AndroidHealthClinic

Spiergroei?

Bezoekers in dit topic

curvanordx

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
18 feb 2006
Berichten
15
Waardering
0
Ik heb van 2001 tot 2004 erg fanatiek aan krachttraining gedaan met natuurlijk als ultieme doelstelling: monsterllijke bundels te kweken! Dit is mij in die periode erg goed afgegaan. Ik had een strak schema (4 keer per week), hield rekening met herstelfases van spieren, verdiepte mij in de materie die belangrijk is bij bodybuilding/hypertrofie (ik studeerde op dat moment ook fysiotherape, dus dat was al behoorlijk toerijkend) en lette op mijn voeding en nam zelfs extra supplementen (zoals eiwitshakes, creatine, glutamine, tribulus en zelfs DHEA en andro).
Zoals jullie zien nam ik het heel serieus en had er veel plezier in. Helaas ben ik aan het eind van deze periode behoorlijk ziek geworden (niet ernstig hoor.....), maar wel waardoor ik er maanden uit ben geweest. Jullie weten natuurlijk ook hoe snel je in kracht achteruit gaat. Nou, dat was voor mij zo'n vreselijke gedachte (rare gedachte eigenlijk) dat ik er dus uiteindelijk 2 jaar tussenuit ben geweest.
Nu ben ik sinds 6 weken weer begonnen en ik zit er weer helemaal in. Het is echt ongeloofelijk! Ik heb de drive weer helemaal te pakken. Ik ben ook weer met mijn voeding bezig en gebruik inmiddels ook weer enige supplementen als ondersteuning. Ik weet natuurlijk van mijn eerste periode dat het in het begin heel hard kan gaan met de progressie in kracht. Spiermassa daarentegen heeft wat langer de tijd nodig. Alleen bij mij is er binnen 6 weken al veel waarneembaar, zowel optisch als in gewicht: nl. 3,2 kg in 6 weken!!!
Waarschijnlijk wordt er veel vocht vastgehouden in mijn spieren.maar ik ben van mening dat wanneer iemand ooit al behoorlijk aan krachttraining/bodybuilding heeft gedaan, hij/zij weer sneller in droge spiermassa aankomt dan een beginner. Alleen kan ik het niet echt onderbouwen. Het is meer eigen ervaring en ervaringen van anderen. Ik weet iig van mijzelf dat ik in mijn eerste periode lang niet zo snel in massa aankwam.
Ik ben benieuwd naar ieders mening hierover of ervaringen.

Groet CN
 
verschijnsel heet spiergeheugen;)
 
Spiergeheugen? Oke!!! Ben iig blij dat ze geheugen hebben anders moet je echt altijd weer van voren af aan beginnen.
Weet je de theorie/ fysiologie hier evt. ook achter?
 
Klopt, iemand die al ooit een bepaald niveau van kracht of massa heeft gehaald zal na een (gedwongen) pauze relatief gemakkelijk zijn oude niveau terug bereiken. Gelukkig maar...
 
Je zit idd zo weer op het oude niveau! :)

Zo door blijven gaan en je zit er binnenkort overheen :thumb:
 
g-men zei:
verschijnsel heet spiergeheugen;)
Spiergeheugen? Dat gaat op als je een maand of 3 niet meer getraint hebt, maar na 3 jaar kan je weer lekker helemaal opnieuw beginnen hoor.
 
Centaur zei:
Spiergeheugen? Dat gaat op als je een maand of 3 niet meer getraint hebt, maar na 3 jaar kan je weer lekker helemaal opnieuw beginnen hoor.

Dat klopt niet helemaal Centaur. Ik heb zelf ook tot 2 jaar geleden getraind. Ben sinds een week of 4 weer bezig en merk dat ik nu al op ongeveer 75% van mijn oude niveau zit. Toen ik 4 weken geleden begon zat ik trouwens al op een redelijk hoog niveau (zeker niet opnieuw begonnen).
 
Bedankt voor allee reacties!!;) Ik blijf iig lekker doorrammen met die gewichten en dan zien we wel waar we eindigen. Maar zelf merk ik iig dat het veel sneller gaat (toename droge spiermassa) dan in mijn eerste periode.

Hoe staan jullie eigenlijk achter "het trainen van een spiergroep: 2 keer in de week met 3 dagen herstel ertussen? Of ben je dan al aan het overtrainen? Velen zweren bij 1 keer per week.
Ik heb tijdens mijn opleiding nl geleerd om bij een optimale spiergroei (hypertrofie) om de 72 uur een trainingsprikkel te geven. Dit met de rede om supercompensatie (verload-principe) na te streven.
 
curvanordx zei:
Hoe staan jullie eigenlijk achter "het trainen van een spiergroep: 2 keer in de week met 3 dagen herstel ertussen? Of ben je dan al aan het overtrainen? Velen zweren bij 1 keer per week.
Ik heb tijdens mijn opleiding nl geleerd om bij een optimale spiergroei (hypertrofie) om de 72 uur een trainingsprikkel te geven. Dit met de rede om supercompensatie (verload-principe) na te streven.


Lol, lees mijn stukje over HST eens... (72u is zelf te lang)
 
Centaur zei:
Spiergeheugen? Dat gaat op als je een maand of 3 niet meer getraint hebt, maar na 3 jaar kan je weer lekker helemaal opnieuw beginnen hoor.
Onzin, ken persoonlijk al 12 mensen die binnen 2.5/3 maanden weer op oud niveau waren terwijl ze al ruim 6-10 jaar niet meer hadden getraind.
 
Spiergeheugen heeft volgens mij met het uitrekken van de fascia te maken?
 
Back
Naar boven