AndroidHealthClinic

Spiergroepen: hoe vaak per week belasten? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

marcel

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
18 okt 2002
Berichten
169
Waardering
0
Ik vroeg me af wat jullie visie hierop is. Ik heb op dit moment een 2-daags splitschema, waarmee ik om de dag train. Dus gem. train ik alle spiergroepen 3,5 keer in twee weken. Nu zie ik dat bijna iedereen van jullie de spiergroepen eens per week pakken. Boeken jullie daar meer resultaat mee? Ik kreeg nl advies van een (aankomend) collega (oud-ironman winnaar) van me om split schema te pakken waarbij ik 5 dagen per week train en alle spiergroepen 3 maal per twee weken pak.
 
1 keer per week.
Een poos terug toen ik er nog echt weinig van wist heb ik wel eens een 3dagen splitschema gedaan en dan 6dagen trainen. Dus alles 2 keer. En vaak nog borst en schouders na elkaar etc.
Nou ik was dus echt vet overtraint. Je bent vaak moe en je gaat geen 1 training echt vooruit. NU echter train ik elke spiergroep 1 keer in de week, en zorg voor voldoende rust. Ik train ze intenstief en met vrij lage reps. En ik ben elke training sterker en ga echt veeeeel beter vooruit.
Een spier heeft minimaal 48uur nodig om te herstellen. Minimaal...en dan issie nog niets gegroeit..

Sommige pro's doen ook elke spiergroep 1 keer per week, alleen begin ze op de 7e dag weer met hun splitschema. En heb je dus weken van 6dagen om t zomaar te zeggen.
Maar de pro's eten wel iets meer dan jou en snoepen ook wel s van andere dingen, daar moet je rekening mee houden.
 
3x per 2weken moet te doen zijn, maar als je echt tot het uiterste traint dan zal dit snel teveel worden. Normaal gezien groei je optimaal bij 1x per week.
 
En doen jullie dan een 4-daags splitschema?
 
Ik wel,

Ik train op ma,di,do en vrijdag.
 
maandag: Borst,buik
Dinsdag: Benen
Donderdag:Rug,schouders
Vrijdag:Biceps,triceps

Wat vinden jullie hiervan? Ik denk alleen dfat ik binnen half uur tot 40 minuten klaar ben. Ik hou namelijk van knallen.
 
Originally posted by matthieu
1 keer per week.
Een poos terug toen ik er nog echt weinig van wist heb ik wel eens een 3dagen splitschema gedaan en dan 6dagen trainen. Dus alles 2 keer. En vaak nog borst en schouders na elkaar etc.
Nou ik was dus echt vet overtraint. Je bent vaak moe en je gaat geen 1 training echt vooruit. NU echter train ik elke spiergroep 1 keer in de week, en zorg voor voldoende rust. Ik train ze intenstief en met vrij lage reps. En ik ben elke training sterker en ga echt veeeeel beter vooruit.
Een spier heeft minimaal 48uur nodig om te herstellen. Minimaal...en dan issie nog niets gegroeit..

Sommige pro's doen ook elke spiergroep 1 keer per week, alleen begin ze op de 7e dag weer met hun splitschema. En heb je dus weken van 6dagen om t zomaar te zeggen.
Maar de pro's eten wel iets meer dan jou en snoepen ook wel s van andere dingen, daar moet je rekening mee houden.

De trainigsschema's die je leest op het net en in de bodybuildingbladen zijn geschreven door Ghost-Writers. Dat zijn journalisten die veel bladen willen verkopen. Bijv. Ronnie Coleman: de 5 oef. die je nodig heb.
Als je dan naar zijn trainingsvideo kijkt zie je dat hij slechts 3 oef. doet. Total crap ! :mad:
 
Originally posted by Geoffke


De trainigsschema's die je leest op het net en in de bodybuildingbladen zijn geschreven door Ghost-Writers. Dat zijn journalisten die veel bladen willen verkopen. Bijv. Ronnie Coleman: de 5 oef. die je nodig heb.
Als je dan naar zijn trainingsvideo kijkt zie je dat hij slechts 3 oef. doet. Total crap ! :mad:

Ja maar daar had ik het ook niet over. Maar Dorian Yates deed/doet het volgens mij wel zo. En zo zijn er meer.
Maar marcel ik zou je biceps niet trainen na je rugdag. Dan zijn je biceps nog moet van je rugtraining.
 
Originally posted by matthieu


Ja maar daar had ik het ook niet over. Maar Dorian Yates deed/doet het volgens mij wel zo. En zo zijn er meer.
Maar marcel ik zou je biceps niet trainen na je rugdag. Dan zijn je biceps nog moet van je rugtraining.

Welk schema gebruik jij dan?
 
nu
ma: Borst + voorkant(en middendeel) schouders
di: rug + achterkant schouders.
do:benen
vrij:biceps+triceps.
 
Originally posted by matthieu
nu
ma: Borst + voorkant(en middendeel) schouders
di: rug + achterkant schouders.
do:benen
vrij:biceps+triceps.

he, dat is precies mijn schema :D
ik doe ze ook maar 1 keer in de week en bevalt mij prima.
eerst deed ik ze 3x in de week maar dat kon ik toch al gauw merken dat mijn lichaam daar niet tegen kon, maar nu :thumb:
 
Originally posted by matthieu
nu
ma: Borst + voorkant(en middendeel) schouders
di: rug + achterkant schouders.
do:benen
vrij:biceps+triceps.


heb je geen zijkant schouders???
 
Originally posted by KaLe
heb je geen zijkant schouders???
Middendeel= zijkant of laterale kop.
 
Ik doe zelf 3 keer per 2 weken. Benen 1 keer per week (hebben meer herstel nodig). Heb het eens aan Cutler gevraagt. Volgens hem is 1x per 5 dagen goed. Maar dat is wat klote om in te vullen :(
 
Originally posted by Robin
Ik doe zelf 3 keer per 2 weken. Benen 1 keer per week (hebben meer herstel nodig). Heb het eens aan Cutler gevraagt. Volgens hem is 1x per 5 dagen goed. Maar dat is wat klote om in te vullen :(

Aan cutler gevraagd? Grapjas ;)
 
Originally posted by Geoffke


Aan cutler gevraagd? Grapjas ;)
Wat is daar zo vreemd aan? Ik mail regelmatig met pro's en trainers, sommigen reageren anderen hoor je nooit iets van.
 
he gasten ik heb een schema gekregen van de gast in de fitnessclub, ziet er als volgt uit:
2x in de week mijn hele lichaam trainen met 10 minuten fietsen van te voren
ik vroeg me af of dit voldoende was voor massaopbouw (ik hoef geen schwarzenegger te worden)
ook wilde ik graag weten of een cooling down wel goed is als je massa wil opbouwen want ik heb na een cooling down nooit DOMS maar heb dan meestal niet het gevoel dat ik sterker wordt in die spiergroepen dan wanneer ik wel spierpijn heb...(is volgens mij ook niet zo)

thanks
 
Geoffke

3 x is toch het minimum...
 
Je split schema is afhankelijk van je persoonlijke herstelvermogen en lichaamsactiviteiten en je rust natuurlijk. Als jee een stressvolle week hebt gehad of veel slaap tekort, heeft je lichaam ook meer tijd nodig om te rusten. Bij mij werkt het volgende het beste:

Eerst zo'n 6 weken 6 daagse cyclus:
Ma: Borst, voor-zijkant schouders, triceps
Di: Rug, achterkant schouders, biceps
Woe: rust
Do: Benen, buik. onderrug met DL.
Vr: Scouders, Biceps, Triceps.
Za: rust
Zo: Borst, Voor-zijant schouders of triceps.
Etc.
Daarna dezefde schema, maar dan met een 7 a 8 daagse cyclus voor 2 weken. meer rust dus.
Wel een beetje eigenaardig, maar werkt bij mij het beste. Dus niet elke week schouders of triceps, want die worden met borst al genoeg belast bij mij. Vooral met dumbbell drukken. Rustigere periode van 2 weken om je gehele systeem te laten herstellen. Dan er weer vol tegen aan.
Ik ben zo in ruim 2,5 maand tijd van 67,5 kg naar 70,9kg gegaan. Wel iets meer vet. En 1,5 kg was 'regain' van verloren massa. Maar je moet wel weten dat ik al heel lang (3jaar) nauwelijks vooruitgang meer boekte. 70,9 is niet veel, maar voor een klein menneke als ik.....1,65m 7%vet, dunne botten.
 
Back
Naar boven