Fitness Seller

Spierverlies maar vetmassa aankomen door ziekte? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

etodjo

Novice
Lid geworden
16 jul 2011
Berichten
23
Waardering
0
Lengte
1m73
Massa
68kg
Beste mede forum leden,

ik ben inmiddels 30 jaar oud en heb ongeveer van mijn 5e tot mijn 21e op redelijk hoog niveau gevoetbald. Daarbij heb ik van mijn 10e tot mijn 21e op kickboksen gezeten en dit deed ik zon 3 keer per week.

Na mijn 21e heb ik een zware knie blessure gehad waardoor ik moest stoppen met voetbal en kickboksen. Ik ben hierdoor gaan fitnessen om fit te blijven, niet om veel massa aan te komen.


Ik heb destijds altijd rond de 68 kg gewogen met ongeveer een vetpercentage van 11%.
Na zon 1,5 met fitnessen bezig geweest te zijn ben ik het allemaal wat serieuzer aan gaan pakken.
Ik ben op mijn voeding gaan letten heb wat meer cardio achterwege gelaten en ben me meer gaan focussen op pure kracht training.
Hierdoor woog ik vorig jaar in mijn beste doen 73 kg met een vetpercentage van 7% bij 1.74m na ongeveer 5 jaar serieuzere kracht training.
Dit was uiteindelijk ook mijn doel aangezien het niet mijn doel was om teveel massa aan te komen maar meer wat atletischer en gewoon fit te blijven.

Daarbij is mijn gezondheid sinds 1,5 jaar geleden flink achteruit gegaan waardoor ik het afgelopen jaar niet heb kunnen trainen. Het is de bedoeling dat ik het dit jaar weer ga op pakken maar ik loop toch tegen een aantal dingen aan.

Ik weeg op het moment 75 kg maar wel met een vet percentage van 15%. Het vreemde hieraan is dat ondanks mijn gezondheidsproblemen ik wel gewoon goed ben blijven eten om er voor te zorgen dat ondanks alles ik niet teveel spiermassa zou verliezen.
Ondanks dit is mijn spiermassa toch flink afgenomen en mijn vetmassa is flink toegenomen.
Normaal gezien zou je toch niet zoveel spiermassa moeten verliezen en tegelijkertijd zoveel vetmassa aan moeten komen als je op onderhoud of net daarboven eet wat bij mij wel het geval is geweest het laatste jaar?

Mijn vraag naar jullie toe is hoe ik nu weer het beste kan gaan starten om gewoon uiteindelijk weer 73kg met een vetpercentage van 7% te halen dit jaar.

Zou ik nu juist boven onderhoud moeten eten als ik weer ga fitnessen om mijn spiermassa terug te krijgen?

Of zou ik juist onder mijn onderhoud moeten eten als ik weer ga fitnessen in de hoop dat ik dan mijn spieren terug krijg via het spiergeheugen.

Er is mij namelijk niet duidelijk hoe het nou in zijn werk gaat met het spiergeheugen aangezien ik zowat heel mijn leven gesport hebt.
Kun je nu vetmassa afvallen en spiermassa tegelijkertijd bij komen door boven of onderhoud te eten voor beginners en degene die op hun spiergeheugen kunnen bouwen?
 
het is niet raar hoor, een paar KG massa kwijt en een paar KG vet aankomen.

ik zou eerst een kleine cut doen, dan aardig wat maanden leanbulken en daarna weer cutten tot je gewenste %vet, hoeveel KG je dan gaat wegen weten we natuurlijk niet.
 
Het is toch vreemd dat als ik op onderhoud of daarboven eet ik spiermassa afval maar wel gewoon vetmassa bij komt terwijl ik altijd naturel getraind heb?
Ik zou er juist vanuit gaan dat ik grotendeels mijn spiermassa zou behouden aangezien ik al die tijd op onderhoud of daarboven gegeten heb en nooit anabolen of iets gebruikt heb.

Normaal gesproken als je traint en boven je onderhoud eet komt je zowel vetmassa als spiermassa aan. Als je onder onderhoud eet val je grotendeels vet af en een gedeelte van je spiermassa.
Ik blijf het vreemd vinden dat ik zoveel spiermassa ben verloren na een jaar niet getraind te hebben terwijl ik zowat heel mijn leven intensief gesport heb. Vooral als je er bij bedenkt dat ik gewoon genoeg calorieën heb binnen gekregen. Het kan toch niet zo zijn dat ik vet bij kom en spieren afval als ik gewoon goed ben blijven eten en gewoon altijd naturel getraind heb?
 
Ik blijf het vreemd vinden dat ik zoveel spiermassa ben verloren na een jaar niet getraind te hebben

Na een jaar niet trainen is het logisch dat je in elk geval alle spiermassa verkregen door training kwijt bent.

Gewoon beginnen met krachttraining, niks ‘bulken’ of ‘cutten’. Gewoon op onderhoud gaan eten en voldoende rust voor herstel tussen je workout’s.

Je spiermassa zal toenemen en het percentage vetmassa zal dan afnemen. Overigens zou ik niet streven naar 7%. 10-12% is gezonder.

75 kg met 15% vet is een VVM van 64 kg
75 kg met 10% vet is een VVM van 67,5 kg (komt overeen met 73 kg / 7%).

3,5 spiermassa erbij moet toch wel lukken...
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven