XXL Nutrition

Spieren verbranden (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

rogierv

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
18 okt 2003
Berichten
222
Waardering
0
Je hoort hier heel vaak op het board dat wanneer je in de cut laag in de je calorieen gaat je ook meer spier gaat verbanden(bijvoorbeeld als je 1000kcal onder je onderhoud je gaat zitten), maar kan iemand dit ook onderbouwen. Het is natuurlijk logsch dat je minder spier verbrand als je 500kcal onder je onderhoud gaat zitten maar is dit niet procentueel hetzelfde????? Verbrand je in die 2 dagen van 500 kcal onder onderhoud niet evenveel spier als 1 dag van 1000kcal eronder. Ik denk eerder dat de mate van spierverbranding meer te maken heeft met je setpoint dan je lage calorieinname. Is hier iemand die mij kan overtuigen dat wat ik zeg onzin is??????????

Ik heb het nu even niet over andere nadelen zoals een lagere stofwisseling en dergelijke.
 
het is niet zo dat je gelijk spieren verbrand.
Doordat je te weinig vreet, ga je op een gegeven moment op je lichaams eigen eiwit trainen. Als dat niet snel aangevuld word met eiwit uit voeding, dan worden je spieren afgebroken en gebruikt voor de aanvoer van 'lichaams eiwit'.
 
Ja dat snap ik allemaal wel, maar dat is niet echt een antwoord op mijn vraag :) je betn trouwens heel de dag spieren aan het verbranden en opbouwen, ook als je in de bulk zit.
 
tuurlijk is het met 1000kcal onder je verbruik riskanter dan 500.
Maar dan moet je wel goed je eiwit innamen+hoeveelheid goed plannen.


in theorie is het mogelijk om GEEN spier te verbranden, dus ne zinnig antwoord geven op je vraag kan ik niet.
 
Op zich is het vrij logisch. Het lichaam met 1000 kilcal tekort heeft meer de neiging om zich aan te passen aan het TE grote tekort. Dus het gaat alles doen om zo min mogelijk te verbranden. Minder spiermassa betekend ook een minder snelle stofwisseling. Je lichaam zal dus ook sneller spiermassa inleveren met grote tekorten. Indien de 20% onder je verbruik zit zal dit in veel mindere mate het geval zijn. Je lichaam zal dan meer vet dan spier verbranden (indien je eetpatroon in orde is natuurlijk).

Je lichaam wil in principe met zo min mogelijk spiermassa rondlopen omdat het dat veel meer verbrand en minder kans heeft om te overleven. Daarom is het ook zo verdomd moeilijk om na een aantal jaren nog te gainen. Liever dun en in leven dan breed en dood ;)
 
Wil niet alle antwoorden tegenspreken ofzo, maar je lichaam gaat juist over op een tragere stofwisseling omdat het zijn spieren wil behouden. Wanneer je stofwisseling vertraagt gaat je lichaam niet meer spier verbranden, in tegenstelling juist, alleen je vetverbranding zal ook op een laag pitje komen staan. Maar om die stofwisseling op te krikken zijn er ook weer genoeg trucs zoals cyclen of refeeden.
 
rogierv zei:
Wil niet alle antwoorden tegenspreken ofzo, maar je lichaam gaat juist over op een tragere stofwisseling omdat het zijn spieren wil behouden. Wanneer je stofwisseling vertraagt gaat je lichaam niet meer spier verbranden, in tegenstelling juist, alleen je vetverbranding zal ook op een laag pitje komen staan. Maar om die stofwisseling op te krikken zijn er ook weer genoeg trucs zoals cyclen of refeeden.

MAar dat zou dan toch beteken dat je met een tekort van 50% onder je onderhoud met genoeg eiwitten bijna geen spier verbrand? Dit is toch niet het geval?...
 
Hoe lager je onder onderhoud gaat zitten des te meer vvm ga je in verhouding verbranden.

Als je 2 dagen 500 eronder zit en 1 dag 1000 dan verlies je op die ene dag van 1000 meer vvm dan op die 2 dagen bij 500 bij elkaar.

Dus je kan beter 2 maanden cutten met 500 onder onderhoud als 1 maand 1000 onder onderhoud. Tijdens die 2 maanden verlies je minder vvm dan in die ene maand van 1000. Dus procentueel gezien verlies je meer vet en minder vvm bij 500kcal onder onderhoud inplaats van 1000.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.. :D
 
Lizart::
Nee dat zeg ik niet. Ik beweer dat wanneer je dat doet je ichaam zon trage stofwisseling zal krijgen dat tie op dat moment bijna nix meer verbrand weinig spier en ook heel weinig vet(nihil)




Brutez:::::
Je zegt wel dat je op die ene dag meer spier verbrand maar kan je dit ook onderbouwen brutez??? Daar gaat het mij om, ik cut niet op deze manier en zeg ook niet dat dit de waarheid is maar ben gewoon benieuwd of iemand dit kan weerleggen en onderbouwen
 
Laatst bewerkt:
Rogier,

Het bewijs vind je bij 80% van de massa mensen die dieet (geen bb). Kijk naar het jojo effect... Mensen zitten 50% onder hun verbruik verliezen vet en veel vvm. Daarna koment ze meer aan dan voorheen met een lagere vvm... Indien ze gedieet hadden met een minder laag tekort was er minder vvm verloren gegaan... Er zijn heel veel topics hierover, ik zal es zoeken in de search. De reden waarom heb ik in mijn eerdere post neergezet. Althans zo is het mij geleerd.. :)
 
rogierv zei:
Je zegt wel dat je op die ene dag meer spier verbrand maar kan je dit ook onderbouwen brutez??? Daar gaat het mij om, ik cut niet op deze manier en zeg ook niet dat dit de waarheid is maar ben gewoon benieuwd of iemand dit kan weerleggen en onderbouwen

Interessante vraag. Ik kan het niet onderbouwen want ik ken geen wetenschappelijk onderzoek in deze richting, maar ik kan het we aannemelijk proberen te maken dat het 'veiliger' is relatief langzaam te cutten.

Ten eerste: het is absuluut mogelijk om vet te te verbranden zonder spierverlies tijdens cutten met 1000 kcals beneden onderhoud. Maar dit geldt vooral voor mensen metrelatief weinig spieren en veel vet, mensen die supergenen hebben, of voor als je in een kuur zit.

Geldt dit niet voor jou dan is het raadzaam om het rustiger aan te doen. Het lichaam zal in principe het energietekort zoveel mogelijk uit vet halen, maar als de hoeveelheid energie die uit lichaamsreserves gehaald moet worden te hoog oploopt lukt dit steeds minder goed. De hoeveelheid lichaamsvet die je lichaam kan verbranden binnen een bepaalde tijd is niet onbeperkt. Daardoor zal er sneller spiermassa aangesproken worden bij een grotere vraag naar energie uit lichaamsreserves.
 
Als je rond de 500 kcal onder onderhoud gaat zitten verbrand je lichaam vet. Althans als je dieet, training en cardio goed zijn. Als je 1000 of meer er onder zit denkt je lichaam dat er hongersnood is. Gevolg is dus een lagere stofwisseling dus minder vetverbranding. Ook zal het lichaam dan eerder je lichaamseigen eiwitten gebruiken als energie (je spieren dus).

Dit klinkt allemaal simpel, is het ook, maar een beter onderbouwing kan ik je niet geven..
 
kijk, een onderbouwing kan ik niet geven...maar ik spreek uit eigen ondervinding.
Vet is een opgeslagen reserve voor noodgeval. Dat wil zeggen dat waneer je een tekort binnenkrijgt, je lichaam eerst gaat zien of dat tekort niet te compenseren is met iets wat niet meer nodig is...stel, door het mindere eten heb je minder energie of kracht...je gaat dus minder zwaar trainen...spieren die minder zwaar getraind worden moeten ook niet meer zo groot zijn, en worden voor een stuk afgebouwd, tot datgeen waarvoor ze wel nog belast worden. Is er vet verbrand? NEE, want dit was nog niet nodig. Daarom is het volgens mijn ondervinding nodig om zoveel mogelijk van je weinige Kh in te nemen voor tijdens en dadelijk na de training, zodat je als een monster kan trainen! Onthoud dat elke spierarbeid in principe katabool is, door voeding kan je dat weer aanvullen. Dus als je enkele KM stapt, en daarna lekker niets eet, is dit spierverlies. Dit is volgens mij enkel te beperken daar het weinige voedsel wat we binnen krijgen goed te verdelen over heel de dag, met grotere hoeveelheden vooral na spierarbeid.
En ja, je breekt meer spieren af door veel te diep te gaan met je cal.iname...je hebt minder te verdelen over de dag...door minder energie minder zwaar trainen.
ons lichaam is ontwikkeld om te overleven, en door slecht een weinig onder je onderhoud te gaan eten kan je het even mislijden. Maar als je reeds een laag vet% hebt,moet je al andere technieken hanteren zoals refeed of cyclen.

Dit is puur gebaseerd op ondervinding aan den lijve.
 
jerommeke zei:
kijk, een onderbouwing kan ik niet geven...maar ik spreek uit eigen ondervinding.
Vet is een opgeslagen reserve voor noodgeval. Dat wil zeggen dat waneer je een tekort binnenkrijgt, je lichaam eerst gaat zien of dat tekort niet te compenseren is met iets wat niet meer nodig is...stel, door het mindere eten heb je minder energie of kracht...je gaat dus minder zwaar trainen...spieren die minder zwaar getraind worden moeten ook niet meer zo groot zijn, en worden voor een stuk afgebouwd, tot datgeen waarvoor ze wel nog belast worden. Is er vet verbrand? NEE, want dit was nog niet nodig. Daarom is het volgens mijn ondervinding nodig om zoveel mogelijk van je weinige Kh in te nemen voor tijdens en dadelijk na de training, zodat je als een monster kan trainen! Onthoud dat elke spierarbeid in principe katabool is, door voeding kan je dat weer aanvullen. Dus als je enkele KM stapt, en daarna lekker niets eet, is dit spierverlies. Dit is volgens mij enkel te beperken daar het weinige voedsel wat we binnen krijgen goed te verdelen over heel de dag, met grotere hoeveelheden vooral na spierarbeid.
En ja, je breekt meer spieren af door veel te diep te gaan met je cal.iname...je hebt minder te verdelen over de dag...door minder energie minder zwaar trainen.
ons lichaam is ontwikkeld om te overleven, en door slecht een weinig onder je onderhoud te gaan eten kan je het even mislijden. Maar als je reeds een laag vet% hebt,moet je al andere technieken hanteren zoals refeed of cyclen.

Dit is puur gebaseerd op ondervinding aan den lijve.

Hier moet ik niks tegenin brengen, zo is het.
Toont ook aan dat cutten geen vanzelfsprekende bedoening is!
 
Onderbouwing voor spierverlies?

Je lichaam is zich constant aan het vernieuwen, dag in, dag uit, uur in, uur uit, en elke seconde. Een volwassen mens maakt bijvoorbeeld een compleet nieuw skelet aan in 2 weken tijd, en voor al deze vernieuwingen zijn de basisstoffen nodig. Sommige maakt je lichaam zelf aan, maar anderen moet je zelf eten, koolhydraten, vetten en eiwitten, het laatste kan je zien als de bouwstenen voor je lichaam.

Als je te weinig aan deze bouwstenen binnenkrijgt, dan moet het lichaam die zelf aan gaan maken. Een eiwit bestaat onder andere uit 20 essentiele aminozuren, waarvan het lichaam er maar een aantal zelf van kan produceren, de anderen moeten via voedng binnen komen, of worden gerecycled uit het lichaam, dit zijn dus de aminozuren gewonnen uit het heropbouwen van spiermassa.

Het vernieuwingsprocess van het lichaam blijft door gaan en is niet tegen te houden, eet je te weinig, dan worden spieren afgebroken om aan de essentiele bouwstenen te komen.

Nu weet je ook waarom je precies bent wat je eet.
 
Laatst bewerkt:
rogierv zei:
Je hoort hier heel vaak op het board dat wanneer je in de cut laag in de je calorieen gaat je ook meer spier gaat verbanden(bijvoorbeeld als je 1000kcal onder je onderhoud je gaat zitten), maar kan iemand dit ook onderbouwen. Het is natuurlijk logsch dat je minder spier verbrand als je 500kcal onder je onderhoud gaat zitten maar is dit niet procentueel hetzelfde????? Verbrand je in die 2 dagen van 500 kcal onder onderhoud niet evenveel spier als 1 dag van 1000kcal eronder. Ik denk eerder dat de mate van spierverbranding meer te maken heeft met je setpoint dan je lage calorieinname. Is hier iemand die mij kan overtuigen dat wat ik zeg onzin is??????????

Ik heb het nu even niet over andere nadelen zoals een lagere stofwisseling en dergelijke.
Dat is toch eenvoudig? Ff in normaal nederlands anders heeft niemand er wat aan:

Ik zal het praktisch zeggen. De getallen zijn van geen belang. Stel je hebt 150 gr eiwit nodig om de stikstofbalans positief te houden. Maar bij een dieet verbrand je op een niet te laag vetpercentage vooral vet. Is de energieinname laag, dan zal er meer eiwit gebruikt worden voor energie, is de energie inname hoger, dan kunnen er meer koolhydraten en vetten worden gebruikt. In noodsituaties (waarbij je plots duikt naar een 1000 kcal minder bijv.) zal er energie moeten gezocht worden uit alternatieve bronnen. Echter moeten de basisfuncties van elk lichaam blijven bestaan. Eiwit word zoals gezegd constant afgebroken en opgebouwd. Maar bij een negatieve stikstofbalans en een te kleine aminozuurpool, door te weinig energie en aanvoer vanuit de voeding zal het lichaam eigen eiwit gaan afbreken om de opbouw van aminozuren te blijven garanderen. Skeletspieren zijn het minst belangrijk voor het overleven van een menselijk lichaam. Dus deze worden het eerst afgebroken als er een tekort is aan eiwit uit de voeding.

Kort samengevat: Hoe minder energie uit voeding, hoe meer eiwit er nodig is voor alternatieve energie, hoe minder je ervan overhoudt voor lichaamsfuncties, hoe meer spier er moet worden afgebroken om te overleven.
 
Back
Naar boven