AndroidHealthClinic

Spierpijn, toch trainen?

Bezoekers in dit topic

TongPo

Ripped Bodybuilder
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
28 apr 2003
Berichten
4.250
Waardering
5
Wanneer een bepaalde spiergroep (in mijn geval nu de triceps) weer aan de beurt is om getrained te worden en je hebt er nog spierpijn in, is het dan verstandig om deze alsnog te trainen of kan je dan beter die spiergroep een keer overslaan?
 
Hoelang heb je rust tussen de trainingen gehad? Als het 72 uur of meer is geweest zou ik het gewoon weer doen.
 
Originally posted by Ryu
Hoelang heb je rust tussen de trainingen gehad? Als het 72 uur of meer is geweest zou ik het gewoon weer doen.

72 uur. Maar spierpijn is toch een teken dat het nog niet helemaal is hersteld?
 
Nooit trainen als je nog spierpijn hebt (les die ik hardhandig geleerd heb).
Kan teken van overtraining zijn.
 
Watjes, wat dachten jullie van mensen die bijv. pak 'm beet ergens in Frankrijk meehelpen met de druivenoogst. Gaan die zeggen van: gut meneer, ik heb spierpijn, ik pluk (ze worden eig geknipt) morgen maar niet mee... en wat dacht je van wielrenners (daar komt ze weer)?

Maar ff serieus: dat je spierpijn hebt is een teken dat je of te zwaar hebt getraind (dus langzamer opbouwen) of dat je er een tijd niets mee hebt gedaan (zoals ik nu dus heb).
Gewoon toch trainen, iets minder intensief en dan heb je de volgende keer minder spierpijn ...of zelfs helemaal niet.

DIt heeft overigens niets met groeien te maken..... dat is voor ieder persoonlijk: de een groeit met 5x per week 1 spiergroep trainen, de ander met 1x per week. Kracht is weer iets heel anders...

Espi
 
als je spierpijn hebt; NIET TRAINEN, althans niet zwaar. Je kunt wel heel licht trainen met meer herhalingen zodat de bloedsomloop beter op gang komt, waardoor je sneller hersteld en van je spierpijn af komt.
 
Originally posted by KaLe
als je spierpijn hebt; NIET TRAINEN, althans niet zwaar. Je kunt wel heel licht trainen met meer herhalingen zodat de bloedsomloop beter op gang komt, waardoor je sneller hersteld en van je spierpijn af komt.

maar dan moet je wel weer lang wachten voordat je de spier optimaal weer kan aanpakken. indien dat je doel is kan je beter een dagje of twee extra wachten, maar af en toe trainen met meer reps kan natuurlijk geen kwaad
 
Originally posted by TongPo
Wanneer een bepaalde spiergroep (in mijn geval nu de triceps) weer aan de beurt is om getrained te worden en je hebt er nog spierpijn in, is het dan verstandig om deze alsnog te trainen of kan je dan beter die spiergroep een keer overslaan?
Dan zou ik, afhankelijk van de graad proberen deze licht te trainen.
Een goede doorbloeding, zoals tijdens een training, kan het herstel namelijk bespoedigen.

Verder is spierpijn altijd een lichte vorm van blessure en betekend dit dat er een bepaalde schade is opgelopen die heviger is door bepaalde factoren dan anders.
De spier dan evenzwaar gaan belasten dan ervoor zou ik afraden, omdat je dan het herstelproces te vroeg belemmerd.

Ook hoef je absoluut geen spierpijn te hebben om te groeien, maar let er wel op dat groei pas optimaal is wanneer eerst de beschadigde spier hersteld is. (pijn = herstel)
Ook is het zo dat spieren die gewend raken om frequenter te getraind te worden, op termijn ook sneller zullen herstellen en dus minder (lang) pijnlijk zijn. Meer frequent trainen kan dus het herstelproces zelf, op lange termijn juist verkorten. (Ervanuitgaand dat je voeding en rust ook ok zijn)
 
Opvallend wel... het is ook altijd mijn triceps die het langste spierpijn veroorzaakt, ongeveer even lang dan een zware sessie benentraining. Ik heb al zitten rekken als een gek maar het is idd k*t dat je niet het schema kan volgen wat je voor ogen hebt.
Heb vandaag nog altijd last van spierpijn aan m'n triceps. Morgen is het borst en dan sta ik daar weer :rolleyes:
 
spierpijn ? train de dag erna opnieuw hetzelfde !

dit wil zeggen : doe een compound of isolatie oefening. neem een heeeeeel licht gewicht, en doe heel veel sets. het gaat hem zuiver om de pomp. het mag helemaal niet zwaar zijn. dit gaat je herstel bevorderen.


verder, als je na een week nog spierpijn hebt, ach train maar opnieuw hoor. gewoon wat beter opwarmen dan.


verder is de rest van mijn uitleg al terug te vinden in dat van onze admin :D
 
De tegenwoordig geaccepteerde genezing is mensen met blessures gelijksoortige maar lichte oefeningen te laten doen..

Ervoer het zelf met erge kniepijn: kreeg enorme last van kniepijn door een verkeerde zadelstand. Vijf dagen rust maakten het nog erger. De eerste fietstocht was na 5 dagen een enorme kwelling... maar de volgende dag was de pijn ineens bijna geheel over.

Espi
 
Originally posted by Shodan
Nooit trainen als je nog spierpijn hebt (les die ik hardhandig geleerd heb).
Kan teken van overtraining zijn.

Ik bedoelde hier nadrukkelijk mee met zware gewichten natuurlijk.
 
Als ik nog spierpijn heb dan kan ik zoiezo niet zo zwaar die spiergroep meer trainen als de laatste keer. Gewoon rustig aan doen.
 
Back
Naar boven