MuscleMeat

*spoiler* K1 WGP final 2006

  • Topic starter Moob
  • Startdatum
  • Reacties 2
  • Weergaven 7K
  • Volgers 1

Bezoekers in dit topic

Moob

Competitive Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
23 aug 2004
Berichten
1.828
Waardering
2
Kort samengevat: een mooi event, oude toppers in vorm en toch geen verrassing aan het einde.


Ik ga de wedstrijden even stuk voor stuk langs.

superfights:

Manhoef vs Sefo
Hier had ik veel, heel veel van verwacht. Manhoef is een beest, een man met een gruwelijke KO stoot en prachtige combinaties. Sefo is een echte 'slugger' die nog steeds mateloos populair is in Japan. Sefo is naar mijn idee over zijn top heen en ik heb het idee dat de K1 organisatie hem een beetje gebruikt nu als 'Gatekeeper'.
Gatekeeper wil zeggen dat een gevestigde naam (in dit geval Sefo) zo nu en dan gevechten krijgt voorgeschoteld met relatieve nieuwelingen die door willen breken in het K1 gebeuren. (Manhoef is een man met veel ervaring, maar in K1 op het hoogste niveau nog niet zo gek veel. Zelfde geldt een beetje voor Karaev, die ook al eens Sefo tegen kwam). De Gatekeeper moet er dus voor zorgen dat nieuwe namen nog niet, of juist wel door gaan breken in de K1.
Verliest zo'n 'nieuwkomer' van de Gatekeeper, is het geen schande. Maar wint zo''n 'nieuwkomer', dan kan je zo'n nieukomer lekekr lanceren als aankomende topper. Het spreekt toch zeker aan als je als nieuwkomer in de K1 een gevestigde naam als Sefo KO de ring uit stuurt (om maar een voorbeeld te noemen.)
Maargoed, ik had veel verwacht van de partij, maar het eindigde al voordat het goed en wel was begonnen. Anti-climax: Manhoef worst 2 keer half geraakt op zijn kop door stoten en gaat neer. Einde verhaal.

Hari vs Slowinski
Slowinski wordt als een talent gezien, maar ik denk persoonlijk niet dat hij het in zich heeft om het ECHT te gaan maken in de K1. Het is een goede vechter, dat zeer zeker, maar hij vecht net wat te simpel en heeft niet echt de power om met die simpelheid zijn tegenstanders te verslaan. maar wat niet is, kan nog komen. Ik denk dat er een hele degelijke vechter van te maken is.
Dan Hari, de tipical bad boy. Niet bij iedereen geliefd door zijn grote mond en wat puberale gedrag, maar een vechter met heel veel potentie. Als hij niet te veel rare fratsen blijft uithalen, en wat meer tijd in het krachthonk door gaat brengen om wat massa op zijn lange frame te bouwen, gaat hij mooie overwinningen pakken in de toekomst.
Hari ziet er goed uit. Hij lijkt wat zwaarder (lees: minder mager, wat meer spier). In de eerste ronde laat Hari zien wat vfoor vechter het kan worden. Goed controlerend, goed en handig werken met de linker jab, goed combinaties ook en afwisseling (knie trap, jab en ook lange stoten naar het lichaam van Slowinski). Slowinski maakt ook zijn punten maar Hari speelt het slim. Einde van de ronde trekt Hari even het gas open om zo de ronde (die in imo al naar Hari ging) zeker te stellen.
Ook in de 2e ronde zien we een volwassen vechtende Hari. Prima scorend met fraaie combinaties, mooi wegdraaiend van de aanvallen van Slowinski die weinig scoort.
De laatste ronde werkt Hari weer goed met de jab. Een snoeiharde front kick stuurt Slowinski naar de grond, maar geen down. Laatset seconde van de wedstrijd flappert Hari er nog een gedraaise achterwaartse hoge hieltrap uit, maar die gaat mis.
Slowinski en Hari moeten beiden aan hun verdediging werken. Soms nog wat te open en nemen te veel stoten om tegen echte toppers te kunnen blijven staan denk ik. Slowinski kan een hele taaie vechter worden om te verslaan als hij zijn verdediging meer weet te sluiten en wat afwisselender weet te vechten.
Hari liet zien hoe je een wedstrijd wint: rustig, gecontroleert je punten maken en vooral variatie en slim wegdraaien bij je tegenstander. Hari verraste me door zo volwasses te vechten.
[Afbeelding niet meer beschikbaar]


Reserve fight: Aerts - vs Musashi.
De winnaar van het reserve gevecht kan in het tournooi komen als 1 van de (winnende) tournooi vechters geblesseerd raakt en op moet geven. Een belangrijk gevecht dus.
ronde 1 - Vliegticket Amsterdam - Tokyo; 998 euro, kaartje ringside voor de K1 WGP 2006; 500 euro, het gezicht van Musashi nadat Aerts hem verpulvert; onbetaalbaar.
Musashi vocht achteruit, richt weinig uit en beperkte zich tot counteren en verdedigen. Aerts daarentegen was scherp en op jacht. Arme Musashi had geen schijn van kans en na de eerste down had de scheidsrechter hem nooit verder mogen laten vechten. Duurde dan ook niet lang voordat Aerts hem voor de 2e keer naar het canvas stuurde.
Musashi, doe jezelf een plezier en stop er mee. Je hebt er lang en hard voor gewerkt, maar je hebt het gewoon niet in je.

Schilt vs LeBanner
Schilt is the man to beat vanavond. LeBanner is de beste K1 vechter die nog nooit een finale won. Ingredienten voor een mooie pot lijkt me.
Ik denk overigens niet dat LeBanner ook ooit de K1 zal winnen. Hij is veel te druk met andere zaken zoals het spelen in films om echt optimaal te kunnen presteren in de ring.
Ronde 1 wordt al duidelijk hoe de wedstrijd zal verlopen. Schilt werk op afstand en gebruikt zijn lengte goed. LeBanner probeert binnenin te vechten omdat hij dan in het voordeel is met het boksen. Nadeel voor LeBanner is dat als Sem Schilt zijn knie optilt, zijn hoofd toch akelig dicht in de buurt komt van dat harde stuk bot tussen onderbeen en bovenbeen.
2e ronde hetzelfde beeld. LeBanner komt er niet bij, Shilt doet zijn ding. Aan het einde van de ronde legt de Nederlander even zijn maatje 48 in de nek van de Fransman, die met de knietjes naar de vloer gaat. 8 tellen zijn zijn deel.
LeBanner moet gas gaan geven in de 3e ronde en doet dat ook. Maar Shilt varieert goed. Vind Schilt beter dan vorig jaar. Hij vecht gevarieerder, meer low kicks, af en toe een high kick. Minder ongeplaatste knieën (dus betere momenten daarvoor). Schilt wint terecht deze wedstrijd.
Gister avond zei ik: "LeBanner vecht als een filmster". Daarmee doelde ik eroop dat hij te weinig gaf, te weinig voor de kill ging en te weinig inhoud had. Maar nu ik voor de 2e keer deze wedstrijd zie, zie ik dat ik hem daarmee toch echt te kort doe. Hij probeert het zeker, maar het is de verdienste van Schilt dat de Fransman weinig klaarspeelt. Een paar keer een goede hoek van LeBanner, mar daar bleef het ook bij.
Die hoeken zijn ook het enige waar ik Schilt op neer zou kunnen zien gaan. Zo'n rechter roei (van een goede harde puncher) over die linker hand van Schilt heen, zou het enige zijn waarop hij te verslaan is momenteel.
[Afbeelding niet meer beschikbaar]


Chalid vs Hoost
Ernesto Hoost... een legende, een kampioen, een held. Een god in Japan. De oude meester wil nog eenmaal schitteren en zijn 5e K1 titel binnen halen. Met zijn 41 jaar een 'oude man'.
Chalid van het Golden Glory team is jong en hongerig. Hij wist de Japanse samurai Musashi te verslaan in de final eliminations en verdiende zo zijn plaats in deze grote finale. Voor het eerst dus voor Chalid.
Hoost ziet er goed uit. Zo afgetraind heb ik hem al een tijd niet gezien. Go Hoost, go go go!
Chalid begint fel en hongerig met soms wat wilde hoeken, maar je ziet naarmate de ronde vordert dat Chalid toch respect heeft voor Hoost. Een kleine lichaamsbeweging van Hoost is soms al genoeg om de Golden Glory vechter van zich af te houden. Hoost is scherp, scherper dan ie in tijden is geweest. Hij knalt er zelfs een highkick uit, maar die mist kracht om echt wat uit te richten.
In de 2e ronde veel boks werk van beide kanten. Het grote verschil is dat Hoost laat missen en zelf wel zijn stoten laat aankomen. Chalid zwaait soms wat te wild om zich heen. Te veel mis, maar dat is ook door het goede ontwijken van Hoost. Deze ronde gaat naar Hoost (even als de eerst ronde imo).
de jonge hond vs de oude vos. Dat is het verhaal van de 3e ronde. Chalid weet dat hij nu MOET komen omdat hij achter staat op punten. Hij brengt veel power en agressiviteit in deze ronde, maar hij mist de scherpte om zijn stoten te laten aankomen. Hoost met zijn ervaring weet daarentegen precies wat te doen en zet Chalid bij vlagen flink onder druk. Mooie ronde, mooi om te zien dat Hoost echt goed voorbereid is op dit tournooi en ook echt wil laten zien dat hij het nog steeds kan.
Een K1 tournooi zonder vage beslissingen kan niet, dus ook nu weer heeft de jury weer zitten slapen. Er moet een extra ronde gevochten worden om uit te maken wie de winnaar is. Voor mij was dat toch al zeker 2 van de 3 ronden zeer duidelijk. Er is hier maar 1 winnaar en dat is Ernesto Hoost. Hij wordt dus weer genaaid hier op zijn ude dag.
In de extra ronde zien we een Hoost die ik in in tijden niet gezien heb. Overheersend, controlerend, overtuigend en gewoon sterk. Chalid heeft geen schijn van kans. Hoost wint.
Chalid is een zeer degelijke vechter. Met wat meer ervaring kan hij mooie dingen gaan doen.
Hoost door naar de 2e ronde.

Karaev vs Feitosa
Ruslan Karaev, de vechter van de toekomst. Jong, snel, sterk, goed charisma. Mooi plaatje voor de K1. Grote nadeel van hem is dat hij zijn verdediging nog niet op orde heeft. Dat heeft hem al een paar keer genekt.
Glaube Feitosa is een man die ook al even meedraait. Ik hoor wel eens dat hij tot de sub-top behoort van de K1, maar dat is echt de grootste onzin. Een vechter met een shitterende trap techniek en ook prima met zijn knieën overweg kan. Misschien niet de aansprekende kop of heftige opkomst, maar een technische vechter. Verliezend finalist van vorig jaar, een man om rekening mee te houden.
Zoals verwacht begint Karaev fel. Stoten combinaties en trappen volgen elkaar snel op. een paar mooi technieken van de kant van de jonge Rus, zoals een spinning back fist en 2 spinning back kicks die in het lichaam van Feitosa belanden. De Brazilliaan staat onder druk, maar scoort ondertussen wat met lowkicks.
Dan komt het probleem van Karaev aan het licht: het gaat goed, hij scoort, maar dan lijkt hij overmoedig te worden. Zijn handen hangenn ergens net boven zijn navel bijna ipv bij zijn hoofd en de ervaren Feitosa straft dat genadeloos af als hij uit het niets een linker highkick op het hoofd van Karaev laat landen. Karaev valt achteruit tegen de touwen en Feitosa is er als de kippen bij om hem te torpederen met wat geplaatste stoten en een knie in hetlichaam voordat de scheidsrechter er tussen springt. 8 tellen, Karaev staat nog, maar hij heeft echt geen idee waar hij is volgens mij. Einde oefening voor de Rus.
Feitosa middenmoot? Ik dacht het niet!
Maar zo komt dus weer pijnlijk het probleem van Karaev aan het licht. Ook tegen Ray Sefo ging het al mis op die manier. Het ging lekker, zijn verdediging verslapt en het is gebeurd voor de Rus. Als hij daar aan gaat werken zal hij pas ook de K1 elite weten te verslaan.
Mooie overwinning van Feitosa.

Bonjasky vs Leko
Stefan Leko, een van de 3 Golden Glory vechters in dit tournooi (Leko, Schilt, Chalid). Een vechter die ook al lang meedraait, maar een lange tijd niet gevochten heeft in de K1.
Bonjasky is gebrand om weer een mooi resultaat neer te zetten. Na een moeilijke periode gaat het nu weer prima, maar zoals hij zelf al zei: "Now it's going okay... but it needs te be going great. "
Een ongelukkig start van de partij. Leko trapt in het kruis van de Nederlander. De wedstrijd wordt gestaakt en Bonjasky wordt in de kleedkamer behandeld. Ondertussen gaat het tournooi door (andere wedstrijden).
Bonjasky is weer opgelapt en de wedstrijd gaat weer verder. Wederom een zeer ongelukkig moment: Leko maakt een achterwaartse trap, weer in het kruis van Bonjasky. Weer veel pijn bij de Nederlander.
Bonjasky is de rest van de 1e ronde wat uit zijn doen, maar heeft toch het beter van het spel in mijn ogen. Leko bokst veel, Bonjasky scoort watmeer met de trappen.
In de 2e ronde gaat het redelijk gelijk op, maar heeft Leko toch het betere van de strijd. De Duitser is meer bezig, valt meer aan, werkt meer en zet Bonjasky af en toe vast. Moeilijk vechten voor de Nederlander omdat Leko alleen maar vooruit vecht en altijd druk uit blijft oefenen. Ronde eindigt fel en Bonjasky zou heel de wedstrijd wel wat feller mogen zijn.
De laatste ronde is Bonjasky goed bezig. 3 harde scores in het lichaam (o.a een knie) dringen Leko even in zijn achteruit. Een linker jab en een rechter stoot op de kaak van Leko sturen hem heel even naar de grond. Leko verstouwt de 8 tellen en Bonjasky lijkt er ondanks zijn net gescoorde down, helemaal doorhee te zitten.
Einde van de ronde. Bonjasky heeft duidelijk nog steeds last van die trap in zijn kruis. De pijn is op zijn gezicht af te lezen.
Zonder die down had ik een extra ronde gegeven om uit te maken wie de winnaar was van deze partij, maar nu gaat de winst naar de Nederlander. Helaas blijkt later dat Bonjasky niet verder kan in het tournooi omdat hij te veel last heeft van de trap in zijn kruis.
Wat me opviel (en me wel vaker op is gevallen bij Bonjasky), is dat hij vaak vast gaat staan als hij onder vuur ligt. Hoofd naar beneden, naar beneden kijkend, handen bij zijn hoofd... zo staat hij dan stil, fungerend als menselijke stootzak. waar bijvoorbeeld Hoost en Hari wegdraaien als ze onder druk staan, blijft Bonjasky staan op klappen te vangen (op dekking vaak, dat wel, maar toch...).
Misschien dat hij daar wat emer aan zou moeten werken.
Zonde dat Bonjasky niet verder kon in het tournooi, amar dat betekent wel dat Aerts zijn plaats inneemt en het dus op gaat nemen tegen Feitosa! Go Aerts!
[Afbeelding niet meer beschikbaar]



Hoost vs Schilt
Een wedstrijd waar ik niet veel over te zeggen heb wat wedstrijd betreft.
Hoost 3 ronden lang onder zware druk van zijn grote landgenoot. Schilt controleert de wedstrijd, Hoost doet het goed, maar kan gewoon weinig beginnen tegen Schilt. Niet verrassend wint Schilt dan ook deze wedstrijd.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Veel interessanter is dat dit de laatste wedstrijd was van Hoost.
Nooit meer Ernesto "mr. Perfect" Hoost in de ring. Nooit meer de legende, nooit meer de held, nooit meer die opkomst, nooit meer dat aplaus, nooit meer 'ERNSTO HOOOOOOOOOSSSTOOOOOOO!" door de ring speaker, nooit meer die overwinnings dans...
Ernesto Hoost, 4x WGP winnaar vocht zijn laatste wedstrijd gister avond. Geen 5e WGP finale overwinning voor Hoost, maar wat een vechter.
De laatste halve minuut van zijn loopbaan scandeerde heel de zaal zijn naam. Prachtig! ...
Afscheid van een held. Ik denk dat menig liefhebber stiekem een traantje weg moest pinken. Mr. Perfect Hoost... tijd om te genieten van de andere dingen in het leven.
Hij moest zelf ook een traantje wegpinken. En dat is uiteraard geen schande... mooi!

Na zo'n moment zou je bijna vergeten dat er nog een tournooi afgemaakt moest worden.

Aerts vs Feitosa
Aerts is in for the kill. Aerts is hot, Arts is in vorm, Aerts is hongerig, Aarts is een geweldenaar. In ALLE finales was hij er. 13 jaar lang al K1 finales vechten zonder ooit een finale te misseen Peter Aerts is de onbetwiste Mr. K1, zonder enige twijfel.
Aets begint uitstekent en plaatst zijn alles verpulverende low kicks als een volleerd houthankker op de boomstammen van Feitosa. Maar zoals gezegt is Feitosa een man die uit het niets zijn linker been eruit flappert en ook nu laat hij zijn trap op het hoofd van aerts landen, die op zijn beurt achteruit wankelt. Aerts herpakt zich maar moet zijn dekking hoog houden. Weer een rake trap op het hoofd van de houthakker, ditmaal wat minder effect dan bij de vorige trap. NA een mooie axe kick van Feitosa gaat het verder redelijk gelijk op, maar heeft Aerts toch het betere van het spel.
2e ronde gaat Aerts er flink tegenaan en zet hij de brazilliaan zwaar onder druk met stoten en knieën. Feitosa bezwijkt onder die druk na een rechter stoot en linker opstoot en stort ter aarde. Hij staat nog op na 8 tellen maar buiten de vitale levensfuncties is het niet veel meer en geeft de scheidsrechter aan dat het over is.
Aerts wint! YEAH!

2 Nederlanders dus in de finale!!!!!
Peter Aerts vs Semmy Schilt

Aerts zijn opkomst zoals altijd: ouderwets in zijn houthakkers 'kostuum'. Lekker retro. I Like it!
De titel verdediger komt ook op met zijn muziekje. lekker nummer trouwens. Sem Schilt is er klaar voor, geen twijfel mogelijk.
Clash of the titans... Aerts vs Schilt!
Aerts zit er vanaf seconde 1 vol bovenop en stort zich direct in het gevecht. Als er 1 iemand is vanavond die in staat zou kunnen zijn om Schilt van zijn titel te beroven is Aerts het wel. hij komt een aantal keer goed door met stoten en hoeken en weet ook met zijn lowkick af en toe te scoren. Prachtigom te horen hoe het publiek meeleeft. Schilt scoort prima mee met stoten en ook zijn knieën. Aan het einde van de ronde staat Aerts even flink onder druk.
Even in de 2e ronde komt Aerts goed door met stoten. Leuk om te zien hoe LeBanner intens meeleeft met Aerts en hem aanmoedigt. Sem Schilt komt terugb en bombardeerd Aerts die naar de grond moet. 8 tellen voor Aerts... doodzond! Argh! Aerts komt prachtig terug en rost er flink op los. Het publiek gaat uit z'n dak en LeBanner springt op uit zijn stoel en schreeuwt Aerts toe. Prachtig om te zien! Beste ronde uit het tournooi dit!! Schilt ging bijna neer aan het einde van deze ronde.
Final round!!! klinkt het en het publeik wordt gek! Heerlijke sfeer! Iedereen proeft dat het nu of nooit is. Aerts kan het en iedereen lijkt dat te voelen. Wat een wedstrijd! Gaat echt gelijk op. Aerts lijkt meer te scoren maar Schilt weet ook ongemerkt prima mee te scoren.
Als Aerts geen 8 tellen aan zijn broek had gekregen was er denk ik een extra ronde gekomen. Nu was Schilt over 3 ronden gewoon net de betere vechter en de terechte winnaar.
Als je in de finale LeBanner, Hoost en Aerts weet te verslaan, ben je gewoon een kampioen. Klaar. Daar zijn verder geen woorden voor nodig. Zeer goed gedaan door Sem Schilt.
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Maar Aerts... die man verdient een lintje, een medaille en een standbeeld imo! Wat een vechter! 13 jaar K1 finales, 13 jaar lang bij de beste van de wereld en ook nu weer ( nu dan net niet) de beste.
Voor mij is Peter Aerts de held van dit tournooi. Imo zelf de all time K1 hero.

Dit was 1 van de betere finales die ik gezien heb. (Bonjasky zijn eerste finale winst was ook een goed tournooi overigens).

natuurlijk hoor je weer her en der kritische geluiden: "ja, Schilt is groot en als ie kleiner was had ie nooit gewonnen bla bla."en " Schilt heeft geen techniek bla bla" ... nou mensen kijk maar eens goed, Sem Schilt is kampioen en zie em daar maar weg te krijgen. Deal with it! Ik zie liever wat kleinere vechters van dezelfde lengte tegen elkaar vechten overigens, maar daarvoor is er de K1 max. als je niet van grote jongens houdt moet je geen K1 kijken maar je aandacht vestigen op de k1 max. en anders niet zeuren.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Gefeliciteerd Schilt!
Maar ik hoop dat er volgens jaar iemand anders is die de titel pakt!

Al met al heb ik er zeker van genoten en was ik blij dat het op tv uitgezonden werd.
Na afloop gelijk even de superfights binnen gehaald omdat die niet op tv kwamen en vandaag even de andere wedstrijden nogmaals bekeken. Moet zeggen dat de 2e keer kijken de wedstrijden beter waren. Dan komt er toch duidelijker naar voren wat er nou exact gebeurde.
Nice event!
 
Mooi geschreven!

Karma!
 
leuk gedaan moob,,,en het is idd altijd zo,,als je de partijen een paar keer gezien heb,,zie je dingen die je daarvoor niet zag,,,
 
Back
Naar boven