Fitness Seller

spierpijn. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Richard 25

Advanced Bodybuilder
Elite Member
10 jaar lid
Lid geworden
8 jun 2010
Berichten
757
Waardering
8
Lengte
1m95
Massa
90kg
Vetpercentage
14%
leden,

Ik train de laatste tijd erg hard met een trainingpartner.

laatst hadden we borst getrained. Elke setje zo zwaar mogelijk en de laatste altijd met hulp.

Nu merk ik alleen dat ik de dagen erop niet echt spierpijn meer heb in mijn borst.
Voorheen had ik dit wel.

Heeft dit te maken met goeie voeding?

gr richard
 
Al eens geprobeerd van schema/oefeningen te wisselen of 1 à 2 weken rust te nemen?
 
Zo veel mogelijk verschillende oefeningen doen. Ook afwisselen in gewicht, misschien dat het helpt.
 
Spierpijn word sowieso minder, hoeveel je ook afwisselt. Er treed altijd een stukje gewenning op.

Variatie is wel erg belangrijk, maar niet alleen in gewicht, ook in reps en oefeningen.
 
Spierpijn word sowieso minder, hoeveel je ook afwisselt. Er treed altijd een stukje gewenning op.

Variatie is wel erg belangrijk, maar niet alleen in gewicht, ook in reps en oefeningen.


het is dus geen must om de dag erna spierpijn te voelen?
 
is het ook zo dat wanneer je goed eet, dat je dan minder spierpijn heb dan wanneer je slecht eet?

gr.
 
Welke correlatie is er dan?

Spierpijn is erg complex en men is er dus ook niet zeker van wat er nu eigenlijk gebeurd. In de meest recente stukken die ik gelezen heb komt naar voren dat spierpijn hoogstwaarschijnlijk voortkomt uit een beschadiging aan het bindweefsel en niet per se aan de spiervezel. Daarnaast is spiervezelschade ook niet direct gelinkt aan pijn.

Een verstoring van de sarcomeer leidt tot het remodelleren van het bindweefsel, hierna word de sarcomeer groter, kort gezegd groeien hiermee je spieren. Daarnaast heeft onderzoek uitgewezen dat een spiervezel om te groeien niet eens beschadigd hoeft te zijn. Spiervezels kunnen wel beschadigd worden en ja er kunnen ook ontstekings reacties op onstaat maar het is niet per definitie nodig om ze te laten groeien.

Aan de andere kant is wat (teveel is zeker neit goed) schade aan de spiervezels wel effectief sinds het gelinkt word aan satelliet cel donatie (belangrijk process voor herstel/groei). Hier zit dan ook de enige correlatie in al kan het net zo goed niet correleren om hetgeen ik hierboven benoem. We weten er simpelweg nog niet voldoende van.
 
oke dus eingelijk is het een goed teken als je spierpijn hebt.

Maar het is niet nodig zeg maar.
 
het is dus geen must om de dag erna spierpijn te voelen?

Absoluut niet!
Het is ook genetisch(?) bepaald of jij veel spierpijn in een bepaalde spiergroep voelt. Zo voel ik zelf vrijwel geen spierpijn in mijn schouders en rug, zelfs nooit echt extreem gehad. Benen daarentegen voel ik wel behoorlijk spierpijn, maar samen met schouders en rug zijn dit mijn sterkste spiergroepen. Spierpijn zegt dus niks. ;)
 
is het ook zo dat wanneer je goed eet, dat je dan minder spierpijn heb dan wanneer je slecht eet?

gr.

Inderdaad. Als jij zorgt dat je voeding goed in orde is en tevens de juiste supplementen gebruikt dan minimaliseer je de kans op spierpijn wel is mijn ervaring.

Als ik veel carbs rondom mijn training eet en EAS gebruik voor de training, herstel ik sneller.

Natuurlijk is dat niet altijd zo vooral bij trainingen waarbij je nieuwe PR's neerzet of een ander soort oefening/intensiteit/volume toepast kun je aanvankelijk meer spierpijn verwachten.
 
Absoluut niet!
Het is ook genetisch(?) bepaald of jij veel spierpijn in een bepaalde spiergroep voelt. Zo voel ik zelf vrijwel geen spierpijn in mijn schouders en rug, zelfs nooit echt extreem gehad. Benen daarentegen voel ik wel behoorlijk spierpijn, maar samen met schouders en rug zijn dit mijn sterkste spiergroepen. Spierpijn zegt dus niks. ;)

ok, dit heb ik bij schouders.

Ik heb nog nooit echt spierpijn in me schouders gehad terwijl ik zeg gewoon vet hard train. Wel een beetje "moeheid" zeg maar dat kan ik altijd wel voelen.

Nu begint dit dus ook bij borst waar ik ook amper spierpijn meer in voel terwijl ik de dag ervoor elke set tot falen ben gegaan.

gelukkig dat het dus niks uit maakt en dat het geen must is.

bedankt voor de info.
 
Inderdaad. Als jij zorgt dat je voeding goed in orde is en tevens de juiste supplementen gebruikt dan minimaliseer je de kans op spierpijn wel is mijn ervaring.

Als ik veel carbs rondom mijn training eet en EAS gebruik voor de training, herstel ik sneller.

Natuurlijk is dat niet altijd zo vooral bij trainingen waarbij je nieuwe PR's neerzet of een ander soort oefening/intensiteit/volume toepast kun je aanvankelijk meer spierpijn verwachten.

zo.n gevoel had ik ook al. dat wanneer je goed hebt gegeten pwo en de avond na trainen dat je dan de volgende morgen minder spierpijn hebt.


Ik heb ook het gevoel dat dit na zo.n 3 uur zonder voeding zitten het geval is.

Heb het gevoel dat wanneer ik 3 uur niks gegeten heb dat de spierpijn dan weer een beetje aantrekt.

mischien zit dit tussen de oren maar dat is hoe ik het ervaar:)
 
Goed eten is gewoon DE basis van het bodybuilden. Essentieel voor herstel en groei, dus dat heeft zeker invloed. Maar als je blijft variëren in je training, reps en oefeningen is spierpijn niet uit te sluiten. Als je besluit eens een week of langer rust te nemen ervaar je daarna ook weer heftiger spierpijn. Dit betekend dus niet dat je spiermassa hebt ingeleverd tijdens de rustperiode, maar dat betekend dat je lichaam een beetje ontwent is aan de beweging en belasting.
 
ok ace ik volg nu net een nieuw schematje en was dit van plan zo.n 2-3 maanden aan te houden en daarna weer afwisselen.

goeie richtlijn tog?

gr.
 
Vindt ik al vrij lang eigenlijk. Zelf varieer ik vrijwel elke training in oefeningen en/of volgorde van oefeningen. Ik zou eigenlijk max 1 maand hetzelfde blijven doen. Maar goed, dit is heel persoonlijk.
 
Varieren om maar te varieren is vrij kansloos!

Natuurlijk is variatie prima toch zou ik aanraden toch enkele weken met regelmaat en eenzelfde basis te trainen om zo progressie en dus ook overload adequaat toe te passen.
 
Back
Naar boven