AndroidHealthClinic

Spiergroep meerdere malen per week aanpakken

Bezoekers in dit topic

UnderTheMountain

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
3 feb 2016
Berichten
286
Waardering
17
Lengte
1m75
Massa
90kg
Vetpercentage
20%
hey allemaal,
Ik vroeg me af of iemand ervaring of informatie heeft over het volgende, ik heb 4 a 5 dagen per week tijd om te trainen, ik zal ff n voorbeeld geven hoe ik het dan indeel.
1e mogelijkheid: 2x per week upper body, 2x per week lower body en 1x per week sprinten + boksen(sparren)
2e mogelijkheid: 3x per week full body en dan nog 1 of 2 dagen sprinten + boksen

Zelf weet ik niet zo goed welke het moet worden, de trainingen bestaan uit bodyweight oefeningen (+ extra gewicht als het te makkelijk wordt) in de vorm van een circuit. Mijn doel is om vet te verliezen en meer kracht/spieren te krijgen natuurlijk, belangrijkste is het vetverlies en krachttoename, spieren is natuurlijk ook belangrijk, maar dat zal ook wel toenemen als mijn kracht toeneemt + met te veel vet zie je sowieso geen spieren:p Heb al 2 jaar ervaring met Bodybuilding en de overstap naar bodyweight oefeningen komt mede door last van gewrichten en onderrug, deze zijn weggegaan sinds de overstap. Oh ja, ben 17 jaar ;)
Alvast bedankt!
 
Optie 2, zonder enige twijfel, gezien je doelstellingen.
Thanks, optie 2 it is! zal dit topic up-to-date houden mbt trainings- en voedingsschema en mijn geboekte resultaten ;)

Heb je misschien nog wat tips qua aantal oefeningen per spiergroep ongeveer goed zal zijn? ik doe mijn full body in de vorm van een circuit met 3 of 4 cycles. En kan ik gewoon 3x per week hetzelfde full body schema volgen of zou ik er 2 verschillende maken zodat ik kan afwisselen?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou in principe 1 standaard FB schema gebruiken in dit geval. Je behoud dan ook maximale flexibiliteit in planningstechnische zin.
Mocht het namelijk een keer niet lukken met een FB sessie,(of misschien wil je gewoon een extra bokssessie doen) dan doe je gewoon 1 FB dag minder, maar je houdt er dan nog steeds 2 over. Dat is genoeg om continuïteit vast te houden.

Aantal oefeningen per spiergroep =1 a 2. Maar als ik het goed begrijp wil je alleen BW oefeningen doen, dan is je keuze niet zo enorm groot.
Welke oefeningen heb je zo in je 'portfolio' zitten?

Wat ik me ook afvraag: Je geeft aan dat kracht vooral ook belangrijk is. Hoe had je zelf bedacht wat het progressie model is voor de BW oefeningen?
Immers, overload kan wat lastiger zijn zo.......
 
Ik zou in principe 1 standaard FB schema gebruiken in dit geval. Je behoud dan ook maximale flexibiliteit in planningstechnische zin.
Mocht het namelijk een keer niet lukken met een FB sessie,(of misschien wil je gewoon een extra bokssessie doen) dan doe je gewoon 1 FB dag minder, maar je houdt er dan nog steeds 2 over. Dat is genoeg om continuïteit vast te houden.

Aantal oefeningen per spiergroep =1 a 2. Maar als ik het goed begrijp wil je alleen BW oefeningen doen, dan is je keuze niet zo enorm groot.
Welke oefeningen heb je zo in je 'portfolio' zitten?

Wat ik me ook afvraag: Je geeft aan dat kracht vooral ook belangrijk is. Hoe had je zelf bedacht wat het progressie model is voor de BW oefeningen?
Immers, overload kan wat lastiger zijn zo.......
Keuze voor oefeningen heb ik best veel, enorm veel verschillende soorten push ups, pull ups, dips etc...
Rugoefeningen kan ik moeilijker maken door ipv reguliere pull ups te gaan naar typewriter pull ups of clapping, of gewoon gewicht toevoegen bij standaard pull up. Bij push ups kan ik gaan voor handstand push up, of gewichten op mn lichaam leggen voor extra gewicht, zelfde geldt met dips. Squats kan ik gaan voor pistol squat, is toch wem een redelijk lastige oefening, kan 6 assisted one legged pistol squats en dan moet ik al n pauze hehe. Voor core ben ik op t moment bezig met L-sit holds, krijg m nu pas 3 seconde ofzo hehe, maar progress komt eraan, kreeg n maand gelede niet ns 1 seconde.

Maar antwoord op je vraag welke oefeningen ik in mn portfolio heb, alle bodyweight oefeningen wat er zijn heb ik tot mijn beschikking, er zijn wel nog veel die ik niet erg goed kan, maar t opbouwen gaat prima met de oefeningen die ik nu doe, dus dat lukt ook wel met die andere oefeningen.
 
Keuze voor oefeningen heb ik best veel, enorm veel verschillende soorten push ups, pull ups, dips etc...
Rugoefeningen kan ik moeilijker maken door ipv reguliere pull ups te gaan naar typewriter pull ups of clapping, of gewoon gewicht toevoegen bij standaard pull up. Bij push ups kan ik gaan voor handstand push up, of gewichten op mn lichaam leggen voor extra gewicht, zelfde geldt met dips. Squats kan ik gaan voor pistol squat, is toch wem een redelijk lastige oefening, kan 6 assisted one legged pistol squats en dan moet ik al n pauze hehe. Voor core ben ik op t moment bezig met L-sit holds, krijg m nu pas 3 seconde ofzo hehe, maar progress komt eraan, kreeg n maand gelede niet ns 1 seconde.

Maar antwoord op je vraag welke oefeningen ik in mn portfolio heb, alle bodyweight oefeningen wat er zijn heb ik tot mijn beschikking, er zijn wel nog veel die ik niet erg goed kan, maar t opbouwen gaat prima met de oefeningen die ik nu doe, dus dat lukt ook wel met die andere oefeningen.


Ok, dan is het beste advies wat ik je kan geven:

- Doe een selectie van oefeningen die (zoveel mogelijk) het lichaam als geheel inschakelen in termen van kracht en wellicht ook behendigheid.
(Je bent duidelijk ook op zoek naar 'atleticisme'.)


- Probeer een balans te vinden met die oefeningen in de zin van dat ze bij elkaar alle grote spiergroepen aanpakken. (dat daarbij overlap is geeft niet, dat is onvermijdelijk)

Deze site geeft een mooi 'pakket' waaruit je eventueel kunt kiezen als je extra inspiratie nodig hebt.
http://jasonferruggia.com/top-20-bodyweight-exercises-for-building-muscle-strength/


- Doe dit pakket aan oefeningen frequent, als het even kan minimaal 3x per week dus in 1 training.

- Have fun with it!
 
Back
Naar boven