Fitness Seller

spierpijn dag na training goed of niet? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Alessandro

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
14 dec 2002
Berichten
261
Waardering
0
Ik ga er in principe altijd vanuit dat de training niet echt goed is geweest als ik een dag later geen vertraagde spierpijn heb gehad, wat is jullie mening daar nu over? Volgens mij heb je een spier niet diep genoeg vermoeid als hij gewoon slapjes aanvoeld net of hij geen training heeft gehad.
 
Spierpijn is geen indicatie dat je gaat groeien.

Vind het zelf meestal wel het lekkerste als ik spierpijn heb. Heb ik het gevoel dat ik goed getrained heb (alhoewel dit daar geen indicatie voor is)
 
idd. spierpijn is psychisch een geruststellend gevoel, maar geen garantie voor spierpijn.
Er zijn dagen dat ik een supertraining heb, en de volgende dag bijna niks voel. En op dagen dat het niet geweldig gaat, en ik train wat minder intensief, sta ik soms de volgende dag op klappen...........ik zou zeggen: geniet er van, maar raak niet in paniek, als je een dag geen spierpijn hebt.
 
Ja, dat ik het gevoel heb een supertraining te hebben gedaan, maar daarna totaal niets voel heb ik ook. Maar dat is nu juist het probleem: heb je dan ook echt een goede traing gedaan die effect heeft?
En het omgekeerde is inderdaad de andere kant. Maar jullie gaan er dus vanuit dat je meer op het gevoel van de training zelf als op de spierpijn erna moet letten?
 
Zegt idd. niks, want naar mijn borsttraining heb ik vaak een dag of 4-6 spierpijn, maar is verreweg het grootste minpunt van mijn fysiek. Vind het wel lekker hoor die spierpijn.
 
Ik begin het verdacht te vinden, 9 sets borstoefeningen 1 keer per week (dus echt geen overtraining), maar elke week weer voor 3-5 dagen kapot. Al 3 maand aan een stuk, sinds ik van schema ben veranderd... Is dat nou goed of niet?! Ze groeit anders wel.
 
Originally posted by Big Byron
Ik begin het verdacht te vinden, 9 sets borstoefeningen 1 keer per week (dus echt geen overtraining), maar elke week weer voor 3-5 dagen kapot. Al 3 maand aan een stuk, sinds ik van schema ben veranderd... Is dat nou goed of niet?! Ze groeit anders wel.

als t groeit is t tog ok? hehe:D ik heb hetzelfde 9 sets 1x per week en 4-5-6 dagen spierpijn...vin t juist lkkr hehe
 
Originally posted by remarxxx


als t groeit is t tog ok? hehe:D ik heb hetzelfde 9 sets 1x per week en 4-5-6 dagen spierpijn...vin t juist lkkr hehe


hmmz wat ik heb ALS IK HEEL WEINIG doe, geeneens met veel intensiteit ofzo dan heb ik enorme spierpijn doe ik heel veel merk ik niks
 
Als de spierpijn direct na de trainingsdag begint dan is het waarschijnlijk gewoon lactaat/afavalstoffen die je spier nog niet uit zijn. Maw de spier is niet soepel/voelt stijf aan.
Als de spierpijn een paar dagen later pas optreed, kan dat wijzen op DOMS (delayed onset muscle soreness) wetenschappers vermoeden dat deze vorm van spierpijn kan wijzen op groei/supercompensatie ten gevolge van microscheurtjes in de belastte spier.
 
ik weet niet of t goed is. maar ik voel me er wel beter bij als ik flink spierpijn heb de dag(en) erna :D
 
Ja, maar die Doms is dus wat ik bedoel en dat zou dus inderdaad in principe gewoon een goed teken zijn. Vraag is dan alleen nog of het een slecht teken is als je het niet hebt?(terwijl je het gevoel hebt wel goed getraind te hebben.)
 
hmmm, effe ter verduidelijking....


we weten nog niet EXACT wat spierpijn veroorzaakt, meeste mensen denken dat DOMS veroorzaakt wordt door de microscheurtjes in je spieren. maar dit wordt enkel door bepaalde mensen GESUGGEREEERD ! dus in feite kan je het niet met zekerheid zeggen.

zelf heb ik geleerd dat erge DOMS je herstel alleen maar vertraagt. en hoewel ik soms spierpijn heb, ik neem het niet als indicatie voor een goede training. ik zou het als een factor die mijn herstel vertraagt.


dus ZEKUR geen slecht teken als je het niet hebt.


ik vind het op den duur een masochistisch en ziekelijk gedrag (en zeker niet meer gericht naar wat op bb zou moeten lijken) om ipv verbetering te zoeken in de trainng, mensen meer een meer spierpijn als doel gaan nemen.

anderen doen hetzelfde met failure etc...

dat zijn geen doelen mannen, maar factoren. het doel zit (in jullie geval) in de spiegel, en al de rest is 'bijzaak' en zou geen doel moeten zijn, maar iets dat je overkomt.
 
effe sleur en pleur van mijn eigen posts maar van ee andere site (ben te lui om te vertalen)

About DOMS :

THIS is what professionals say :

"Subsequent research has suggested that damage to the muscle ultra structure and connective tissue may be responsible for DOMS. It is suggested that a sequence of events starting with exercise causes muscle damage and then muscle protein breakdown, resulting in cell inflammation and increased local muscle temperature. As a result pain receptors are activated, causing the sensation of DOMS."

http://www.sportsinjurybulletin.com/archive/1077-muscle-soreness.htm


"DOMS is thought to be a result of microscopic tearing of the muscle fibers."

http://www.physsportsmed.com/issues/1999/01_99/muscle.htm


THIS is what people make of it :

"DOMS occurs by the following mechanism: Strenuous exercise leads to structural damage to muscle cells which causes calcium to leak out of the muscle. This causes the activation of enzymes that breaks down cellular proteins in the muscle. These proteins then cause an inflammatory response by the immune system which then leads to edema (water retention at the site of injury) and pain."



So, what do i want to say ? BE CAREFULL WHEN YOU READ SOMETHING

all too often "is suggested that" turns into "is". THAT IS NOT CORRECT !!!

just because something is suggested, it doesn't mean it's true for a 100% !!!


just to show others who 'claim' that muscle soreness is indeed caused by these little damages...


Delayed-onset muscle soreness does not reflect the magnitude of eccentric exercise-induced muscle damage.

Nosaka K, Newton M, Sacco P.

Exercise and Sports Science, Graduate School of Integrated Science, Yokohama City University, Yokohama, Japan, School of Biomedical and Sports Science, Edith Cowan University, Western Australia, Australia.

This study investigated the relationship between delayed-onset muscle soreness and other indicators of muscle damage following eccentric exercise. Male students (n = 110) performed 12 (12ECC), 24 (24ECC), or 60 maximal eccentric actions of the elbow flexors (60ECC). Maximal isometric force, relaxed and flexed elbow joint angles, upper arm circumference, and plasma creatine kinase activity were assessed immediately before and after, and for 4 days after exercise. Muscle soreness (SOR) was evaluated by a visual analog scale (a 50-mm line, 0: no pain, 50: extremely painful) when the elbow flexors were palpated (SOR-Pal), flexed (SOR-Flx) and stretched (SOR-Ext). Although 24ECC and 60ECC resulted in significantly (P <; 0.05) larger changes in all indicators and slower recovery compared to 12ECC, no significant differences were evident for SOR-Pal and SOR-Flx between 12ECC and 24ECC, or 12ECC and 60ECC. In contrast, SOR-Ext was significantly (P <; 0.05) lower for 12ECC compared to 24ECC and 60ECC. A Pearson product-moment correlation showed SOR-Pal did not correlate significantly with any indicators, however, SOR-Ext and SOR-Flx showed weak (r <; 0.32) but significant (P <; 0.05) correlations with other indicators. Because of generally poor correlations between DOMS and other indicators, we conclude that use of DOMS is a poor reflector of eccentric exercise-induced muscle damage and inflammation, and changes in indirect markers of muscle damage and inflammation are not necessarily accompanied with DOMS.

PMID: 12453160



hope i passed the message :D
 
Spierpijn...I love it! Als ik geen spierpijn heb (totaal niks dus), dan baal ik daar altijd wel een beetje van. Ik weet dat het geen indicatie is voor groei...maar voor mezelf is het wel een indicatie voor goede training. Ik begin een spiergroep alleen niet eerder opnieuw te trainen voor de spierpijn verdwenen is...
 
als wispelturig mensje heb ik van de week eens besloten wat gas terug te nemen, mede door de nare schouderblessure. Niet meer doorgaan tot falen, want zo doe ik te veel sets. Gewoon doen wat ik gepland heb.. gaat het te makkelijk in de eerste set,dan pak ik een iets hoger gewicht dan gepland, maar ga niet verder door.. andersom ook.
Verder heb ik nu flinke DOMS in gluteus en hams.. komt omdat ik die 2 weken minder getraind heb.. gevolg: in combi met schouderblessure lijkt het me niet slim om nu te gaan zwemmen. Trainen is vermoeiing EN rust! Beter om niet zo ver te gaan, dan kun je (bijna) altijd je geplande trainingen uitvoeren...

wispelturige Espi
 
Originally posted by admin
Als de spierpijn direct na de trainingsdag begint dan is het waarschijnlijk gewoon lactaat/afavalstoffen die je spier nog niet uit zijn. Maw de spier is niet soepel/voelt stijf aan.
Als de spierpijn een paar dagen later pas optreed, kan dat wijzen op DOMS (delayed onset muscle soreness) wetenschappers vermoeden dat deze vorm van spierpijn kan wijzen op groei/supercompensatie ten gevolge van microscheurtjes in de belastte spier.

DOMS kan je ook na 12 uur al hebben T. Na 48 uur is een serieuse DOMS op zijn ergst. Vandaar die tijd. Wanneer het begint verschilt van persoon tot persoon (bij vanaf 12 uur na training).
Wat je dus de volgende dag voelt zijn geen afvalstoffen. Die zijn allang afgevoerd. De halfwaardetijd van melkzuur is bijvoorbeeld 9 minuten.
 
Originally posted by Alessandro
Ik ga er in principe altijd vanuit dat de training niet echt goed is geweest als ik een dag later geen vertraagde spierpijn heb gehad, wat is jullie mening daar nu over? Volgens mij heb je een spier niet diep genoeg vermoeid als hij gewoon slapjes aanvoeld net of hij geen training heeft gehad.

Ook als je geen spierpijn hebt kan je goed vooruit gaan. Mijn sterkste vooruitgang heb ik meestal gehad met hele lichte spierpijn. Zijn er mensen die deze ervaring delen?
 
Originally posted by Big Byron
Ik begin het verdacht te vinden, 9 sets borstoefeningen 1 keer per week (dus echt geen overtraining), maar elke week weer voor 3-5 dagen kapot. Al 3 maand aan een stuk, sinds ik van schema ben veranderd... Is dat nou goed of niet?! Ze groeit anders wel.

Daarom train ik een spier liever 2 maal per week of driemaal per 2 weken. Na een week rust krijg ik zelf altijd gruwelijke spierpijn. Lijkt me niet gezond.

Maar jij gaat er wel goed mee vooruit.... I can't argue with that :)
 
Originally posted by Kris


DOMS kan je ook na 12 uur al hebben T. Na 48 uur is een serieuse DOMS op zijn ergst. Vandaar die tijd. Wanneer het begint verschilt van persoon tot persoon (bij vanaf 12 uur na training).
Wat je dus de volgende dag voelt zijn geen afvalstoffen. Die zijn allang afgevoerd. De halfwaardetijd van melkzuur is bijvoorbeeld 9 minuten.
Ik zei daarom ook 'waarschijnlijk' en 'kan'

Als ik dus schrijf de dag erna is het waarschijnlijk geen doms dan bedoel ik dat voor veel mensen dit gewoon het effect is van de calcium/lactaat die in en uit de spiercel lekt. Echter dit ook gezien worden als een vorm van DOMS.
Als ik zeg dat doms meestal een paar dagen later begint dan bedoelde ik dat wanneer het na een paar dagen erger begint te worden je zeker mag zijn dat het DOMS is.
12uur is de minimum tijd waarna het kan optreden, maar de spierpijn van doms gaat veel langer door dan 12 uur tot 7 a 10 dagen na de training.
Dit zal je niet snel zien bij normale spierpijn.
Maw, voor de meeste mensen denk ik juist dat de pijn de dag na de training juist wel normale spierpijn is, immers hoe sneller deze optreed/verdwijnt, hoe meer het te maken heeft met het afdrijven van afvalstoffen en herstellen van cellen die beschadigd waren door die afvalstoffen. (ja die stoffen beschadigen je cellen maar dat heeft niets met groei te maken)
Over die lactaat was niet helemaal juist levels liggen hoger voor 30-60 minuten in de spieren.
 
Spiergroei komt tot stand door spiercellen af te breken en het lichaam het daarna weer te laten herstellen.
Het lichaam doet dit door beter voorbereid te zijn op de belasting de volgende keer en maakt de spiervezel sterker/dikker. (De wet van supercompensatie)

Bij de beschadiging van de training echter is er een onstekingsreactie tot stand gekomen door melkzuur opbouw.
Deze onstekingsreactie roept ontstekingsstoffen op (zoals Substance P, Prostaglandine, Bradykinine, Histamine etc etc). De reistijd van Substance P is ongeveer 2cm/uur vanaf het ruggemerg (dit is wel afhankelijk van de getraindheid en metabolisme van de persoon)
Daarom kan het bij sommige personen langer duren voordat ze spierpijn krijgen in de benen (langere reistijd Substance P)
 
Back
Naar boven