Fitness Seller

Spellingstopic # 348

  • Topic starter Zelda
  • Startdatum
  • Reacties 143
  • Weergaven 7K
  • Volgers 12

Bezoekers in dit topic

Zelda

Monstrous Giant
15 jaar lid
Lid geworden
31 aug 2004
Berichten
13.160
Waardering
52
Misschien ben ik gewoon een zeikerd, maar ik erger me er dus kapot aan dat mensen de meest simpele spellingsregels niet begrijpen. Ik kan er gewoon niet bij hoe het mogelijk is dat het je na jaren lezen nog steeds niet is opgevallen dat bijvoorbeeld een werkwoord in de derde persoon enkelvoud (dus hij/zij/u/het/dat [werkwoord]) ALTIJD op een t eindigt. Het is dus hij loopt, werkt, verspreidt, wordt, spelt. Als het woord van zichzelf al eindigt op een d wordt het dus dt. Als het van zichzelf eindigt op een t wordt het niet tt maar gewoon t.

Sowieso eindigen werkwoorden altijd op een t en nooit een d, dus ook "jij [werkwoord]". Alleen voltooid deelworden (dus hij is geschoold of hij heeft gespeld) eindigen soms op een d, namelijk als het werkwoord niet eindigt op een medeklinker uit het kofschip. Alle voltooid deelwoorden die niet eindigen op de dikgedrukte letters uit dat woord eindigen dus op een t. Het is dus "hij heeft gemaakt" want de k zit in het kofschip. En "hij heeft gebeld" want de l zit niet in het kofschip. Hier zijn nog een paar uitzonderingen op maar daar ga ik jullie maar niet mee lastig vallen want dit is kennelijk al moeilijk zat.

Samenvatting: een normaal werkwoord eindigt altijd op een t, een voltooid deelwoord soms op een d.

Misschien denk je wat loopt die Zelda te zeiken om niets, maar je hebt geen idee wat voor domme indruk je maakt op de meeste mensen, die je daardoor gewoon echt niet serieus nemen, of ze dat nou laten merken of niet. We maken allemaal wel eens een (tik)foutje, maar als je echt niet weet dat "hij zegd" fout is neemt niemand je serieus.
 
mijn excuses...
 
Hey, maar dan is recruteer(d-t) toch met een "d" de r zit immers niet in het 't kofschip?
 
Hey, maar dan is recruteer(d-t) toch met een "d" de r zit immers niet in het 't kofschip?

Maak je nou een geintje? Als de politie heeft gerecruteerd wel ja want dan is het een voltooid deelwoord. Maar een simpel "hij/zij/sinterklaas/de politie recruteert" is altijd met een t. Of snap je niet wat een voltooid deelwoord is?
 
Ik snapt inderdaat nied dad menzen zig daar an kunne ergere..........
 
Ergeren is katabool, stop er dus mee. Dit is een forum, maak je niet zo druk, zolang je het zelf maar goed doet toch.
 
Hey, maar dan is recruteer(d-t) toch met een "d" de r zit immers niet in het 't kofschip?

Grapje of kun je ook al niet lezen?




Zelda... GOED TOPIC!!! :thumbs:
 
toch wel handig zo'n spellings-update :D

vervoeging van een nederlands naar een engels woord altijd met een -!
 
Maak je nou een geintje? Als de politie heeft gerecruteerd wel ja want dan is het een voltooid deelwoord. Maar een simpel "hij/zij/sinterklaas/de politie recruteert" is altijd met een t. Of snap je niet wat een voltooid deelwoord is?

Ah, vat hem al. Type dan ook een duidelijk verhaal.:D
 
Ach Zelda, voor ons schept het weer meer mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Mensen die hun sollicitatiebrief niet foutloos kunnen schrijven, vallen in eerste instantie al af. :D
 
Ik heb trouwens ook nog iets:

Het werkwoord 'willen' is een van die uitzonderingen op de stam-plus-t-regel.
Wordt ook behoorlijk vaak fout gedaan.

Het is 'hij/zij/het wil' en niet 'hij/zij/het wilt'.
 
Ik begreip er nog steeds niks van..
 
Ik heb trouwens ook nog iets:

Het werkwoord 'willen' is een van die uitzonderingen op de stam-plus-t-regel.
Wordt ook behoorlijk vaak fout gedaan.

Het is 'hij/zij/het wil' en niet 'hij/zij/het wilt'.

oehoe
 
wad een kud topik:D
 
Damm Big Zelda Z, lekker laten gaan.

Het zal toch nooit veranderen. :)
 
Liever een inhoudelijk goedt verhaal dad krom staadt van de spelvauten dan een nederlands correct verhaal dat totaal nergens op slaat (genoeg voorbeelden hiervan op het forum :D).

Zowiezo is spelling eigelijk te overdreven, er moeten wel richtlijnen zijn, maar het is eigelijk nergens voor nodig om het zo ver door te voeren zoals het nu is.
 
Back
Naar boven