XXL Nutrition

Split afhankelijk van Lichaamstype?

Bezoekers in dit topic

TongPo

Ripped Bodybuilder
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
28 apr 2003
Berichten
4.250
Waardering
5
Kan het zo zijn dat een bepaalde split geschikter is voor bijv. een ecto dan voor een meso of omgedraaid?

Een ecto groeit normaalgesproken langzamer als een meso, dus is het dan niet beter om bijv. elke spiergroep 2 keer per week te trainen ipv 1 keer? Of misschien juist minder vaak? Het is toch een feit dat een ecto meer moeite moet doen om hetzelfde resultaat te bereiken als een meso...
 
Originally posted by TongPo
Kan het zo zijn dat een bepaalde split geschikter is voor bijv. een ecto dan voor een meso of omgedraaid?

Een ecto groeit normaalgesproken langzamer als een meso, dus is het dan niet beter om bijv. elke spiergroep 2 keer per week te trainen ipv 1 keer? Of misschien juist minder vaak? Het is toch een feit dat een ecto meer moeite moet doen om hetzelfde resultaat te bereiken als een meso...

Split is meestal niet afhankelijk van je lichaamstype..
Vaak heb je wel een paar dingen waar je je per lichaamstype moet houden..
Zo geldt het voor ecto's meestal dat je niet lang/vaak in de gym moet/hoeft te zijn en veel moet rusten/GOED ETEN.
blahetc
 
volgens mij kan een meso hoger in het volume zitten dan een ecto, dus meer sets, meer oefeningen.... Een ecto zou juist eerder minder vaak moeten trainen dan een meso, maar natuurlijk wel met een hoge intensiteit...
 
idd, sluit me volledig bij f*ckinecto aan
 
idd, een meso heeft een beter herstel dan een ecto bijv. waardoor hij vaker kan trainen. en ecto heeft gewoon zn rust hard nodig aangezien hij al een snel metabolisme heeft waardoor meer trainen averechts werkt op spiergroei aangezien er dan nog meer caloreien worden verbrand.

richtlijn is dan voor een ecto om veel rust te nemen om goed te herstelle en veel, veel te eten. waaronder genoeg onver. vetten en koolhydraten. proteineinname zou bij een ecto minder moeten zijn dan bij een meso heb ik ooit ergens gelezen omdat dat de stofwisseling nog sneller schijnt te verhogen of iets dergelijks. ik hoop dat iemand hier mer over weet (Burn ;) ) want ik weet niet meer precies hoe en waarom
 
Originally posted by f*cking ecto
volgens mij kan een meso hoger in het volume zitten dan een ecto, dus meer sets, meer oefeningen.... Een ecto zou juist eerder minder vaak moeten trainen dan een meso, maar natuurlijk wel met een hoge intensiteit...

Juist niet. Doordat een meso per trainingssessie z'n spieren veel meer weet te stimuleren en ook vaak een hoger% FT vezels heeft, heeft hij ook meer rust nodig.


Lees dit eens door: Finding the Ideal Training Split by Frederick C. Hatfield, Ph.D.

[Link niet meer beschikbaar] action=viewarticle&articleID=15


Wat voeding aangaat moet een ecto idd meer eten omdat ze meestal een snelle stofwisseling hebben. En het % eiwitten moet niet te hoog zitten omdat eiwitten de stofwwisseling nog meer verhogen.
Ecto's moeten meestal het % vet verhogen
 
Originally posted by dandyman
idd, een meso heeft een beter herstel dan een ecto bijv. waardoor hij vaker kan trainen. en ecto heeft gewoon zn rust hard nodig aangezien hij al een snel metabolisme heeft waardoor meer trainen averechts werkt op spiergroei aangezien er dan nog meer caloreien worden verbrand.

richtlijn is dan voor een ecto om veel rust te nemen om goed te herstelle en veel, veel te eten. waaronder genoeg onver. vetten en koolhydraten. proteineinname zou bij een ecto minder moeten zijn dan bij een meso heb ik ooit ergens gelezen omdat dat de stofwisseling nog sneller schijnt te verhogen of iets dergelijks. ik hoop dat iemand hier mer over weet (Burn ;) ) want ik weet niet meer precies hoe en waarom

Eiwit verbrandt tijdens het opname proces de meeste cal. Eet je 100 cal. aan eiwitten dan verbrand je in dat proces al ongeveer 25 cal. Als je moeite hebt om aan je cal. te komen dan kun je beter wat hoger in koolhydraten en vet gaan zitten. Uiteraard is 2 gram eiwit per VVM het minimum.

Ik denk ook dat ecto's zwaar moeten trainen met weinig reps en sets. Trainingen met een hoog volume zorgen ervoor dat de glycogeen voorraden meer leeg raken. Bij lage glycogeen voorraden zullen de cal. in eerste instantie voornamelijk naar deze voorraden gaan en minder naar de eiwitsynthese.
 
Back
Naar boven