Fitness Seller

"Spierverlies", wanneer? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Worf

Oldskool member
Elite Member
20 jaar lid
Lid geworden
3 nov 2002
Berichten
3.563
Waardering
85
Mijn vraag is heel simpel: Na hoelang niet trainen begin je spiermassa te verliezen? Of verschilt dit ook nog van persoon tot persoon?
 
hangt af van verschillende factoren en is idd ook nog es per persoon verschillend

-je calorie/eiwitinname nadat je gestopt ben met trainen
-hoeveel calorieen je verbrand met activiteiten
-je aanleg om spier te behouden/verliezen

ik denk dan ook dat je hier geen universele uitspraak over kunt doen :)
maar om voor mezelf te spreken: voor mn eigen gevoel begin ik echt spierverlies te merken na 3-4 weken niet trainen
 
Goede vraag... het verschilt inderdaad sowieso per persoon, omdat het alles heeft te maken met je metabolisme...
Maar als je goed op je voeding let moet je wel in staat zijn spiermassa in stand te houden

Ik las eens ergens dat na 3 weken zonder impuls de spieren zich wel gaan verslappen c.q. afbouwen
 
Drie weken klinkt wel aannemelijk. Maar hoe snel gaat het? Hoeveel kilo VVM ben je grofweg kwijt na 1 maand, 3 maanden, 6 maanden?
 
Zelda zei:
Drie weken klinkt wel aannemelijk. Maar hoe snel gaat het? Hoeveel kilo VVM ben je grofweg kwijt na 1 maand, 3 maanden, 6 maanden?

Alweer een goede vraag!

Met een lastig antwoord... een professional BB'er die stopt met trainen en wel op zijn voeding blijft letten zal na 3 weken zien dat hij massa gaat verliezen.... maar in zo'n geval gaat het natuurlijk % gewijs veel harder dan iemand die zeg maar 3 jaar traint op een totaal ander niveau..
ook die zal achteruitgang zien, maar niet in de mate als de pro.

Reden... de pro zit qua massa veel verder boven het niveau wat zijn spieren nodig hebben aan massa voor de dagelijkse handelingen (lopen, iets oppakken etc).. je spieren zullen terug gaan naar het niveau waarop ze onder normale condities worden blootgesteld..

Nogmaals, dit is persoonsafhankelijk en hoe snel dat gaat na die 3 weken is moeilijk te voorspellen.
Ik ken iemand die na 4 weken ziekenhuis (heupoperatie) zijn quadriceps omvang met de helft heeft zien afnemen (en ook objectief laten meten).. en deze man was niet eens BB'er.
 
Leuk antwoord, hier kunnen we mee leven :)
 
Maar als je weer begint met trainen zit je toch veel sneller weer op het oude niveau?
 
Metal_Wolf zei:
Maar als je weer begint met trainen zit je toch veel sneller weer op het oude niveau?

ja
 
Yup... als je weer aan de gang gaat met het belasten van je spieren en gewrichten (natuurlijk volgens een opbouwend schema) zul je zeker aanzienlijk sneller weer op je oude niveau zitten...

maar vanwaar je vraag? Verwacht je een tijdje uit de running te zijn?
 
Metal_Wolf zei:
Gewoon om te weten :)

Gelukkig maar!
Wens echt niemand toe die serieus met zijn sport bezig is, om voor lange tijd uit de running te zijn... ik zou zelf echt na 3 dagen op bed liggen tegen het plafond omhoog vliegen!
 
lekker dan...hoe toepasselijk ook.... heb zojuist mezelf laten overhalen om te gaan snowboarden... en for your information... dat heb ik nog nooooit gedaan. :eek:

nou maar hopen dat ik nix breek, anders word zowel ik als mijn omgeving binnen de korste keren gek
 
Ik ben 3 weken op vakantie geweest en ben vrijwel geen massa kwijtgeraakt. Ik was 1 kg lichter geworden en 1% gestegen in vet. Op vakantie heb ik wel elke dag 6 x gegeten en dan gelet op t eten kwa kh/e/v etc. Geen supplementen gebruikt, niet getrained. Ben nu weer 2 weken bezig en zit iets onder mn oude niveau.
 
D.D. zei:
Gelukkig maar!
Wens echt niemand toe die serieus met zijn sport bezig is, om voor lange tijd uit de running te zijn... ik zou zelf echt na 3 dagen op bed liggen tegen het plafond omhoog vliegen!

Heheh ik ook. Ik heb echt weer zin in morgen om lekker uit mn dak te gaan tijdens het trainen. :D
 
Nou.. ik heb het overleefd.... maar was wel blij heelhuids weer in de auto te zitten..

wel kicken ervaring by the way!
 
Interessant allemaal.. Toevallig iemand nog een wetenschappelijke basis?
 
Het wetenschappelijke stuk is dat spieren zich vormen naar hun belasting en zonder die belasting terug gaan naar hun vorm en omvang van de belasting die ze moeten kunnen doorstaan in normaal dagelijks handelen

en natuurlijk de effecten van juiste voeding daarop... maar dus ook al is je voeding 100% top, je zult je massa zien verdwijnen zonder weerstandtraining
 
Interessant om te weten allemaal, zat ook ongeveer met dezelfde vraag. Ik wou soms niet weggaan voor meer dan een week omdat ik dacht dat dit bv X 5 terugslaat dus dat je bij het herstarten na bv 2 weken niet te trainen (wel voeding en shakes) zoveel verliest dat je 10 weken nodig hebt om weer te staan hoe je stond. Niet dus oef... kan ik af en toe toch wel een break inlassen wat ik wal al deed maar dan heel kort, kwestie van es de spieren te doen schrikken
 
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
 
Back
Naar boven