MuscleMeat

sparren tegen Wing Chun

Bezoekers in dit topic

Frontier

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
1 jun 2007
Berichten
14
Waardering
0
Nou vroeg een oude vriend van mij of ik is een keer tegen hem wou sparren. Ik vond het maar wat vreemd en kwam erachter dat hij nou 1,5 jaar Wing Chun doet. Hij weet dat ik altijd erg geintresseerd ben in vechtsporten en kleine basis muay thai beschik, maar dit is eigenlijk te verwaarlozen. Ik heb ja gezegd om hopelijk een leuke sparpartij tegemoet te gaan.

Nou weet ik wel ongeveer wat wing chun inhoudt, stand en snelle stoten etc. Het lijkt me een zeer irritante vechtsport om tegen te vechten aangezien de wing chunner zeer dicht op je zit en ik zelf altijd wat afstand prefereer. Daarom vroeg ik me af waar nou de "zwakke" plek ligt bij deze vechtkunst en hoe ik hem het best kan pakken. Zelf zat ik te denken aan een paar goed geplaatste lowkicks aangezien hier amper op wordt getraind bij wing chun. Maar misschien heeft iemand betere voorstellen of tips?
Onthoud dat het vriendschappelijk blijft dus ik kan niet te ver gaan.
 
Rechte stoten die door verdediging heen gaan en gebruik je knieen,
 
Constant cirkelen, veel afhouders en low kicks plaatsen. Als je stoot zou ik lekker veel hoeken gebruiken gezien ze tijdens het stoten hun vuisten niet terugplaatsen naar de kin.
 
Bedankt! Ik had trouwens nog even wat met hem gepraat en hij vertelde me dat wing chun het vooral van zijn kettingstoten moet hebben. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Natuurlijk weet ik dat als je eenmaal bezig bent intuitie en gevoel het werk overneemt en er weinig van de vooraf bedachte technieken ook werkelijk gebruikt zullen worden, maar ja, voorbereiding is het halve werk;)

Hoe is trouwens jullie kijk op wing chun, ik zelf merk dat ik het meestal niet echt als serieuze vechtsport beschouw, heel de houding bijvoorbeeld, misschien is het gewenning.
 
Tja, eerlijk gezegd denk ik dat je maat er nog niets van kan. Wat is nu 1,5 jr training? Zal dus wel uitdraaien op een potje wild stompen.
 
Wat een verhaal voor een sparringspotje tussen iemand die een beetje basis muay thai beschikt en iemand die "al" anderhalf jaar Wing Chun beoefend. Dit wordt gewoon een potje stoeien net zoals dit tussen mensen zonder vechtsportervaring gebeurd. :roflol:
 
Gemakkelijk om het gelijk al af te schrijven, de intentie is er om gecontroleerd te werk te gaan en daarom zal het ook zeker niet snel eindigen in een "potje wild vechten". Het verdiepen in een vechtsport als voorbereiding is interessant, of dit nou een professionele wedstrijd is of een simpele sparringspartij zou daarbij niet hoeven uit te maken. Logisch dat ik dus om wat tactiek vraag.
Natuurlijk stelt 1,5 jaar niet veel voor, maar binnen deze tijd is er weldegelijk mogelijk om een vorm techniek en ervaring aan te leren. Achja, misschien beschouw ik dit gebeuren wat serieuzer dan jullie doen, zou juist alleen maar positief moeten werken.
 
wing chun is een theorie die klopt enig probleem een basis is niet voldoende tegen een bvb thai bokser. http://www.youtube.com/watch?v=IyPMkkpxWn8 dat is de gevorderde versie denk niet dat je vriend eraan komt grondvechten en klemmen komen later lijkt wel op beetje op straatvechten toch gecontroleerd;)
 
Overhandse stoten= bye bye chainpuncher met lage dekking.

Maar aangezien je maar een basis mt hebt zul je waarschijnlijk opgegeten worden.
 
Laatst bewerkt:
Gemakkelijk om het gelijk al af te schrijven, de intentie is er om gecontroleerd te werk te gaan en daarom zal het ook zeker niet snel eindigen in een "potje wild vechten". Het verdiepen in een vechtsport als voorbereiding is interessant, of dit nou een professionele wedstrijd is of een simpele sparringspartij zou daarbij niet hoeven uit te maken. Logisch dat ik dus om wat tactiek vraag.
Natuurlijk stelt 1,5 jaar niet veel voor, maar binnen deze tijd is er weldegelijk mogelijk om een vorm techniek en ervaring aan te leren. Achja, misschien beschouw ik dit gebeuren wat serieuzer dan jullie doen, zou juist alleen maar positief moeten werken.

Om je te 'verdiepen' in deze vechtsport.
Er is bij fight quest ook een aflevering aan gewijd.
Is vast wel terug te vinden.
 
Ik zie in Pride en UFC dit niet toegepast.
Dus als discipline enkel "waardevol" tegen een ongeoefend tegenstander...
 
Wing Chun is een systeem, het is ontstaan als oorlogskunst toen de chinezen in oorlog waren met de monchoes. De 'sport'is gebaseerd op een aantal princiepes en theorieen aangevuld met technieken. Door eenvoud van systeem en het aanleren van close combat en meerdere armen tegelijk gebruiken is het toch redenlijk snel al toe te passen. Lijkt me lastig om zo te gaan sparren kijk maar naar dit filmpje een wing chunner vs een thai boxer allebei beginners!

[Link niet meer beschikbaar]
 
Overhandse stoten= bye bye chainpuncher met lage dekking.

Maar aangezien je maar een basis mt hebt zul je waarschijnlijk opgegeten worden.

kettingstoten gebeurd met 2 armen die vanuit het midden stoten.(als het goed gebeurd natuurlijk) Dit zorgt voor dekking en aanvallen tegelijk!
 
Back
Naar boven