XXL Nutrition

Nieuws Sport is beste verjongingsmiddel

Bezoekers in dit topic

Big-T

Administrator
Admin
Founder - R.I.P.
15 jaar lid
Lid geworden
7 okt 2002
Berichten
55.010
Waardering
3.205
Sport is beste verjongingsmiddel

large_468047.jpg


Door regelmatig te sporten vertraag je de effecten van het ouder worden en verminder je je kansen op verschilllende ouderdomsziekten. Dat blijkt uit Amerikaanse onderzoek.

Ouderdomsziekten
Een Amerikaans onderzoek heeft bewezen dat oudere mensen die regelmatig joggen minder kans hebben om vroeg te sterven aan typische ouderdomsziekten als kanker dan mensen die niet lopen. Mensen die lopen hebben over het algemeen een gezondere levensstijl en krijgen minder te maken met gebreken.

Sterfgevallen
De onderzoekers bestudeerden 500 oudere regelmatige lopers over een periode van 20 jaar, ze vergeleken deze met een groep die niet regelmatig sportte. Beide groepen hadden de gemiddelde leeftijd van 50 aan het begin van de studie. Negentien jaar later bleek dat 34 procent van de niet-lopers gestorven waren, dit in vergelijking met 15 procent bij de lopers.

Minder mobiel
Beide groepen werden naarmate de tijd verstreek wel minder mobiel, maar dat begon gemiddeld 16 jaar later bij de lopers dan bij de anderen. Daarnaast bleek dat lopen het risico op hart- en vaatziekten vermindert, bij de lopers kwamen ook minder kankers, neurologische ziekten en infecties voor. In het begin van het onderzoek sportten de lopers ongeveer 4 uur per week. Na 21 jaar was dat nog slechts 1 uur, maar ze haalden er nog steeds gezondheidsvoordeel uit.

Voordelen
Professor James Fries leidde de studie: "Deze studie bewijst het voordeel van sporten. Als je één ding moet kiezen dat mensen gezonder maakt tijdens het verouderingsproces, dan zou het toch een regelmatige portie lichaamsbeweging moeten zijn. De gezondheidsvoordelen van lichaamsbeweging zijn groter dan we dachten." (ep) bron: GG
Wisten we natuurlijk al maar bij deze nog eens duidelijk aangetoond en bewezen.
 
Joggen, geldt dat ook voor krachttraining?
 
Alweer een argument erbij om te beginnen of te blijven sporten..
 
Water en beweging is de basis van een gezond lichaam
 
Mens sana in corpore sano! Een gezonde geest in een gezond lichaam!
Sporten is volgens mij van levens belang... goed voor hart en geest. Ik merk altijd dat als ik een tijdje niet gesport heb, veel onrustiger ben... Van inspanning raak ik ontspannen. :cool:

Sport is gezond maar teveel sport lijkt mij ook weer niet goed (leestip: Middas Dekker, Lichamelijke oefening ISBN13: 9789025427337 (2006))
 
Back
Naar boven