AndroidHealthClinic

Sparks log, do you even lift bro?

Bezoekers in dit topic

P s. Vandaag weet een stukkie gerend. Hee rustig deze keer, wel met wat strides erin. Voor de recovery.

Morgen hopelijk op de racefiets en nog wat klooien met dumbells
 
P s. Vandaag weet een stukkie gerend. Hee rustig deze keer, wel met wat strides erin. Voor de recovery.

Morgen hopelijk op de racefiets en nog wat klooien met dumbells
Dan is het weer een goed besteed weekendje :P
 
Maar wat is jouw hartslag in die zone's dan?
 
Zo. Vandaag 59km gefietst in krap 2 uur. Rustig aan in zone 1 (gemiddelde hartslag 121). Combi dus tussen herstel van het lopen en toch wat conditietraining.

Krachttraining doe ik vandaag maar even niet. Dat wordt morgen.
 
Lee’s even terug, heb het ergens niet lang geleden gedeeld.
Staat nergens hoor. Wel zones waar jij in loopt en met split erbij maar niet wat je hartslag is 😅? Heb tot 1 jan terug gelezen btw.
 
Staat nergens hoor. Wel zones waar jij in loopt en met split erbij maar niet wat je hartslag is 😅? Heb tot 1 jan terug gelezen btw.
Ah ok, nou ik loop op power. Heb een powermeter voor hardlopen. Maar ongeveer is zone 1 tot 130, 2 tot 150, 3 tot 165, 4 tot 176 en 5 er boven. Dit is ingeschat natuurlijk. Ik ken mijn echte omslagpunt niet. Mijn Max ken ik wel en die was afgelopen zomer 197.

verschillende methodes geven verschillende zones. Maar ongeveer dus. Binnenkort voor op de fiets ook een powermeter kopen. Dus dan daar ook op power trainen.
 
Ah ok, nou ik loop op power. Heb een powermeter voor hardlopen. Maar ongeveer is zone 1 tot 130, 2 tot 150, 3 tot 165, 4 tot 176 en 5 er boven. Dit is ingeschat natuurlijk. Ik ken mijn echte omslagpunt niet. Mijn Max ken ik wel en die was afgelopen zomer 197.

verschillende methodes geven verschillende zones. Maar ongeveer dus. Binnenkort voor op de fiets ook een powermeter kopen. Dus dan daar ook op power trainen.
Hoe werkt een vermogensmeter bij hardlopen? 197 is een mooie max. Maar het zegt allemaal weinig, onze clubkampioen en tevens Nederlands kampioen had een maximale hartslag van 165, omslagpunt bij 160 en zeer weinig vermogen.
 
Hoe werkt een vermogensmeter bij hardlopen? 197 is een mooie max. Maar het zegt allemaal weinig, onze clubkampioen en tevens Nederlands kampioen had een maximale hartslag van 165, omslagpunt bij 160 en zeer weinig vermogen.
Ja mooi voor hem heeft toch niets met sparkie te maken.
Lionel Sanders heeft een een ziek lage hartslag in vergelijking met ons.

Ter illustratie hij zat nog op 102 die andere gast op 183 zelfde route

 
Ja mooi voor hem heeft toch niets met sparkie te maken.
Lionel Sanders heeft een een ziek lage hartslag in vergelijking met ons.

Ter illustratie hij zat nog op 102 die andere gast op 183 zelfde route

Een hoge max hartslag is juist goed, helemaal als je rustpols heel laag is, dan heb je een enorme range. Maar die fietsvriend van mij heeft juist een hele kleine range en ook heel weinig topvermogen (dus ook relatief weinig specifiek vermogen) en toch zat hij helemaal voorin bij internationale mountainbike marathons en zelfs bij ultramarathons zoals de Salzkammergut Trophy. Toen ik voor het eerst met hem ging fietsen in de duinen moest ik na elk sprintje tegen een hoog duin op hem wachten, maar als het echt steil en langdurig wordt waren de rollen omgedraaid. Toen ik daarachter kwam ben ik zelf helemaal gestopt met meten van hartslag en vermogen.
 
Ah ok, nou ik loop op power. Heb een powermeter voor hardlopen. Maar ongeveer is zone 1 tot 130, 2 tot 150, 3 tot 165, 4 tot 176 en 5 er boven. Dit is ingeschat natuurlijk. Ik ken mijn echte omslagpunt niet. Mijn Max ken ik wel en die was afgelopen zomer 197.

verschillende methodes geven verschillende zones. Maar ongeveer dus. Binnenkort voor op de fiets ook een powermeter kopen. Dus dan daar ook op power trainen.
De 220 formule zit bij 66,7 procent van de mensen binnen een bereik van 12 slagen, dan ben jij wel een outlier, kan zoiets te maken hebben met je lengte?

EDIT, van sportartsen website:
Bij de meeste mensen zal de maximale hartslag, afhankelijk van de leeftijd en de erfelijke aanleg tussen de 185 en 215 zijn. Er zijn diverse formules die de maximale hartslag kunnen schatten. De meest gebruikte formule is: 220 – leeftijd. Deze formule – evenals andere gehanteerde formules – is onbetrouwbaar en kan gemakkelijk 15 of zelfs nog meer slagen afwijken, afhankelijk van je erfelijke aanleg.
Belangrijk is het om te beseffen dat je maximale hartslag niets van doen heeft met je fietstalent of met je trainingstoestand. Sommige topwielrenners hebben een relatief hoge maximale hartslag, anderen een relatief lage. En hun trainingstoestand verandert daar niet veel aan.
 
Laatst bewerkt:
Zon vo2max test is ook niet goedkoop zeg.
 
Hoe werkt een vermogensmeter bij hardlopen? 197 is een mooie max. Maar het zegt allemaal weinig, onze clubkampioen en tevens Nederlands kampioen had een maximale hartslag van 165, omslagpunt bij 160 en zeer weinig vermogen.
Is genetisch bepaald geloof ik. Zit enorm verschil in. Dus iets heel persoonlijks wat weinig zegt over je presteren.
 
De 220 formule zit bij 66,7 procent van de mensen binnen een bereik van 12 slagen, dan ben jij wel een outlier, kan zoiets te maken hebben met je lengte?
Geen idee, begreep dat het genetisch bepaald is. Kom trouwens zelden boven de 170. Boven de 190 is voor mij wel bijna standje kotsen.
 
Een hoge max hartslag is juist goed, helemaal als je rustpols heel laag is, dan heb je een enorme range. Maar die fietsvriend van mij heeft juist een hele kleine range en ook heel weinig topvermogen (dus ook relatief weinig specifiek vermogen) en toch zat hij helemaal voorin bij internationale mountainbike marathons en zelfs bij ultramarathons zoals de Salzkammergut Trophy. Toen ik voor het eerst met hem ging fietsen in de duinen moest ik na elk sprintje tegen een hoog duin op hem wachten, maar als het echt steil en langdurig wordt waren de rollen omgedraaid. Toen ik daarachter kwam ben ik zelf helemaal gestopt met meten van hartslag en vermogen.
Een grote hartslag reserve schijnt wel gezond te zijn ja. In mijn geval moet ik mijn tweede lactaat drempel nog wat verhogen. Merk dat dat langzaam wel gebeurt. Kan echt wat makkelijker hoge hartslagen verdragen.

Daarnaast kan ik meer vermogen/snelheid leveren bij dezelfde hartslagen.
 
Een grote hartslag reserve schijnt wel gezond te zijn ja. In mijn geval moet ik mijn tweede lactaat drempel nog wat verhogen. Merk dat dat langzaam wel gebeurt. Kan echt wat makkelijker hoge hartslagen verdragen.

Daarnaast kan ik meer vermogen/snelheid leveren bij dezelfde hartslagen.
Topfietsers bij de amateurs trainen vaak helemaal zonder referentie of schema. Toen ik een keer met de Strandridders, een radicale afsplitsing van de Noordbikers, meetrainde, zei de trainer (ome Ber, zelf ook een Ned. kampioen): 'Hartslagzones? Wij onderscheiden hard, harder en hardst'.
1611515041037.png
 
Topfietsers bij de amateurs trainen vaak helemaal zonder referentie of schema. Toen ik een keer met de Strandridders, een radicale afsplitsing van de Noordbikers, meetrainde, zei de trainer (ome Ber, zelf ook een Ned. kampioen): 'Hartslagzones? Wij onderscheiden hard, harder en hardst'.
Jaja, bij gebrek aan spierballen hebben fietsers vrijwel altijd een veel te grote bek. Wat een macho gedrag vind je daar
 
Even kijken bij je zorgverzekering, sommige betalen mee of zelfs compleet de sport test.
Dit en voldoende "veldtesten" die close enough zijn. Bij sportrusten en sommige sportcentra kan het goedkoper.

VO2 submax test op fietsje in sportschool geeft enorme accurate schatting. Sommige apps, sporthorloges en calculators schatten het ook.

Eigenlijk heb je meer aan drempels.

Vaak is zo'n getal één keer niet zo interessant, het gaat om de ontwikkeling.
 
Dit en voldoende "veldtesten" die close enough zijn. Bij sportrusten en sommige sportcentra kan het goedkoper.

VO2 submax test op fietsje in sportschool geeft enorme accurate schatting. Sommige apps, sporthorloges en calculators schatten het ook.

Eigenlijk heb je meer aan drempels.

Vaak is zo'n getal één keer niet zo interessant, het gaat om de ontwikkeling.
Horloge schat mijn vo2max in op basis van heel veel hardloopdata, vermoed dat dat best goed voorspeld wordt.

die drempels vind ik ook wel interessant, met name de tweede. Vooral omdat ik geen marathons wil lopen, maar een 5km bijvoorbeeld. En een hoge drempel betekent dat ik straks in de sportschool ook hard kan trainen. Werkvermogen.
 
Back
Naar boven