AndroidHealthClinic

Spiergroepen in subgroepen verdelen? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Jordees

Competitive Bodybuilder
20 jaar lid
Lid geworden
9 okt 2002
Berichten
1.531
Waardering
12
Lengte
1m78
Massa
102kg
Vetpercentage
18%
Ik had op een ander forum (geen bb-forum) een kleine disscussie met een persoon die vond dat het volgende schema een goede workout omschreef:

dag1: borst,voorkantschoud_ers beetje triceps
dag2:rug achterkant schouders beetje biceps
dag3: buikspieren
dag4: benen
dag5: armen en zijkant schouders
dag6: rust
en dan weer van voor af aan

Ik heb hem geadviseerd:

dag 1: Borst + Triceps
dag 2: Rug + Biceps
dag 3: Benen
dag 4: Schouders
dag 5: Buik, Nek, Onderarmen

Niet dat ik hem het ideale schema voorschrijf, maar ik vond het zo vreemd dat ie bepaalde spiergroepen (voornamelijk de kleinde) heeft onderverdeeld en op meerdere dagen traint. Dus in plaats van een spiergroep helemaal te pakken, eerst de voorkant, dan .... ach jullie zien het ook wel.

Het gaat me er niet om of ik gelijk heb, maar is het uberhaupt mogelijk een kleine of grote spiergroep in zijn geheel te splitsen (subgroeperen) en verspreid over de week te trainen?

Leek me nogal vreemd iig.

Greetz
 
Ik zie wel eens vaker dat de achterkant van de schouders op rug dag gedaan wordt. Tja, zelf.... kweenie....

Verder geloof ik niet in 'lichte' en 'zware' dagen zodat je de betreffende spiergroep 2 dagen in dezelfde cycle traint. Gewoon 1x hard en flink dan laten groeien, waarom zou je uberhaupt een 'lichte' en 'zware' dag willen voor een spiergroep?
 
Achterkant wordt vaak verwaarloosd door BB-ers.
Bij rugtraining worden de achterkant schouders al aardig mee gepakt, dus is op zich niet verkeerd.

Bij de samengestelde oefening komt er niet echt een druk te liggen op de achterste koppen.

Triceps en biceps zou ik zeker niet te vaak trainen. Vind het onzin, dat je ze vaker kan trainen omdat ze kleiner in omvang zijn. Die spieren moeten ook herstellen.
 
Wat die dude deed lijkt op het rode draad schema van 3xl
En schouders kan je goed opsplitsen, omdat ie nou eenmaal uit 3 stukken bestaat.
En de rest is gewoon normaal van die dude
 
Ik zou de schouders absoluut niet opsplitsen. Natuurlijk heeft de delta 3 koppen. Met verschillende oefeningen pak je die aan, maar train die niet op verschillende dagen. Dat komt de noodzakelijke rust en de intensiteit van zo'n schoudertraining niet ten goede. Het is nu een maal zo dat je gewoon speciaal rekening moet houden met een schouder training en een rugtraining. Als je meerdere spiergroepen tegelijk traint kun je die beter samen nemen, of anders minimaal een dag er tussen.
 
Originally posted by frietbakker
Ik zie wel eens vaker dat de achterkant van de schouders op rug dag gedaan wordt. Tja, zelf.... kweenie....

Verder geloof ik niet in 'lichte' en 'zware' dagen zodat je de betreffende spiergroep 2 dagen in dezelfde cycle traint. Gewoon 1x hard en flink dan laten groeien, waarom zou je uberhaupt een 'lichte' en 'zware' dag willen voor een spiergroep?

omdat meer beter kan zijn.

ik ben daar geen tegenstander van.
er zijn wel een aantal voorwaarden die je moet kunnen respecteren. aangezien je vaker zal trainen mag je tot failure trainen vaarwel zeggen (is toch niet nodig om dat constant te doen), en ook zal je met die lichtere dagen, veel explosiever moeten trainen en minder reps gebruiken (= meer sets)

is een goede en leuke variatie...


dit is trouwens het soort periodisatie systeem dat Westside Barbell hanteerd. ok, het zijn misschien powerlifters, maar ze zijn véél gespierder dan de doorsnee wannabe bodybuilder. makes ya think ;)
 
Originally posted by Alessandro
Ik zou de schouders absoluut niet opsplitsen. Natuurlijk heeft de delta 3 koppen. Met verschillende oefeningen pak je die aan, maar train die niet op verschillende dagen. Dat komt de noodzakelijke rust en de intensiteit van zo'n schoudertraining niet ten goede. Het is nu een maal zo dat je gewoon speciaal rekening moet houden met een schouder training en een rugtraining. Als je meerdere spiergroepen tegelijk traint kun je die beter samen nemen, of anders minimaal een dag er tussen.

ik weet het niet hoor... ik denk dat het wel logische argumenten heeft.

het is volgens mij vooral een kwestie van ervaring en persoonlijke mening.

kijk 3xl bvb is daar een voorstander van (denk'k toch), en hij heeft daar zijn redenen voor en ook goede argumenten voor.

en jij dan weer niet.

je moet zien hoe je dat voor jou het beste kan bewerkstelligen...
 
Spieren onderverdelen kan geen kwaad, maar zo precies zal het niet lukken. Maar denk maar eens, veelal zul je de bovenste delen van de trapezius trainen na je schouders, terwijl je de onderste en middenste delen meetraint met de rug (rowing movements en zo).

Je traint je triceps binnen en buitenkant, maar de lange kop meestal ook bij de rug (straight arm pulldowns, rows met nadruk op contractie).

Toen ik op kot zat splitste ik alles enorm op. Zo deed ik hams en quads op verschillende dagen en nog van dat raars. Maar daar moet je al veel tijd voor hebben, om te eten in de eerste plaats, en om tweemaal per dag te trainen (wat betekent dat je een 8-tal uur of meer tussen moet hebben om voldoende te recupereren qua energie).
 
Ik denk dat het opsplits verhaal een beetje een eigen leven is gaan leiden.

De reden dat ik voor mezelf deze splitsing ben gaan maken is omdat ik gewoon merkte dat het trainen van bepaalde spiergroepen(delen) op zich en daarnaast nog als synergist bij andere spiergroepen, regelmatig tot overtraining en blessures leide. En dat een soort van lichaamskwadrant split bij mij en mensen die ik op dat moment trainde positive gevolgen had. Zowel wat spiergroei en kracht aangaat als het verminderen van blessures

Je krijgt dan:

"voorkant romp"
"achterkant romp"
"armen"
"benen"

Dus eigenlijk een splitsing op functionaliteit

Ik ben dit wat verder uitgaan pluizen met meer/minder oefeningen, en ben zo op mijn schema uitgekomen. Wat met succes ook door anderen gebruikt word.

Maar dit soort training is totstand gekomen na jaren van proberen (vallen en opstaan) en gericht op iemand die al wat ervaring heeft.
Wat ik nu zie gebeuren is dat het via via ercht komt bij mensen die net 1-2 maanden trainen. Mensen zonder enige basis dus. (Ik raad zelf beginners en 2-3x /week fullbody schema aan)

En idd BC alles splitsen kan gewoon niet. Je moet gewoon zorgen dat je zoveel mogenlijk haalt uit zo min mogenlijk trainen
 
Functionele spierketens liggen meestal op romp en ledematen, dus deze split is niet zo functioneel.
 
Tsja, functioneel is mischien niet de letterlijke omschrijving, maar ik denk dat de meesten wel begrijpen wat bedoeld word
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven