even op internet kijken over TUT. Maar als je de oefeningen gewoon goed doet bepaal je dan zelf hoeveel seconden je de spanning erop houd?
 
Want als je de spanning te lang op een spier laat scheurt de spier ook volgens mij.
 
Bedankt voor je reactie. Ik zal eens even op internet kijken over TUT. Maar als je de oefeningen gewoon goed doet bepaal je dan zelf hoeveel seconden je de spanning erop houd?
Uiteindelijk bepaal je alles zelf maar zou die neergaande fase nu ook geen eeuwigheid rekken want dan schiet het zijn doel voorbij. Overdrijven is nooit goed. Ga een beetje op je gevoel af en haal uit het TUT principe eruit wat voor jou lichaam het beste aanvoelt.
 
Ik heb op internet gelezen dat 2-4-0 goed is. 2 seconden drukken, 4 seconden zakken en 0 seconden pauze is dat goed? En bedankt nogmaals.
 
Oh oke mooi bedankt. Ik dacht dat je de spanning er echt op moest laten zolang als het kon als het maar net niet ging scheuren ivm krachtverlies.
 
Rep tempo 1 a 2(= gecontroleerd) - 0 - X (eXplosief) - 0 (minimaal)

TUT zegt niets zonder het reptempo erbij te betrekken (intra rep snelheid). Bv 1-0-3-0 heeft een gelijke TUT als 3-0-1-0 of 1-1-1-1 maar hebben niet zelfde traininseffect
 
Ano_169040 Moet je bij de spanning erop laten alleen de spanning erop laten of ook echt drukken?
Begrijp niet goed wat je bedoelt met echt drukken. Veronderstel dat je wilt zeggen: nog eens extra aanspannen op de top bij onder andere biceps curls. Ja dat kan je doen. Sommigen vinden dat gevoel fijn maar of je daar nu extra van gaat groeien weet ik niet.
 
Ik heb op internet gelezen dat 2-4-0 goed is. 2 seconden drukken, 4 seconden zakken en 0 seconden pauze is dat goed? En bedankt nogmaals.
4 seconden zakken, weet je wel niet hoe lang dat is. Als je een blok zou inrichten voor een bepaalde tijd met een specifiek doel voor ogen prima maar om als richtlijn aan te houden vind ik dat wat lang (al kan het voorkomen bij 1RM).
Ik houd voor mijzelf 1-2 seconden aan tijdens het "zakken" van de bb, bijv tijdens banken, en dan zo snel mogelijk accelereren vanaf borst, pauzes minimaal. Uiteraard beide fasen met controle!
 
Ano_169040 Als je de spier eenmaal heb gevoeld is het dan voldoende? Of moet je echt heel lang de spanning erop laten?
 
Steks voldoende om de spier geprikkeld te hebben.

Voor wat precies, als de kracht die de spier moet uitoefenen boven een bepaalde drempelwaarde uitkomt prikkel je hem in principe al genoeg, of je daar nu een halve of 5 seconden overdoet, wat wil je precies weten, en met welk doel?
 
Ano_169040 Als je de spier eenmaal heb gevoeld is het dan voldoende? Of moet je echt heel lang de spanning erop laten?
Als je geen spanning erop hebt heb je of je ellebogen op slot of het gewicht valt op je borst. Geen van beiden is erg fijn
 
Steks Als je gedurende de oefeningen gewoon de spier voelt dan blijft de kracht die je hebt er toch gewoon zitten?
 
Back
Naar boven