AndroidHealthClinic

Split of Full

Bezoekers in dit topic

koekje30

Novice
Lid geworden
20 aug 2012
Berichten
27
Waardering
9
Lengte
1m75
Massa
97kg
Hi allen,

De eerste 2 wkn zitten er op, gaat op zich goed, gewicht al iets omlaag, strak aan voedingschema en 4 dgn pw trainen.

Nu heb ik een fullbody schema gehad van een ervaren sporter, wat een fijn schema is voor 2 dgn pw.
Mijn partner is ook weer volop aan het trainen maar doet een splitschema. Omdat ik het trainen samen leuker vind en het fijn vind als hij achter me staat met bench press of squat doe ik nu mee met zijn splitschema.

Ook al heb ik toch al best wat jaren licht aan krachttraining gedaan, voel ik me toch erg onzeker als ik alleen train in het krachthonk tussen alle spierballen...ja sorry;)

Nog een reden om samen te trainen en niet alleen. Ik wijk dus nu wel af van het fullbody schema...

Zou dat verschil maken?
Hoor graag jullie reacties.
 
Fullbody is effectiever omdat je frequenter je spieren stimuleert.
Is het zo dat je met een splitschema je doelen niet kunt bereiken? Natuurlijk kun je hiermee wel je doelen bereiken, er zijn immers meerdere wegen die naar Rome leiden. Echter durf ik wel te stellen dat je met een fullbody schema de kortere route kiest.

Maar in the end draait het om plezier. Als jij je meer op je gemak voelt en meer plezier uit het trainen haalt door met je trainingspartner mee te trainen, gewoon lekker doen.

Mijn aanname hier is overigens wel dat het splitschema enigszins ergens op slaat.
 
Fullbody is effectiever omdat je frequenter je spieren stimuleert.
Is het zo dat je met een splitschema je doelen niet kunt bereiken? Natuurlijk kun je hiermee wel je doelen bereiken, er zijn immers meerdere wegen die naar Rome leiden. Echter durf ik wel te stellen dat je met een fullbody schema de kortere route kiest.

Maar in the end draait het om plezier. Als jij je meer op je gemak voelt en meer plezier uit het trainen haalt door met je trainingspartner mee te trainen, gewoon lekker doen.

Mijn aanname hier is overigens wel dat het splitschema enigszins ergens op slaat.

Ja dat lees ik idd meer.
Het splitschema is goed gebalanceerd en we doen ook variaties op de oefeningen dus niet elke keer hetzelfde. Maar als we borst biceps hebben getraind (+bv kleinere groepen als schouders) heb ik het idee dat ik echt de andere groepen heb gemist. En er zit dan telkens een week tussen.
Wel goed om weer even het vertrouwen te krijgen en de techniek onder controle.

Mss moet ik mij er toch metaal overheen zetten en het alleen gaan doen. Eens een volle week zelf de fullbody proberen.
Everybody starts somewhere right...
Thnx :)
 
Precies! En je vooral niet uit het veld laten slaan door die spierballen in het krachthonk. Sterker nog, het wordt juist gewaardeerd als je als vrouw aan krachttraining doet! Een glimlach verplaatst bergen werk;).

Voor je het weet ben je de lieveling:D.
 
Een splitschema, waarbij je elke spiergroep maar één keer per week traint is imo niet optmaal bij het trainen van vrouwen. Waarom doe je niet gedeeltelijk mee en superset je bv een borstoefening met een been oefening of doe twee borstoefeningen mee en daarna iets anders. Er zijn zoveel verschillende manieren waarop je kan trainen. Mijn ervaring in het trainen van vrouwen is dat 80% van de vrouwen setje, rust, setje, rust enz. Niet het allerleukste vinden om te doen.
 
Precies! En je vooral niet uit het veld laten slaan door die spierballen in het krachthonk. Sterker nog, het wordt juist gewaardeerd als je als vrouw aan krachttraining doet! Een glimlach verplaatst bergen werk;).

Voor je het weet ben je de lieveling:D.

Make my day dankje
 
Een splitschema, waarbij je elke spiergroep maar één keer per week traint is imo niet optmaal bij het trainen van vrouwen. Waarom doe je niet gedeeltelijk mee en superset je bv een borstoefening met een been oefening of doe twee borstoefeningen mee en daarna iets anders. Er zijn zoveel verschillende manieren waarop je kan trainen. Mijn ervaring in het trainen van vrouwen is dat 80% van de vrouwen setje, rust, setje, rust enz. Niet het allerleukste vinden om te doen.

Klopt! Is ook niet altijd even leuk maar ligt ook voornamelijk aan de oefeningen. Ik heb jaren geleden een auto ongeluk gehad en sindsdien zwakke schouders en nek door whiplash. Dus die oefeningen ontwijk ik liever vanwege de pijn omdat ik snel te zwaar pak. Moet het echter wel doen maar met laag gewicht. Progressie maalt het ook leuker. Denk dat ik komende week start met 1 of 2 dgn mee trainen met hem en dan 2 dgn fullbody. thnx
 
De eerste 2 wkn zitten er op, gaat op zich goed, gewicht al iets omlaag, strak aan voedingschema en 4 dgn pw trainen.

Nu heb ik een fullbody schema gehad van een ervaren sporter, wat een fijn schema is voor 2 dgn pw.
Beetje verwarrend. Doe je nou 2 of 4x p/w krachttraining ???
 
Beetje verwarrend. Doe je nou 2 of 4x p/w krachttraining ???

Haha. 4x.
Dus denk dat ik 2 X meedoe met split en 2 X fullbody.
Liefst zou ik meer trainen maar heb lange werkdagen + 4 u autorijden. Maar wprdt binnekort beter! Change of city:)
 
Haha. 4x.
Dus denk dat ik 2 X meedoe met split en 2 X fullbody.
Liefst zou ik meer trainen maar heb lange werkdagen + 4 u autorijden. Maar wprdt binnekort beter! Change of city:)
Dan is een Upper Body (UB) / Lower Body (LB) split ideaal. Dus 2x p/w UB, 2x p/w LB.
 
Dan is een Upper Body (UB) / Lower Body (LB) split ideaal. Dus 2x p/w UB, 2x p/w LB.
Kan ze nog steeds niet meetrainen met haar trainingspartner, en dat is nou precies waar het hier om draait.
 
Kan ze nog steeds niet meetrainen met haar trainingspartner, en dat is nou precies waar het hier om draait.
OK. Ddan wordt het sub-optimaal trainen, om antwoord te geven op haar vraag.
 
Dank voor jullie input. Ik ga eerst een week (of twee) nog deels meetrainen met mijn partner en de oefeningen qua techniek goed onder controle krijgen = meer zelfverzekerheid hoop ik en daarna door met fullbody denk ik! veel zin in. Kan niet wachten op resultaten einde dit jaar en daarna
 
Precies! En je vooral niet uit het veld laten slaan door die spierballen in het krachthonk. Sterker nog, het wordt juist gewaardeerd als je als vrouw aan krachttraining doet! Een glimlach verplaatst bergen werk;).

Voor je het weet ben je de lieveling:D.

Ik print deze uit en plak op de koelkast haha
 
Full body is voor een beginner naar mijn mening de beste manier om te trainen. Je kunt je zelfs afvragen waarom je partner eigenlijk geen een full body doet in plaats van een "bro-split". Twee tot drie keer per week een spiergroep trainen is zeker voor een (her) beginnende sporter gewoon een stuk efficiënter om kracht en massa te bouwen. Techniek op de oefeningen slijt je er vooral in door deze vaak te doen en dan werkt bijvoorbeeld drie keer per week squaten beter om de bewegingspatronen onder de knie te krijgen dan één keer per week.
 
Back
Naar boven