XXL Nutrition

Spier Vs Skeletspier

Bezoekers in dit topic

Denpatje

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
1 dec 2012
Berichten
60
Waardering
2
Lengte
1m74
Massa
78kg
Na lange tijd ongezond te leven en extreem overgewicht, heb ik vorig jaar in augustus beslist hier een punt achter te zetten en mijn levenswijze aan te passen. Zo gezegd zo gedaan.
Door gezonde voeding, krachtraining en cardio, ben ik van 110 kg naar 96 kg gegaan.
Om mijn evolutie bij te houden heb ik een slimme weegschaal aangeschaft die mijn gegevens naar de app Fitdays doorstuurt.
Dat je spier verliest is normaal, maar wat ik niet begrijp is dat die app zoals verwacht spieverlies aantoont maar tevens gaat mijn skeletspier omhoog. Dus ik verlies spier maar win skeletspier?
Heeft iemand daar uitleg over, ik vind wel veel informatie over spieren en skeletspieren. Maar hoe het komt dat éne vermagerd en de andere bijkomt kan ik nergens vinden.
 
Zijn het % die weergegeven worden?
Als je gewicht verliest kunnen % een verkeerd beeld geven.
Je verliest nu 14 kg. Vnl vocht, vet en wat spiermassa. Skelet spier verlies je niet snel. Dus je % skeletspier is dan hoger.

En daarbij wat Gremlin ook zegt. Nauwkeurig is t hoe dan ook niet. Het kan wel een indicatie geven.
 
Na lange tijd ongezond te leven en extreem overgewicht, heb ik vorig jaar in augustus beslist hier een punt achter te zetten en mijn levenswijze aan te passen. Zo gezegd zo gedaan.
Door gezonde voeding, krachtraining en cardio, ben ik van 110 kg naar 96 kg gegaan.
Om mijn evolutie bij te houden heb ik een slimme weegschaal aangeschaft die mijn gegevens naar de app Fitdays doorstuurt.
Dat je spier verliest is normaal, maar wat ik niet begrijp is dat die app zoals verwacht spieverlies aantoont maar tevens gaat mijn skeletspier omhoog. Dus ik verlies spier maar win skeletspier?
Heeft iemand daar uitleg over, ik vind wel veel informatie over spieren en skeletspieren. Maar hoe het komt dat éne vermagerd en de andere bijkomt kan ik nergens vinden.
Als je van te voren niet trainde heb je nu waarschijnlijk meer spiermassa, ondanks het afvallen. Spier weegt ook nog eens meer dan vet.
Spier, skeletspier, maakt het wat uit? Heb hier echt nog nooit iemand over gehoord. Goed eten, trainen en rusten is key. Maak het niet te gecompliceerd en kijk vooral in de spiegel. Weegschaal kan een goed hulpmiddel zijn, maar apps en megamultiweegschalen zijn vaak onnauwkeurig.
 
Ik heb een paar screenshots toegevoegd, om een idee te krijgen.
Dat zo een weegschaal niet 100% juist is weet ik wel, maar ik denk dat er wel duidelijk trend te zien is van augustus tot nu.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230209_212032_Fitdays.jpg
    Screenshot_20230209_212032_Fitdays.jpg
    58,3 KB · Weergaven: 61
  • Screenshot_20230209_212056_Fitdays.jpg
    Screenshot_20230209_212056_Fitdays.jpg
    58,7 KB · Weergaven: 61
  • Screenshot_20230209_212150_Fitdays.jpg
    Screenshot_20230209_212150_Fitdays.jpg
    62,6 KB · Weergaven: 59
  • Screenshot_20230209_221135_Fitdays.jpg
    Screenshot_20230209_221135_Fitdays.jpg
    42,4 KB · Weergaven: 62
  • Screenshot_20230209_221651_Fitdays.jpg
    Screenshot_20230209_221651_Fitdays.jpg
    37,5 KB · Weergaven: 69
Wat die grafieken zeggen is dat je hoeveelheid spiermassa in absolute zin afneemt (onderste grafiek in de 5e afbeelding), maar relatief, dus ten opzichte van je lichaamsgewicht, toeneemt (bovenste grafiek in de 4e afbeelding). Volgens die weegschaal dan.
 
Zijn het % die weergegeven worden?
Als je gewicht verliest kunnen % een verkeerd beeld geven.
Je verliest nu 14 kg. Vnl vocht, vet en wat spiermassa. Skelet spier verlies je niet snel. Dus je % skeletspier is dan hoger.

En daarbij wat Gremlin ook zegt. Nauwkeurig is t hoe dan ook niet. Het kan wel een indicatie geven.
Eindelijk begrepen, ben nogal traag vandaag. (anders ook :p) Spijtig, dacht toch iets van spiergroei te hebben.
 
Spier weegt ook nog eens meer dan vet.
Dichtheid: vet versus spieren
De dichtheid van spiermassa is gemiddeld 1,06 gram per kubieke cm. De dichtheid van vetmassa is 0,9 g/cm3. Een liter vetmassa is daarmee lichter dan een liter water en een liter spiermassa is zwaarder dan een liter water.

Om ts niet te verwarren..(Kathlinoo beter? :p )
 
Dichtheid: vet versus spieren
De dichtheid van spiermassa is gemiddeld 1,06 gram per kubieke cm. De dichtheid van vetmassa is 0,9 g/cm3. Een liter vetmassa is daarmee lichter dan een liter water en een liter spiermassa is zwaarder dan een liter water.

Om ts niet te verwarren..(Kathlinoo beter? :p )
Beter 😌
 
Back
Naar boven