AndroidHealthClinic

Spierpijn na benen trainen

Bezoekers in dit topic

Gewoon Mo

Cool Novice
Lid geworden
12 aug 2014
Berichten
205
Waardering
23
Lengte
1m67
Massa
79kg
Vetpercentage
15%
Guys,

Ik zit al een tijdje met een vraag wat tot de dag van vandaag nog steeds een raadsel voor me is. Namelijk..

Waarom heb ik pas op de 2e dag nadat ik mijn benen heb getraind spierpijn? Dit lijkt iets wat bij veel mensen voorkomt.
En hoe komt het dat ik dit niet bij andere spiergroepen heb?

Zal vast wel een logische verklaring voor zijn.
 
Guys,

Ik zit al een tijdje met een vraag wat tot de dag van vandaag nog steeds een raadsel voor me is. Namelijk..

Waarom heb ik pas op de 2e dag nadat ik mijn benen heb getraind spierpijn? Dit lijkt iets wat bij veel mensen voorkomt.
En hoe komt het dat ik dit niet bij andere spiergroepen heb?

Zal vast wel een logische verklaring voor zijn.

De spierpijn waar jij naar verwijst -DOMS- zijn feitelijk een soort ontstekingsachtige overgevoeligheidsreactie van het intramusculaire bindweefsel.

Het zou kunnen zijn dat dit proces in de benen wat later 'op gang' komt, omdat je je benen in vergelijking met andere spiergroepen relatief in-frequent belast.

Met name de spiergroepen in het bovenlichaam worden door de vaak gebruikte splitvormen toch vaker -zowel direct als indirect- belast, waardoor DOMS sneller op komt zetten en/of minder heftig zal zijn.

Een andere verklaring heb ik nooit kunnen bedenken of vinden.
 
Heb er geen bijzonder diepgaande theoretische onderbouwing voor, maar vrijwel iedereen lijkt te voldoen aan 'trainingsfrequentie van spier X omhoog, hoeveelheid doms omlaag'. Eckte bros die hun benen 1x per 1/1.5 week trainen zeuren altijd over spierpijn in de benen terwijl degene die 2-3x per week hun benen trainen hier weinig tot geen last van lijken te hebben.

Misschien dat de trainingsfrequentie een bepaalde drempel over moet om blijvend minder DOMS over te houden aan je training.

---------- Toegevoegd om 00:23 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:20 ----------

Die 'tolerantie voor doms' of hoe je het ook wil noemen lijkt ook een vrij vluchtig iets, in ieder geval in mijn ervaring. Als ik een weekje niet train dan is de eerstvolgende training gegarandeerd goed voor een flinke berg spierpijn.
 
Heb er geen bijzonder diepgaande theoretische onderbouwing voor, maar vrijwel iedereen lijkt te voldoen aan 'trainingsfrequentie van spier X omhoog, hoeveelheid doms omlaag'.


Eckte bros die hun benen 1x per 1/1.5 week trainen zeuren altijd over spierpijn in de benen terwijl degene die 2-3x per week hun benen trainen hier weinig tot geen last van lijken te hebben.

Misschien dat de trainingsfrequentie een bepaalde drempel over moet om blijvend minder DOMS over te houden aan je training.


Die 'tolerantie voor doms' of hoe je het ook wil noemen lijkt ook een vrij vluchtig iets, in ieder geval in mijn ervaring. Als ik een weekje niet train dan is de eerstvolgende training gegarandeerd goed voor een flinke berg spierpijn.


Viervoudig affirmatief.

Maar dit alles verklaart nog steeds niet goed waarom DOMS bij de benen vaak beduidend later inzet dan bij spiergroepen in het bovenlichaam. (Inderdaad soms pas de 2e dag na de training)
 
Volume is ook een belangrijke, als je plots veel meer gaat doen kun je dat ondanks het repeated bout effect van regelmatige training toch voelen.

Ik denk dat je benen een hogere drempel hebben vanwege al het werk dat ze gewend zijn te doen met staan, lopen, etc. waarbij altijd alle spieren samenwerken om best veel gewicht vast te houden en te bewegen.

Dan duurt het dus ook even voordat de onstekingsreactie ver genoeg gevorderd is om boven die ongevoeligheid uit te signaleren. En voelt dan gelijk vrij heftig :) omdat je het pas vanaf de piek meemaakt.

Zelfs met trainen doet elke spier in je bovenlichaam eigenlijk niet zo heel veel dus die zijn gevoelig genoeg om het proces vanaf het begin op te merken.

Zoiets denk ik.
 
Laatst bewerkt:
sinds ik me benen 2x per week pak heb ik de day-after wat nauwlijks tot lichte doms, je voelt dat je wat gedaan hebt.

in de tijd dat ik ze 1x per week pakte (als ik dat al haalde) had ik gegarandeerd 3 dagen spierpijn.

het verhaal dat dat pas op de 2e dag inzet ben ik alleen niet mee bekend, als ik overdag trainde voelde ik snachts mijn glutes al opkomen. (en dat is niet omdat ik van de verkeerde kant ben en rare dingen doe rond die tijd :p)
 
Back
Naar boven