MuscleMeat

Spierpijn

Bezoekers in dit topic

DikkeArmen

Advanced Bodybuilder
Elite Member
10 jaar lid
Lid geworden
29 aug 2006
Berichten
906
Waardering
0
Lengte
1m91
Massa
87kg
Vetpercentage
14%
Ben nu bezig met 5x5 schema, maar heb bij sommige spiergroepen geen spierpijn ik vraag me af wat beter is als je wel spierpijn heb de dagen erna of als je geen spierpijn heb betekend spierpijn groei??
Als ik mijn triceps train heb ik altijd spierpijn.
Ik denk zelf dat spierpijn beter is.
 
Spierpijn betekent niet dat je groeit.

5x5? 3 maal per week fullbody?
 
Wat spierpijn kan geen kwaad denk ik, maar geen spierpijn is zeker geen probleem.
Als je niet hard genoeg traint dan merk je dat toch in de training zelf?
 
spierpijn is geen indicatie voor groei wel van belasting en herstel. je kunt gewoon door trainen
 
spierpijn krijg je toch door de teruggaande beweging?
als je je oefeningen langzamer uitvoert zou je toch wel spierpijn moeten krijgen denk ik...

ik heb het zelf ook bij verschillende spiergroepen...
benen wel
schouders niet
triceps wel
biceps niet
borst wel
rug niet
buik wel
kuiten niet

ik merk wel dat ik erg hard vooruit ga op me biceps terwijl ik daar geen spierpijn heb...
 
kortom; spierpijn is geen indicatie voor groei.
 
spierpijn krijg je toch door de teruggaande beweging?
als je je oefeningen langzamer uitvoert zou je toch wel spierpijn moeten krijgen denk ik...

Niet doen.
 
spierpijn krijg je toch door de teruggaande beweging?
als je je oefeningen langzamer uitvoert zou je toch wel spierpijn moeten krijgen denk ik...

ik heb het zelf ook bij verschillende spiergroepen...
benen wel
schouders niet
triceps wel
biceps niet
borst wel
rug niet
buik wel
kuiten niet

ik merk wel dat ik erg hard vooruit ga op me biceps terwijl ik daar geen spierpijn heb...

zozo in de literatuur gedoken ofzo :cool:

@AlexT & Erca:

waarom niet? een beetje onderbouwing kan geen kwaad
 
@AlexT & Erca:

waarom niet? een beetje onderbouwing kan geen kwaad

als je je oefeningen langzamer uitvoert zou je toch wel spierpijn moeten krijgen denk ik...

Langzamer uitvoeren = minder gewicht op de stang en minder explosiviteit, en laat dat nu juist datgene zijn die de TypeIIb spiercellen (die tevens de krachtigste en de grootste zijn) het meest aanspreken. Dus om goede groei / krachtgains te krijgen moet je zwaar of explosief trainen.

even ter illustratie:
1.jpg

2.jpg
 
ik denk dat sieb met 'langzaam'' de eccentrische fase bedoeld! de teruggaande fase moet je naar mijn weten altijd gecontroleerd, wat in veel gevallen langzaam(of iig langzamer) betekend.

Helaas snap ik niet zoveel van je tabelletjes
 
ik denk dat sieb met 'langzaam'' de eccentrische fase bedoeld! de teruggaande fase moet je naar mijn weten altijd gecontroleerd, wat in veel gevallen langzaam(of iig langzamer) betekent.
Had erover gelezen, eccentrische fase voer ik ook normaal, rustig, gecontroleerd uit.

Helaas snap ik niet zoveel van je tabelletjes

1.jpg

Oke je ziet de 3 soorten spiercellen hier naast elkaar
TypeI , TypeIIa en TypeIIb
Je ziet bovenaan de foto direct dat de TypeIIb cellen duidelijk het grootst zijn.
Verder zie je in de grafiekjes dat de TypeIIb cellen ook duidelijk het meeste kracht kunnen leveren (de verticale schaalindeling is niet steeds dezelfde, maar is mooi geïllustreerd met de lijn net boven de grafiek).
Maar de TypeIIb cellen kunnen dit wel niet lang volhouden.
Dit is ook waarom je (voor jou) heel zware loads nooit echt veel reps mee kunt doen.

2.jpg

Hier zie je in de grafiek op de verticale as hoeveel % van de motor units worden gebruikt. De spiercellen worden altijd in volgorde van zwak naar sterk aangesproken, dus eerst worden de TypeI cellen aangesproken, als deze het gewicht/load niet goed aankunnen worden de TypeIIa cellen 'erbij geroepen' als het ware en later dan ook de TypeIIb cellen. Hier zie je dat de TypeI cellen gewoon staan nog zelf aankunnen, bij wandelen / joggen worden TypeI en TypeIIa cellen gebruikt en vanaf hardlopen / sprinten / springen TypeI, TypeIIa en TypeIIb (vooral deze laatste dan, deze moeten het meest werk verzetten). Hier zie je dus dat de grootste en sterkste spiercellen (TypeIIb) vooral aangesproken worden bij explosieve en snelle bewegingen zoals sprinten en springen.

Hopelijk is het een beetje duidelijker :)
 
interessante grafieken erca, maar zoals edwin al zei bedoelde ik inderdaad de eccentrische fase.
 
Ik zelf vindt dat als je niet hard genoeg traint dat je de volgende dag dan geen spierpijn krijgt.
 
Ik zou het niet weten, ik heb je nooit zien trainen :D
Maar je zegt net dat je niet hard genoeg traint als je geen spierpijn hebt. Daaruit zou volgen dat ik niet zwaar genoeg train. Wat natuurlijk totale onzin is.
 
Ik zelf vindt dat als je niet hard genoeg traint dat je de volgende dag dan geen spierpijn krijgt.
lijkt me een beetje sterk, als ik begin met een schema moet ik vaak de gewichten aftasten, dus train ik niet voluit, echter heb ik de dag daarna 99% van de gevallen spierpijn, als ik dan al enkele weken bezig ben en echt voluit ga, heb ik de dag daarna geen spierpijn, maar dat betekend niet dat ik slecht train.
 
Back
Naar boven