XXL Nutrition

Spierpijn is geen teken van schade!

Bezoekers in dit topic

bart82

DBB Goeroe
Elite Member
15 jaar lid
Waardering
13
SPIERPIJN GEEN TEKEN VAN SCHADE

Stijve kuiten of pijnlijke hamstrings zijn niet langer een geldig excuus om de loopschoenen vandaag maar even in de kast te laten staan. Zweeds onderzoek duidt erop dat pijnlijke spieren niet beschadigd zijn, maar zich opmaken voor meer training.

Tot voor kort werd algemeen aangenomen dat spierpijn na een training berust op minuscule beschadigingen in de myofibrilen, de krachtproducerende vezels in een spier. Onderzoek uit de jaren ’80 liet zien dat na intensieve belasting veranderingen optreden en die werden geinterpreteerd als schade. Dat leek logisch. Het verleggen van de grenzen kan immers behoorlijk pijn doen. Op basis van deze bevindingen werd atleten geadviseerd bij spierpijn erg voorzichtig te zijn. Meer belasting zou wel eens tot nog grotere schade kunnen leiden. Prof. dr. Lars-Eric Thornell, hoogleraar anatomie aan de universiteit van het Zweedse Umeå, had moeite die redenering. Waarom zou een spier een trauma nodig hebben om sterker te worden? Hij kon dat niet rijmen met de waarneming dat sporters die ondanks flinke spierpijn blijven doortrainen, toch beter worden. ‘Als er sprake zou zijn van beschadigingen, compleet met ontstekingsreacties en zwellingen, zou een atleet die met spierpijn traint zichzelf moeten slopen en dat is niet zo.’

Thornell en zijn pupil Ji-Guo Yu besloten het probleem nog eens nader te bestuderen. Ze lieten een grote groep studenten (op vrijwillige basis) vijftien keer achter elkaar de trappen tussen de begane grond en de tiende verdieping van het universiteitsgebouw op en af rennen. Na afloop namen ze met tussenpozen weefselproeven van zowel de afgebeulde vrijwilligers als van toekijkende studenten die als controlegroep fungeerden. Analyse van de weefsels bracht aan het licht dat het oude paradigma op de schroothoop kan. De op de proef gestelde spiercellen vertoonden geen spoortje weefselschade of ontsteking. ‘Integendeel, de gepijnigde spieren waren bezig zich op te bouwen,’ zegt Thornell. ‘Er was sprake van een snelle toename van het aantal sarkomeren, de kleinste structuren in de spier. Al na enkele uren zagen we sterker en langer, kortom beter spierweefsel.’

De meeste trappenlopers liepen na de exercitie niettemin twee dagen krom, en Thornel en Yu hebben geen verklaring voor die pijn. ‘Het enige wat we kunnen zeggen is dat je rustig kunt doortrainen met de vage, zeurende pijn die ontstaat als je je grenzen hebt verlegd,’ zegt Thornell. ‘Pas wel op als je plotseling een intense, scheurende pijn ervaart. Dan heb je waarschijnlijk een spierscheuring opgelopen en moet je wel degelijk rust nemen.’

nog een excuus dat vanaf nu niet meer geldig is... :thumbs:

Pas op met "trappenlopers" te vergelijken met bbers.
Als je ersntige spierpijn hebt is het toch meestal te vroeg om diezelfde spier echt intens te trainen. Dat is wat anders dan een loopoefening.

admin zei:
Pas op met "trappenlopers" te vergelijken met bbers.
Als je ersntige spierpijn hebt is het toch meestal te vroeg om diezelfde spier echt intens te trainen. Dat is wat anders dan een loopoefening.

true

maar het is niet om dat je nu een spier niet meer zou beschadigen dat je ze geen rust moet gunnen na een training, dit gaat eerder over het feit of je nu wel of niet je spieren beschadigd bij het trainen.

traplopen lijkt me trouwens geen slechte BB oefening voor je kuiten...

bart82 zei:
nog een excuus dat vanaf nu niet meer geldig is... :thumbs:

Goed artikel :thumb:, wel jammer dat nog niet duidelijk is, wat die spierpijn dan precies inhoudt.

Maar in het artikel staat dat je bij spierpijn toch kan doortrainen, maar dan overtrain je toch ???

bart82 zei:
true

maar het is niet om dat je nu een spier niet meer zou beschadigen dat je ze geen rust moet gunnen na een training, dit gaat eerder over het feit of je nu wel of niet je spieren beschadigd bij het trainen.

traplopen lijkt me trouwens geen slechte BB oefening voor je kuiten...
Ik zie in de tekst te weinig vermelding van details. Bijvoorbeeld: welke spier (weefsel) is getest?

De kuiten kan je ook meermaals per week trainen, als bber omdat de spierweefsel verdeling anders is dan bij pakweg triceps. Spierpijn doet er dan idd niet toe want kuiten kunnen soms weken pijnlijk zijn.

DumphuiZ zei:
Goed artikel :thumb:, wel jammer dat nog niet duidelijk is, wat die spierpijn dan precies inhoudt.

Maar in het artikel staat dat je bij spierpijn toch kan doortrainen, maar dan overtrain je toch ???

daar moet je oppassen hoor! het artikel is idd iets te vaag om die conclusie te trekken, er staat "Het enige wat we kunnen zeggen is dat je rustig kunt doortrainen met de vage, zeurende pijn die ontstaat als je je grenzen hebt verlegd", dit is niet hetzelfde als "je mag gewoon blijven doorgaan, hoe erg je spierpijn ook word"!

de reden dat ik dit artikel post is ook niet zo zeer de vraag of je mag doortrainen met spierpijn maar om de theorie rond "spieren trainen is spieren beschedigen" aan te kaarten en om te achterhalen of dit ook werkelijk klopt.

admin zei:
Ik zie in de tekst te weinig vermelding van details. Bijvoorbeeld: welke spier (weefsel) is getest?

De kuiten kan je ook meermaals per week trainen, als bber omdat de spierweefsel verdeling anders is dan bij pakweg triceps. Spierpijn doet er dan idd niet toe want kuiten kunnen soms weken pijnlijk zijn.

zal eens kijken of ik een engelstalig/vollediger artikel vind...

idd

Laatst bewerkt:
Lijkt me vrij logisch dat tig keer de trap op&aflopen geen beschadiging opleverd. Is spierpijn door mnelkzuurproductie en calcium lekkage.

Is dua heel wat anders als bv DOMS na een stevige training met daarnaast ook nog behoorlijk wat negatief werk.

Ik ben beniewd wat de resultaten zouden zijn als ze hetzelfde onderzoek zouden doen met 50kg "bagage" erbij

3XL zei:
Lijkt me vrij logisch dat tig keer de trap op&aflopen geen beschadiging opleverd. Is spierpijn door mnelkzuurproductie en calcium lekkage.

Is dua heel wat anders als bv DOMS na een stevige training met daarnaast ook nog behoorlijk wat negatief werk.

Ik ben beniewd wat de resultaten zouden zijn als ze hetzelfde onderzoek zouden doen met 50kg "bagage" erbij

lijkt me toch dat ,als je 2 dagen per week 15x10verdiepen doet, je na een tijdje stevige kuiten gaat ontwikkelen.

2-3 dagen spierverzuring, hoe snel gebeurt de afvoer van melkzuur eigenlijk?

maar het zou idd beter zijn als het onderzoek ook eens werd gedaan met krachttraining.

toch ook een beetje de achtergrond van hoe powerlifters trainen, althans in het Oostblok. En ook weer de HST-methode. Nirt tot falen gaan maar er net onder gaan zitten dus.

Espi

bart82 zei:
lijkt me toch dat ,als je 2 dagen per week 15x10verdiepen doet, je na een tijdje stevige kuiten gaat ontwikkelen.

Met die highrep training pak je voornaamlijk de soleus(slowtwich) en niet de gastrocnemius(fastwich) die voor het grootste deel de massa verzorgd

bart82 zei:
2-3 dagen spierverzuring, hoe snel gebeurt de afvoer van melkzuur eigenlijk?

[Abeelding niet meer beschikbaar]

Er is ook een verschil in extensieve trainingen en intensieve trainingen. Een extensieve training(bij duursporten) kun je elke dag doen, omdat de intensiteit lager is en minder herstel vraagt. Maar voor een intensieve training moet je ook meer hersteltijd nemen. Maar bij een duurtraining ga je nooit tot "failure"(enkel bij interval) en kun je dus vaker trainen.

Daarom vind ik het niet tot "failure" gaan bij powerliften ook interessant. Vaker kunnen trainen, beter resultaat. Denk ik.

Inderdaad, vooral bij technisch moeilijke lifts zoals squat en deadlift, om nog maar over olympisch gewichtheffen te zwijgen. Turnsters trainen zich ook het schompes, omdat dat het een technisch ongelooflijk moeilijke discipline is.
Maar hoe vaak zie je in NL mensen squatten of DL-en of zelf maar ' squat assists of DL assists' doen? Niemand, behalve dus bijv Unregistered of een enkele powerlifter!

Het kan er bij mij niet in dat je die SQ of DL en zelfs maar een BE goed in de vingers krijgt met maar 1x per week trainen.

Espi

bart82 zei:
...om de theorie rond "spieren trainen is spieren beschedigen" aan te kaarten en om te achterhalen of dit ook werkelijk klopt.
Tuurlijk klopt die theorie. Anders krijg je ook geen supercompensatie. Maar dat geldt voor KT, niet voor lopen oid.

admin zei:
Tuurlijk klopt die theorie. Anders krijg je ook geen supercompensatie. Maar dat geldt voor KT, niet voor lopen oid.

ok maar spiergroei is toch ook een reactie op lopen/fietsen/traplopen/..., natuurlijk is deze spiergroei niet te vergelijken met de spiergroei ten gevolge van BB maar het blijft spiergroei. Daaruit concludeer ik dan dat spierbeschadiging geen vereiste is voor spiergroei, dit in tegenstelling met wat er wel eens meer beweert word.

Back
Naar boven