XXL Nutrition

Speed bench

Bezoekers in dit topic

chunky

Huge Freak
+15 jaar member
Lid geworden
27 sep 2005
Lengte
1m92
Massa
118kg
Speed bench,

Sinds ik probeer te trainen volgens WSB principes, kan de speed bench natuurlijk niet in mijn schema ontbreken. Je voert de oefening uit op ongeveer 60 % van je RAW max. Als je dit doet probeer je natuurlijk zo snel mogelijk het gewicht uit te duwen.

twee vragen:

1) Moet je de armen bij het uitstoten volledig strekken? Hoe voorkom je overstrekking en een blessure aan de elleboog? Je overstrekt natuurlijk makkelijk als het gewicht zo omhoog vliegt!

2) Laat je het gewicht ook zeer snel zakken? Ik wel eens een artikel op de WSB site gelezen waarin staat dat het snel laten zakken van het gewicht ten goede komt aan de kracht opbouw, maar is dit bij de speed bench ook zo?

Leophyte

Freaky Bodybuilder
+15 jaar member
Lid geworden
29 dec 2004
Lengte
1m94
Massa
113kg
Vetpercentage
16%
Op punt 1 heb ik zo geen antwoord, maar mocht het zijn dat het zo hard gaat dat je dreigt te overstrekken, dan zou ik verzwaren, die 60% is niet heilig, meer een goede indicatie van wat je zou moeten pakken.

Verder moet je het gewicht snel, doch gecontroleerd laten zakken, maar het belangrijkste is een stop op de borst.

MonsterStrength

Monstrous Giant
Elite Member
+15 jaar member
Lid geworden
13 jul 2003
Altijd je armen volledig strekken, want dat doe je tijdens een max poging toch ook. Waarom denk je dat zoveel mensen falen in de lock-out? Juist, omdat ze bij hogere herhalingen die lock-out niet maken.

Van overstrekken heb ik geen probleem, en ik duw de barbell toch vrij snel omhoog (+/- 1 seconde). Jou probleem is waarschijnlijk dat je schouderbladen niet genoeg geshrugt zijn. Overstrekken doe je door je schouders te spreiden, wat niet kan met een goede arch. Overstrekken van de elleboog zou ik niet mee inzitten, die gewrichten zijn normaal gezien al sterk genoeg van te benchen ;)

De basis regel is dat hoe sneller een gewicht op je borst is, hoe vlugger hij ook weer boven is. Doe dit echter niet overdreven, de barbell moet onder controle blijven, dus bouncen en dergelijke zijn uitgesloten.

Dries

OP
chunky

chunky

Huge Freak
+15 jaar member
Lid geworden
27 sep 2005
Lengte
1m92
Massa
118kg
Ik heb er zelf ook geen last, maar iemand in de sportschool wees me er op een vragende manier op. Me schouderbladen trek ik idd zover mogelijk naar elkaar toe, archen doe ik niet. Ik weet genoeg.

thnx alle

terrestris

Competitive Bodybuilder
+15 jaar member
Lid geworden
20 apr 2004
moet er altijd een volledige stop op de borst zijn?
Ik doe hem altijd snel naar beneden en zo snel mogelijk weer naar boven zonder bounch.

jimi

Freaky Bodybuilder
+15 jaar member
Lid geworden
20 okt 2005
wat is het nut van speedbench

paddos

Competitive Bodybuilder
+15 jaar member
Lid geworden
18 jul 2004
terrestris zei:
moet er altijd een volledige stop op de borst zijn?
Ik doe hem altijd snel naar beneden en zo snel mogelijk weer naar boven zonder bounch.

Best stoppen op je borst, 2sec wachten of zo om stretch reflex uit te schakelen.

OP
chunky

chunky

Huge Freak
+15 jaar member
Lid geworden
27 sep 2005
Lengte
1m92
Massa
118kg
De kracht die je uitoefende bij bijvoorbeeld bankdrukken om het gewicht omhoog te krijgen is natuurkundig gezien F = m x a.
F is de kracht die jij levert en die is gelijk aan het gewicht wat je wil verplaatsen maal de snelheid waarmee je het verplaatst.

Als je die F dus wil vergroten, kan dat op twee manieren: M verhogen of A verhogen. Als je op je top zit en je verhoogt M, dan krijg je dat gewicht niet omhoog. Als je M verlaagd en je probeert je A te verdubbelen, oefen je dus veel meer kracht uit. Dus de kracht F,die je levert is dan hoger. Op deze manier kan je je kracht verbeteren.

Daarnaast worden de fast twitch vezels aangesproken door of een hoge load of met speed. De juiste snelheid is dat wel zeer belangrijk. Maar ook zo zou je dus aardig wat spiermassa op kunnen bouwen (thnx Adema voor de uitleg betr de fast twitch)

gr

Leophyte

Freaky Bodybuilder
+15 jaar member
Lid geworden
29 dec 2004
Lengte
1m94
Massa
113kg
Vetpercentage
16%
Een kleine aanvulling op Chuncky
F=m*a (kracht=gewicht*versnelling), waarbij a de versnelling is, niet de snelheid. Deze moet uiteraard zo hoog mogelijk zijn.
p=m*v (impuls=massa*snelheid)
p=Impuls (momentum), deze moet ook zo hoog mogelijk zijn (als gevolg van het vorige).
Sorry voor het mierennken, verder klopt het helemaal wat Chuncky ons doceert :D

jimi

Freaky Bodybuilder
+15 jaar member
Lid geworden
20 okt 2005
heeft dit ook nut in bodybuilding of puur powerlifting

Blackadder

Freaky Bodybuilder
+15 jaar member
Lid geworden
7 nov 2004
jimi zei:

Beiden me dunkt, explosiviteit zal op termijn de max lift verhogen, waardoor je zowieso met zwaardere gewichten zal werken in het algemeen.
Resultaat: een kanjer van een borst en twee stalen kabels als armen ;)

Btw chunky heb je ergens hier een logje staan ivm met WSB, lijkt me altijd interessant

OP
chunky

chunky

Huge Freak
+15 jaar member
Lid geworden
27 sep 2005
Lengte
1m92
Massa
118kg
Je moet wat Karmapunten verdelen over andere gebruikers voordat je Leophyte opnieuw punten kan geven.

@ jimi, ja natuurlijk! Maar het is bedoeling om je 1RM ermee omhoog te brengen. Varieren en combineren , dat is de sleutel tot succes.

jimi

Freaky Bodybuilder
+15 jaar member
Lid geworden
20 okt 2005
oke dus in mijn hit kan ik ook wel een keer in de week speedbenchen zou ik dan maar effe proberen lijkt me wel gaaf en thanks voor het advies

OP
chunky

chunky

Huge Freak
+15 jaar member
Lid geworden
27 sep 2005
Lengte
1m92
Massa
118kg
Blackadder zei:
Beiden me dunkt, explosiviteit zal op termijn de max lift verhogen, waardoor je zowieso met zwaardere gewichten zal werken in het algemeen.
Resultaat: een kanjer van een borst en twee stalen kabels als armen ;)

Btw chunky heb je ergens hier een logje staan ivm met WSB, lijkt me altijd interessant

Je kan in mijn log kijken, ik train (althans) probeer vanaf begin dit jaar WSB style te trainen. Maar zelf verdiep ik me ook pas min of meer twee maanden in dit principe en ben er op dit moment veel over aan het lezen.

Je kan ook in Monsterstrength z'n log kijken, die traint ook volgens dit principe.

gr

paddos

Competitive Bodybuilder
+15 jaar member
Lid geworden
18 jul 2004
jimi zei:

voor om het even welke oefening moet je gaan voor max speed, elke rep, elke set, elke oef.

Boksers, voetballers, kogelstoters, tennissers... zie je die traag hun sport beoefenen?

peace.

MonsterStrength

Monstrous Giant
Elite Member
+15 jaar member
Lid geworden
13 jul 2003
Ik was van plan een stukje uit "Science and practice of strength training" over te typen, een deeltje over velocity ... maar dat deeltje is 7 pagina's lang, dus ik pas ;)

Voor wie het boek heeft, het is vanaf pagina 37 tot en met pagina 43.

OP
chunky

chunky

Huge Freak
+15 jaar member
Lid geworden
27 sep 2005
Lengte
1m92
Massa
118kg
Ik dacht toch echt dat je wel een typmiep was :D ..

He mare het idee is duidelijk denk ik! thnx alle.

nog ff een off topic bench vraag. Laat men het gewicht met alle bench oefeningen even (of héél even rusten onderin), terwijl de spanning er dan wel op blijft. Of ga je na het eccentrische deel, direct door in het concentrische gedeelte.

NB, dit is een vraag voor alle varianten van de bench!

paddos

Competitive Bodybuilder
+15 jaar member
Lid geworden
18 jul 2004
chunky zei:
nog ff een off topic bench vraag. Laat men het gewicht met alle bench oefeningen even (of héél even rusten onderin), terwijl de spanning er dan wel op blijft. Of ga je na het eccentrische deel, direct door in het concentrische gedeelte.

Afhankelijk van je doel.

Door niet te pauzeren benuttig je de stretch reflex, resulteert in hoger gewicht.

Pauzeer je bv 2sec, geen stretch reflex, beter voor explosiviteit.

ik ga voor 2sec pauze altijd.

MonsterStrength

Monstrous Giant
Elite Member
+15 jaar member
Lid geworden
13 jul 2003
2 seconden is veel te lang ... als er een zichtbare stilstand is, heb je genoeg gewacht :D

Naar boven