XXL Nutrition

Split switchen naar ppl?

Bezoekers in dit topic

Gast 173760

Cool Novice
Lid geworden
26 apr 2023
Berichten
34
Waardering
1
Beste forumleden,

Van de 5 jaar dat ik nu train heb ik 4 jaar split getraind en een jaar ppl.

Voor me gevoel maakte ik minder progressie met ppl dan met split. Maar ik heb de laatste tijd dat als ik aan een spiergroep begin ik na 3 oefeningen al moeh begin te raken.

Dus twijfel om weer terug te gaan naar ppl.

Waarom zou ik dit wel of niet moeten doen?


Thanks alvast
 
Maar ik heb de laatste tijd dat als ik aan een spiergroep begin ik na 3 oefeningen al moeh begin te raken.
Voeding ok?
Rust ok?
Deload of rustweek gedaan?
Dan kun je eens gaan kijken of je intensiteit of volume misschien wat terug moet schroeven. Post anders je schema eens.
 
Voeding op orde.
Rust is oke. Structureel slaap tekort vanwege vroege werktijden.
Rustweek is lang geleden. Over 3 weken vakantie dan rustweekje gepland.

Ik denk dat mijn mind muscle connection verbeterd is door de jaren heen waardoor ik per spiergroep De spier beter tot meer weet te belasten waardoor ik eerder moeh word. Ik vroeg me gewoon af wat precies de voor en tegens zouden zijn.
 
Al na 3 oefeningen? Dat kan een hele trainingsessie omvatten. Daar moet je toch ook voldoende uit kunnen zien te halen, ik zou niet perse toegevoegde waarde in meer oefeningen zien.

Het aantal sets en hoe dicht op failure die zijn kan genoeg vermoeiing veroorzaken. Voor progressie op de lange termijn zul je daar een uit te houden systeem in moeten vinden. Ongeacht hoe je dat in een week verdeeld.
 
Laatst bewerkt:
Voeding op orde.
Rust is oke. Structureel slaap tekort vanwege vroege werktijden.
Rustweek is lang geleden. Over 3 weken vakantie dan rustweekje gepland.

Ik denk dat mijn mind muscle connection verbeterd is door de jaren heen waardoor ik per spiergroep De spier beter tot meer weet te belasten waardoor ik eerder moeh word. Ik vroeg me gewoon af wat precies de voor en tegens zouden zijn.
In principe simpel. Als alles verder in orde is en je vermoeidheid hindert je training, dan train je te veel of te zwaar.
Dat is ook wel een valkuil van deze sport, het wordt steeds moeilijker om progressie te blijven boeken. Misschien ben je wel toe aan periodisering?
 
Ja precies. Ik zat zelf te denken aan borst oefeningen van 5 naar 3 te brengen. En dan 2 schouder oefeningen toe te voegen en barbell shrugs.

Mijn borst loopt achter dus dit een 2e dag in de week te herhalen. En dan schouder dag laten vervallen. In plaats daarvan 2e keer benen.

Oud/nu (alles 4 sets 12-10-8-8 gemiddeld)
Maandag benen 7x + 1 kuiten
Dinsdag 5x borst 2 bicep
Woensdag rust
Donderdag 5 rug 2 tricep
Vrijdag 6 schouder + traps + buik
Zaterdag 3 borst 2 bicep 2 tricep

Overweging:
Maandag benen 5x (focus quads) - buik
Dinsdag - 3x borst- side delt, db press - shrugs - 2x bicep
Donderdag - 4/5 rug- rear delt - tricep
Vrijdag - benen focus hems - buik
Zaterdag - 3x borst - side delt - db press - shrugs - 2x bicep

Commentaar js welkom!
 
Borst heeft niet zo veel nodig om te groeien.
 
Ja precies. Ik zat zelf te denken aan borst oefeningen van 5 naar 3 te brengen. En dan 2 schouder oefeningen toe te voegen en barbell shrugs.

Mijn borst loopt achter dus dit een 2e dag in de week te herhalen. En dan schouder dag laten vervallen. In plaats daarvan 2e keer benen.

Oud/nu (alles 4 sets 12-10-8-8 gemiddeld)
Maandag benen 7x + 1 kuiten
Dinsdag 5x borst 2 bicep
Woensdag rust
Donderdag 5 rug 2 tricep
Vrijdag 6 schouder + traps + buik
Zaterdag 3 borst 2 bicep 2 tricep

Overweging:
Maandag benen 5x (focus quads) - buik
Dinsdag - 3x borst- side delt, db press - shrugs - 2x bicep
Donderdag - 4/5 rug- rear delt - tricep
Vrijdag - benen focus hems - buik
Zaterdag - 3x borst - side delt - db press - shrugs - 2x bicep

Commentaar js welkom!
Ben niet zo bekend met dat soort splits, maar hier kan ik helemaal niks uit opmaken.
Maak (of neem over) een schema met de oefeningen en reps/sets per dag uitgewerkt. Houd ook rekening met intensiteit (rir of rpe), hoef je je niet strikt aan te houden maar je kunt niet elke dag op elke oefening 100% gaan.
 
Waarom niet elke spiergroep 2x per week?

En hoe ga je zorgen dat je minder vermoeid hoeft te zijn als dat je verdere intentie is?
 
5 oefeningen borst? Damn
 
Ik doe nu sinds een tijdje UB/LB. 5x in de week dus ik train elke spiergroep 2,5x per week bevalt prima. Hiervoor PPL gedaan, beviel ook prima maar dan moet ik 6x per week trainen om elke spiergroep 2x per week te pakken. Werd teveel
 
Ok, is dat niet een beetje overkill?
Net als 6 schouder oefeningen.
 
ligt aan aantal sets, reps, rust, intensiteit
 
Dat is natuurlijk idd helemaal waar.
 
Dat ontbreekt allemaal in dit topic
 
5 borst oefeningen (er van uitgaan 3/4 sets) met 1x per week spiergroep is prima te doen. 5 borst oefeningen bij een ppl schema wordt wel wat te gek lijkt me, als je zeg om de 72/96 uur weer push day hebt.
 
Na borst volgende dag benen of rust kan best. Maak een schema niet te druk en teveel bij elkaar als beginner. Ook al train je 3-4j ben je nog steeds beginner. Als kracht achterloopt langere tijd 5x5 starting strength/stronglifts. Dan 3x3 en terug naar meer reps. aanvullen kan met curls ed
 
Nouja het is niet zo zeer moeh in de zin van dat ik geen andere spiergroep meer kan trainen en naar huis wil. Maar meer moeh in de zin dat het klaar is voor die spiergroep voor die dag. En dat had ik in het verleden pas naar meer oefeningen nu is dat wat eerder. Aan trainingen is niks veranderd behalve een beetje passen en meten kwa reps op basis van kracht en sterker worden.

Dus aangezien borst als voorbeeld nu na 3 oefeningen al moeh is (inplaats van 5). Is mijn vraag of het slim is om borst te verkorten naar 3 oefeningen en er nog bijvoorbeeld 2 schouder bij te doen, en op die manier richting ppl te gaan of toch eerder voor de rust te kiezen voor die dag?
 
Nouja het is niet zo zeer moeh in de zin van dat ik geen andere spiergroep meer kan trainen en naar huis wil. Maar meer moeh in de zin dat het klaar is voor die spiergroep voor die dag. En dat had ik in het verleden pas naar meer oefeningen nu is dat wat eerder. Aan trainingen is niks veranderd behalve een beetje passen en meten kwa reps op basis van kracht en sterker worden.

Dus aangezien borst als voorbeeld nu na 3 oefeningen al moeh is (inplaats van 5). Is mijn vraag of het slim is om borst te verkorten naar 3 oefeningen en er nog bijvoorbeeld 2 schouder bij te doen, en op die manier richting ppl te gaan of toch eerder voor de rust te kiezen voor die dag?
ligt aan aantal sets, reps, rust, intensiteit
 
Back
Naar boven