MuscleMeat

Spinning nadelig? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Jordees

Competitive Bodybuilder
20 jaar lid
Lid geworden
9 okt 2002
Berichten
1.531
Waardering
12
Lengte
1m78
Massa
102kg
Vetpercentage
18%
Sinds 3 maanden train ik bij een goede sportschool, goede begeleiding, info over aangepaste voeding en leuke medewerkers (sters :D).
De eigenaar wil graag uitbreiden en bij deze uitbreiding een aantal spinning-fietsen aanschaffen. Deze extra mogelijkheid op de sportschool heeft ook spinnertrainers nodig en nu werd mij gevraagd of ik 2 uur per week les wil gaan geven. Natuurlijk wordt de cursus vergoed. Maar zelf train ik 4x per week intensief en ben ik toch enigszins bang dat teveel gaat verbranden.
De eigenaar zei dat het geen probleem mag zijn en dat met een beetje aangepaste voeding de groei niet belemmerd zou worden.

Iemand die iets kan vertellen over spinning en of het idd teveel verbrand?
 
Sorry, verkeerde forum, gaarne verplaatsen naar training en/of tjet aub
 
Ja, ik spin 2x per week en doe 4x KT. Vorige winter heb ik 3x per week gespind, soms wel 4x.. maar toen deed ik weinig aan KT.
Ben bang dat je toch wat van je KT moet laten vallen..
Spinning is namelijk een hyperintensieve cardio met KT elementen.. je zult dan met name je beenoefeningen wat lichter kunnen gaan doen tot je gewend bent.. DENK ik, maar ik ben ook maar een leek met sterke benen (echter onderontwikkelde hams)
 
Jordees.. nog even een toelichting. Heb je al ervaring met spinning? Of met andere intensieve cardio, zoals bijv. squash, aquajogging of welke andere sport dan ook waar je heel lang achter elkaar diep moet gaan.
De eerste keren dat je spinning doet, ben je gesloopt. Daarna raak je langzamerhand verslaafd als je fietsen leuk vindt.. en/of masochistisch aangelegd bent.
Daarom is les krijgen van iemand die het niet zelf leuk vindt een ramp.. en al helemaal als die vindt dat 'iedereen het bij moet kunnen houden" .. Zeg lazer toch gauw op... zodra een nieuweling het niet bij kan houden, dan haakt die af en gaat even op herstel, maar de rest hoeft toch niet te lijden onder een beginner... Maar dat even terzijde.

KT heb ik uiteindelijk aan spinning aangepast, anders werd het te veel gecompromitteerd. Bijv. als je op dag 1 benen doet, dan ben je niets meer waard als je de volgende dag spinning geeft/volgt. Zorg dus dat er 2 dagen tussen zitten..
Bovenlichaam heeft niet zoveel invloed.

Herstel is een heel ander verhaal... als je op zijn BB traint en alle spiergroepen maaar 1x per week traint, dan heb je een probleem denk ik.. heb je niet geleerd te herstellen van zware inspanningen vermoed ik...
Maar als je er eenmaal aan gewend bent, dan kun je grappen als 4 spinning lessen achter elkaar redelijk goed aan... Ik deed inderdaad wel eens 2 lessen achter elkaar en er is 1x dus zo'n spinning marathon van 4 lessen (3 uur) gegeven.. geen enkel probleem na 3 maanden trainen.

Neem me niet kwalijk als mijn aannames niet kloppen, ik filosofeer maar wat voor me uit...

Hopelijk heb je er wat aan..

Groeten van een spinning-verslaafde!
 
denk dat het wel spier verbrand aangezien je boven je 50 - 65% van je hartslag zit en dus je eiwitten enzo als voedingsbron gaat gebruiken, en dus ook je spieren...
Goed voor de groei is het iig niet :)
 
Ik heb, voordat ik begonnen ben met bodybuilding, jarenlang aan voetbal gedaan en de laatste jaren in de selectie. Als je praat over diep gaan dan weet ik precies waar je het over hebt. Mijn benen zijn zelfs zeer goed ontwikkeld en ik heb kuiten waar menig bodybuilder jaloers naar kijkt :D.

Fietsen op zich ben ik geen liefhebber van, maar het lesgeven daarentegen lijkt me heerlijk. Een groep mensen die qua conditie en gewicht wat willen doen, met uiteindelijk resultaat waar je gedeeltelijk in bijgedragen hebt lijkt me geweldig. Het is natuurlijk een factor van beide (plezier in het spinnen en plezier in het lesgeven). Ik heb zelf nog nooit gespinned, dus het kan best zijn dat ik het wel leuk vind.

Als ik een gedeelte van mijn BB kan aanpassen en het heeft verder geen negatieve invloed op mijn verdere groei dan ben ik wel van plan om het te gaan doen. Als mijn kuiten en/of bovenbenen in volume gaan afnemen dan ben ik er snel klaar mee. Al zou ik dan wel weer mijn broeken maatje 33 aan kunnen...
 
Me dunkt dat als je eiwitinname maar hoog genoeg is en je de training aanpast,je er dus inderdaad niet onder hoeft te lijden..
Pas op.. het is verslavend, zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb ;).
Spinnen is anders dan fietsen.. sommigen vinden fietsen niet leuk, maar spinnen wel en andersom.
Pas op met de oefeningen die je hams wel erg taxeren, maar evenzeer je knieën, dwz. het jumpjes doen. je blijft op een redelijk hoog tempo trappen gaat van staand trappen met handen op het opzet stuk naar zitten en staan en zitten en dat dus met een frequentie van plm 30-45 per minuut..
Het is een geweldige hamstring oefening, maar kreeg er zelf acuut kniepijn van... deze oefening wordt mede daarom ook niet zo vaak gegeven..
Echte fietsers zoals ik zijn gek op het in extreem hoog tempo trappen bij een niet te hoog verzet... en dan bijna in katzwijm vallen.. heerlijk ! Meestal wordt er veel 'geklommen' met een steeds oplopend verzet dat al maar zwaarder wordt en dan ga je dus staand trappen..
 
je blijft op een redelijk hoog tempo trappen gaat van staand trappen met handen op het opzet stuk naar zitten en staan en zitten en dat dus met een frequentie van plm 30-45 per minuut..
Het is een geweldige hamstring oefening, maar kreeg er zelf acuut kniepijn van... deze oefening wordt mede daarom ook niet zo vaak gegeven..

Oei, mijn knietjes zijn al niet de allerbeste :(.

Maar kan het fietsje qua intesiviteit niet laag ingesteld worden zodat er relatief weinig kracht gezet moet worden, waardoor er minder snel verzuring optreedt? Of in mindere mate verbranding ontstaat??
 
Originally posted by Jordees


Oei, mijn knietjes zijn al niet de allerbeste :(.

Maar kan het fietsje qua intesiviteit niet laag ingesteld worden zodat er relatief weinig kracht gezet moet worden, waardoor er minder snel verzuring optreedt? Of in mindere mate verbranding ontstaat??

Ik ben zelf fanatiek RPM'er.. (iets meer gestructureerde vorm van spinning uit het pakket van Les Mills) Ik merk zelf dat juist door de weerstand wat hoger te houden je knieen gespaard blijven...Had eerst de neiging om niet te zwaar te fietsen bij hoge snelheid (zeker in het begin), maar daar kreeg ik idd accuut last van mijn knieen van. Toen ik dat tegen de instructeur vertelde, gaf hij als tip om redelijk veel weerstand er op te houden, zodat je net je snelheid vol kon houden en dat hielp dus meteen. Zijn bij ons vrij veel mensen met niet al te beste knieen die toch meefietsen.. En het is echt waar, het is vreselijk verslavend!!! :D
 
tja, ik heb vandaag toch maar weer de jumpjes meegeoefend (is ook RPM hier) maar in een iets rustiger tempo.. wat gecontroleerder. Gaat al beter, geen kniepijn gekregen.. ligt dus vnl. aan een te haastige en dus te ongecontroleerde uitvoering.
Dus dat jump-tempo rustig houden..
Normaal spin ik niet maandag, maar ik kon vanochtend niet en er was om 18 uur les.. kon de verleiding niet weerstaan en heb gelijk besloten voortaan weer 3x per week te spinnen.. eind januari is er weer een spinningmarathon van 3 uur.. heeerlijk!

Het is een probleem als je zelf niet je best doet.. ik heb nergens zo de pest aan als dat iemand er de kantjes van af loopt.. Meestal wordt heel goed gekeken naar wat de instructeur doet. Tenzij, tenzij, je van de fiets af gaat om rond te lopen om te kijken of iedereen het wel goed doet.. da's geen schande en je hebt gelijk betere controle op de zaak. Dat doet een voetbaltrainer toch ook... die holt ook niet mee.

In het algemeen zie ik het liefst een hoog niveau (qua zwaarte/snelheid) en dan behoren beginners te worden aangemoedigd om zover als ze kunnen mee te doen en af te haken als het niet meer kan.. de weerstand kun je inderdaad individueel bijstellen... maar het wordt wel erg zichtbaar als jij als instructeur op een licht verzetje zogenaamd zwaar zit te trappen en de rest zich in het zweet trapt..

Suc6 er mee...
 
Laatst bewerkt:
Originally posted by WoUz
denk dat het wel spier verbrand aangezien je boven je 50 - 65% van je hartslag zit en dus je eiwitten enzo als voedingsbron gaat gebruiken, en dus ook je spieren...
Goed voor de groei is het iig niet :)

Waarom zou je spieren verbranden als je 50-65% van je maximale hartslag zit? Zo intensief is dat niet, ik denk dat je bij spinning boven de 70% max. hartslag zit. En dan verbrand je voornamelijk koolhydraten een beetje vet en een (heel klein) beetje eiwitten.
Goed voor de groei is het i.i.g. niet zeggen ze , er staat ook een artikel op ergogenics over krachttraining en duurtraining samen.
 
Originally posted by Esperantisto
.. eind januari is er weer een spinningmarathon van 3 uur.. heeerlijk!

Toevallig voor het sophia kinderziekenhuis??? Doe ik nl ook aan mee :) En de 15de december hebben we een eigen initiatief op de sportschool om drie uur te fietsen voor een dagopvang van meervoudig gehandicapte kinderen. Die hebben hard spullen nodig en daar gaan wij gesponserd ons dus voor uit ons naad fietsen...
 
Nee, gewoon voor de lol geloof ik. Ik heb het shirt van vorig jaar nog. Zo bijzonder vind ik het nu ook weer niet hoor... wat ik wel erg bijzonder vond was de roeimarathon, maar daar hadden ze teams bij dus er werd continu afgewisseld.
Ze hebben toen geloof ik 3 of 4 uur geroeid .. ze doen wel meer bijzondere dingen, vindt de eigenaar leuk om te doen.
Zo hadden ze bijv ook een tai-bo marathon van Carlos Lens , Esmeralda van Beek en Jolanda Honders. Maar inderdaad daar was ook een goed doel bij.

Ze hadden bijv ook een skateweekend in Parijs..

Zie www.juliensport.nl (zit in Lienden).. zullen ze leuk vinden, zou ik commissie krijgen als iemand lid wordt??? ;)

PS.. vandaag nagevraagd, er is dus toch een goed doel en het is voor ... de stichting Opkikker.

Deze stichting probeert kinderen die het moeilijk hebben op allerlei fronten, ziekte of familieomstandigheden, leuke momenten te bezorgen d.m.v. bijvoorbeeld een lang gekoesterde wens uit te laten komen en daar een ‘droomdag’ van te maken. Even uit de droefenis halen waarbij niet vergeten wordt om ook weer nazorg te geven.

Greetz..

Espi
 
Laatst bewerkt:
Originally posted by sjakkie


Toevallig voor het sophia kinderziekenhuis??? Doe ik nl ook aan mee :) En de 15de december hebben we een eigen initiatief op de sportschool om drie uur te fietsen voor een dagopvang van meervoudig gehandicapte kinderen. Die hebben hard spullen nodig en daar gaan wij gesponserd ons dus voor uit ons naad fietsen...


Goeie zaak Sjakkie:thumb: Ik doe ook aan spinning en vanavond mijn 5e les. Vorige week voor de eerste keer volgehouden alles.:D Vind het wel heel leuk en het werkt motiverend als je dus resultaat ziet. Ik doe het trouwens maar 1x per week, maar denk erover om het nog een dag erbij te doen.
 
Als je je voeding goed aanpast dan moet het geen probleem zijn om dit te combineren.

De spinning leraar bij mij op de sportschool geeft zo'n 3 dagen in de week les en dan 2, soms 3 lessen per dag en dit is een echte buffel!
 
Als je je voeding goed aanpast dan moet het geen probleem zijn om dit te combineren.

De spinning leraar bij mij op de sportschool geeft zo'n 3 dagen in de week les en dan 2, soms 3 lessen per dag en dit is een echte buffel!

ik denk dat ie inmiddels nog 2 kg weegt
 
Laatst bewerkt:
Als je je voeding goed aanpast dan moet het geen probleem zijn om dit te combineren.

De spinning leraar bij mij op de sportschool geeft zo'n 3 dagen in de week les en dan 2, soms 3 lessen per dag en dit is een echte buffel!

Ow mijn god. Een topic uit 2002 bumpen. De TS zal er nu nog vast veel aan hebben!
 
M-m-m-m-m-m-m-m-m-m-m-m-moooooooooooooonnnnnnnnnnnnnnnnsssssssssssssssstttttttttttttttteeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerrrrrrrrrrrrrrrrrrr

bbbbbbbuuuuuummmmmmmmppppp
 
Back
Naar boven