MuscleMeat

@spike

Bezoekers in dit topic

maniac

Puny human
Elite Member
15 jaar lid
Waardering
54
Spike ik las laatst een opmerking van je dat als je het aantal reps vermindert je het aantal setjes moet verhogen. Ik dacht altijd dat als je de intensiteit(gewicht) verhoogde dat je dan het volume van je training moest verkleinen.

Ik zie in jouw schema's dat je altijd aardig wat setjes doet van dezelfde oefeningen, wat is daar de reden voor?

ff nieuwsgierig.

Omdat spike geen persoonlijk leven hebt en toch iets met zijn tijd moet doen! tenminste dat ik waarom ik het doe :p

LOL

neej lol...

kijk, je reps verminderen wil niet automatisch zeggen dat je het gewicht veel zwaarder moet nemen. dit is dus ook iets waar je rekening mee moet houden. als je je reps verlaagt, moet je idd meer sets doen. als je tegelijk zwaarder gaat, zal je het aantal sets ook wat moeten beperken.

bvb :

je deed vroeger 3x8 met 150kg in de deadlift (24 reps totaal volume), je wil je reps gaan verlagen naar 4, dus wordt dat dan 6x4 met 150kg. het volume blijft hetzelfde omdat je gewicht niet veranderd is. ga je nu daarentegen 165kg deadliften voor 4 reps, dan zal je dat bvb moeten verminderen naar pakwel 3 of 4 sets.

heb ik je vraag beantwoordt? en mettertijd zal je sterker worden en op een zwaarder gewicht meer volume aankunnen.

Ok, het verminderen van reps betekent dus niet automatisch het verhogen van het gewicht. Heeft zeker te maken met het niet trainen tot failure, of niet? Waardoor je ook de frequentie van trainen kunt verhogen(als je niet tot failure traint). Of heb ik het mis?

Wat ik ook niet echt begrijp is dat op schema's van fortifiediron je ziet staan; 64-68% van je max. voor 6*4. Nu als je bv 85kg 1x bencht moet je een hele maand met 54-60kg. werken - hetgeen totaal geen moeite kost voor 4*6...

Wat is eigenlijk de guideline in PL voor je trainingsgewicht? Dus niet in percentages maar in 'inspanning'? Het moet toch moeite kosten, nee?

ps Kzal binnenkort wel een topic starten mbt tot bodybuilders-omtunen-tot-PL-schema, mr ben nu nog druk aant researchen...

Ik denk dus dat het te maken heeft met het wel of niet trainen tot failure. Als je minder schade in je spieren veroorzaakt, kun je je trainingsfrequentie verhogen.

Hoe vaak trainen ze in die schema's dan?

Als ik puur op kracht train doe ik het meestal zo:

-borst, schouders, triceps:
*bankdrukken 3-4 sets 4-6 reps(of enkel 3).
*pec fly 2 sets 6 reps
*st. du. press 3 sets 4-6 reps

Ik denk dus dat het te maken heeft met het wel of niet trainen tot failure. Als je minder schade in je spieren veroorzaakt, kun je je trainingsfrequentie verhogen.

Hoe vaak trainen ze in die schema's dan?

Als ik puur op kracht train, doe ik het meestal zo:

-borst, schouders, triceps:
*bankdrukken 3-4 sets 4-6 reps
*pec fly 2 sets 6 reps
*st. du. press 3 sets 4-6 reps
*dippen(weighted) 3 sets 4-6 reps
of small benchpress 3 sets 4-6 reps

-rug, biceps.
*optrekken(weighted) 3-4 sets 4-6 reps
*seated row 3 sets 4-6 reps
*ez- bar curl 3 sets 4-6 reps

-benen, kuiten
*ben de fullsquat nog aan het opbouwen
*leg curl 3 sets 4-6 reps
*st. calf raise 3 sets 4-6 reps

Altijd volledig herstel tussen de setjes en oefeningen.

Wil meer "power" oefeningen in me schema hebben, maar heb een probleem en dat is dat niemand me de juiste technieken aan kan leren of op ze minst kan kijken of ik een oefening technisch goed uitvoer.

Originally posted by Big Byron
Wat ik ook niet echt begrijp is dat op schema's van fortifiediron je ziet staan; 64-68% van je max. voor 6*4. Nu als je bv 85kg 1x bencht moet je een hele maand met 54-60kg. werken - hetgeen totaal geen moeite kost voor 4*6...

Wat is eigenlijk de guideline in PL voor je trainingsgewicht? Dus niet in percentages maar in 'inspanning'? Het moet toch moeite kosten, nee?

vergeet niet dat altijd te hoog staan in je percentages eerder contraproductief is. trouwens, als je met een lichter gewicht werkt, wil dat niet zeggen dat je per se geen moeite levert. totaal geen moeite? probeer die 4 reps zo explosief mogelijk en correct mogelijk uit te voeren tijdens zes sets, en zeg dan nog eens dat het geen moeite kost ;)

en powerlifting draait veel rond percentages (bb zou dat ook meer moeten doen, maar dat is op zich is een ander topic waard). en er bestaat ook zoiets als 'conditioning' waar je dus niet per se met veel gewicht traint, maar je je lichaam eigenlijk 'klaarmaakt' voor wat komen zal.

Ouder Topic: dit topic heeft al een tijdje geen reactie meer gehad.
Je kan nog iets toevoegen als dit relevant is of in een nieuw topic.
Back
Naar boven