Fitness Seller

Spiergroep 1x of 2x in de week

Bezoekers in dit topic

Jopske

Competitive Bodybuilder
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
13 jul 2005
Berichten
2.724
Waardering
5
Ik volg nu een bulk schema om wat massa aan te komen, en tegelijk probeer ik flink te trainen. Mijn huidige schema ziet er zo uit:

Maandag: Benen/rug/buik

Woensdag: Borst/armen (biceps+triceps) / buik

Vrijdag: Schouders/buik


Nu doe ik alle onderdelen vol uit met max gewicht etc, maar heb nooit het gevoel dat ik het uiterste er heb uit gehaald nadat ik klaar ben met trainen. En door die bulk voel ik me ook niet uiterst fit.

Nu wilde ik dus mijn trainings schema om gaan gooien door elke spiergroep 2x per week te gaan trainen. Daarvoor had ik dit schema in gedachte:

Maandag: Benen/armen/schouders/buik
Dinsdag:Rust
Woensdag: Borst/benen/rug/buik
donderdag: Armen/schouders
Vrijdag: rug/borst/buik


Volgens mij zijn deze oefeningen op deze manier wel uitgebalanceerd qua belasting op de spieren tov herstel. Ik train liever helemaal niet op dinsdag en donderdag omdat ik dan savonds moet, en dan is het weer druk op sportschool etc en moet je weer wachten voordat je kan gaan beginnen. Maar ik zie geen kans dit schema in 3 dagen te proppen, dus moet ik er 1 avond bij zetten.

Is dit een te zwaar schema voor de spieren, en moet ik het bij het 1e schema houden, of is dit 2e schema een beter plan.


advies/reactie graag!
 
Benen en rug zijn de 2 grootste spiergroepen. Jij doet ze na elkaar in 1 training en je vertelt dat je niet het gevoel hebt dat je tot het uiterste gegaan bent? ???
Als ik beentjes gedaan heb ben ik helemaal gesloopt. zou er niet aan moeten denken om dan nog rug te doen! :eek:

terug naar het "drawing board" dus en maak een nieuw schema. MIsschien is een dubbelsplit wat voor jou? of een push/pull schema? (gebruik de search).

tijdens de bulk kan je ook cardio doen. zo houd je je conditie toch nog op peil. zorg er wel voor dat de cardio kort en intensief is. en eet genoeg, want cardio kost nu eenmaal ook energie.
 
Wat nu als ik die 2 grootste spiergroepen 1x per week oefen en de andere 2x. Dus bijvoorbeeld:

MA : Schouder/ Borst / Buik

WO : Borst / Armen / Rug / Buik

Vrij: Benen / Armen / buik

En dan op dinsdag en donderdag 45 minuten cardio ofzo om beetje fit te blijven. Vind het moeilijk om een goed schema te maken omdat ik maandag en vrijdag ochtend niet al te veel tijd heb om veel oefeningen te doen.
 
Laatst bewerkt:
EEK! 3keer borst per week, is te veel van het goeie, kzou dit niet doen als je nog wil groeien.
 
:( Ja sorry was een typo. Zit zo te klote met dit schema dat ik het dubbel had getyped :eek:

Is nu aangepast :cool:
 
Als je per se alles 2 keer wilt moet je het volume wel aanpassen.

dus als je normaal 4 rugoefeningen doet voor rug bij 1 keer per week, verdeel die 4 dan nu over 2 trainingen per week. zo kan je wel hard knallen die 2 oefeningen, maar zal je sneller herstellen omdat het volume laag blijft.

als je liever maandag, woensdag en vrijdag traint, lijkt het me het makkelijkst om alles gewoon 1 keer per week te pakken (bijv ma: rug en schouders. wo: benen kuiten buik. vr: borst triceps biceps).
je kan ook 3 keer per week fullbody gaan doen, daar gaan sommigen ook goed op.
Of je doet een dubbelsplit. (ma: training 1. wo: training 2. vr: training 1. ma: training 2 enz enz enz.)
 
ik zou niet bang zijn voor overtraining, ik trainde alles 2 x in de week verspreid ovr 6 dagen en deed altijd minstens 40 sets per spiergroep, ook kleine zoals biceps en triceps.
 
Back
Naar boven