AndroidHealthClinic

Speltvlokken koken tot pap (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Chris1989

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
29 jan 2009
Berichten
1.101
Waardering
1.091
Lengte
1m87
Massa
86kg
Vetpercentage
19%
Ik eet al een tijdje op trainingsdagen havermout en deze kook ik in een minuut of 5 naar een goed papje, maar vanochtend speltvlokken geprobeerd en dit blijft na 10min nog redelijk hard en de vloeistof verdampt meer dan dat het opgenomen word door de speltvlokken.

Iemand tips?
 
Ik eet al een tijdje op trainingsdagen havermout en deze kook ik in een minuut of 5 naar een goed papje, maar vanochtend speltvlokken geprobeerd en dit blijft na 10min nog redelijk hard en de vloeistof verdampt meer dan dat het opgenomen word door de speltvlokken.

Iemand tips?

10 minuten langer zachtjes door laten koken zou voldoende moeten zijn als ik internet mag geloven.
 
Ik eet al een tijdje op trainingsdagen havermout en deze kook ik in een minuut of 5 naar een goed papje, maar vanochtend speltvlokken geprobeerd en dit blijft na 10min nog redelijk hard en de vloeistof verdampt meer dan dat het opgenomen word door de speltvlokken.

Iemand tips?
10 minuten zachtjes koken en minuut of 5 laten nagaren
 
Overnight oats? Of eerst de spelt bereiden, havermout later toevoegen? Geen idee, eet nooit spelt.

Havermout gaat hier maar twee minuten in de magnetron. 2x 1 minuut als ik er psylliumvezels doorheen gooi. 5 min koken lijkt mij erg lang?
 
Havermout is voorgestoomd en fijner.
Spelt zijn vaak hele flakes.
Ik eet ze wel gewoon "rauw" in kwark. Lekker wat te kauwen.
Wil je ze meer zoals havermout, dan 20 min koken of overnicht oats van maken.
 
10 minuten zachtjes koken en minuut of 5 laten nagaren
Been there done that, mocht niet baten
Overnight oats? Of eerst de spelt bereiden, havermout later toevoegen? Geen idee, eet nooit spelt.

Havermout gaat hier maar twee minuten in de magnetron. 2x 1 minuut als ik er psylliumvezels doorheen gooi. 5 min koken lijkt mij erg lang?
Overnight spelt bedoel je?
Havermout is voorgestoomd en fijner.
Spelt zijn vaak hele flakes.
Ik eet ze wel gewoon "rauw" in kwark. Lekker wat te kauwen.
Wil je ze meer zoals havermout, dan 20 min koken of overnicht oats van maken.
20min is veelte lang in de ochtend dus dat gaat hem niet worden. Spelt rauw ergens doorheen valt te proberen, maar ik vrees dat het dan net zoals bij haver een race naar de wc zal zijn zo'n 30 min na inname ;)

Nu overnight spelt gedaan. vervolgens 8 min koken (ik hou als een van de weinige denk ik wel van een warm ontbijt) en nu is het minder hard en ietsjes dikker, maar het 'bind' nog steeds niet echt zoals haver dat goed doet.

Ik ga nog wel even wat verder proberen en wellicht laat ik wel weten of de vogeltjes de rest van de spelt heeft gekregen! Spelt valt in ieder geval wel wat 'subtieler' op de maag/darmen vind ik.
 
Been there done that, mocht niet baten

Overnight spelt bedoel je?

20min is veelte lang in de ochtend dus dat gaat hem niet worden. Spelt rauw ergens doorheen valt te proberen, maar ik vrees dat het dan net zoals bij haver een race naar de wc zal zijn zo'n 30 min na inname ;)

Nu overnight spelt gedaan. vervolgens 8 min koken (ik hou als een van de weinige denk ik wel van een warm ontbijt) en nu is het minder hard en ietsjes dikker, maar het 'bind' nog steeds niet echt zoals haver dat goed doet.

Ik ga nog wel even wat verder proberen en wellicht laat ik wel weten of de vogeltjes de rest van de spelt heeft gekregen! Spelt valt in ieder geval wel wat 'subtieler' op de maag/darmen vind ik.
Ik weet niet welke oats je hebt, maar mijn buik/darmen gaan veel beter op die van quacker. Misschien heb je er iets aan
 
Doordat havermout geplet, gemalen en voorgestoomd is komen de zetmelen hier meer uit en in het water. Dit bindt het vocht en de vlokken zijn zachter.
Speltvlokken zijn meestal alleen geplet. Dus niet gesneden en voorgestoomd. Waardoor er minder zetmeel uit de vlokken in het water komt en dus ook minder bindt.

Wat je kan proberen is eerst de vlokken fijner malen in bijvoorbeeld een koffiemolen en dan koken.
Wat ook kan is overnacht weken in water/melk --> blender--> koken
Of andersom
Eerst water/melk --> blender--> overnacht weken --> koken.
Dan wordt de buiten "schil" gebroken en komen er meer zetmelen vrij in het vocht. Dan bindt het beter.
 
Je kunt ook gewoon spelt laten voor wat het is en het bij haver houden
Haha dat ik daar nog niet aan gedacht had! ;)

Maar klopt, de poep was de laatste weken steeds nogal smeuig dat ik aan het zoeken was waar dat aan lag. Lijkt erop dat kwark (in de avond) + melk + haver de gouden combi daarvoor was. Toch na veel gezucht en gesteun toch maar een keer die lactose vrije kwark + melk geprobeerd en spelt en alles is een stuk rustiger. Grote kans dat het dus de haver niet was, maar het pak spelt moet wel op!

Ik gooi het ook niet gelijk compleet op lactose intollerantie, maar meer op dat je voor sommige dingen wat gevoeliger bent en als je teveel van dat soort dingen eet, dat je dat dan merkt in je darmen. Even ter info, omdat lactose over het algemeen nogal extreme fan/hate boys heeft merk ik ;)
 
Back
Naar boven