XXL Nutrition

Sportdranken (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Robjee

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
16 mei 2005
Berichten
525
Waardering
54
Hallo,

Vaak kom je informatie tegen over sportdranken in relatie met duursport.
Mijn vraag is nu of een hypertone drank te gebruiken is tijdens een intensieve krachttraing.

De gebruiksmogelijkheden van iso- en hypotone dranken zijn duidelijk. Het voordeel is een snelle vochtopname en aanvulling van glucose.
Een hypertone drank kan er zelfs voor zorgen dat er vocht aan het bloed onttrokken wordt.

Een hypertone drank is dus te gebruiken wanneer niet een tekort aan vocht, maar aan glucose de beperkende factor is?

In ‘’ Fysiologie voor Lichamelijke Opvoeding, Sport en Revalidatie’’ staat: de maag kan in een korte tijd slechts een beperkte hoeveelheid glucose doorlaten naar de dunne darm. Wanneer er teveel glucose aanwezig is, heeft dit een vertragende invloed op de lediging van de maag en wordt het glucose minder snel door het bloed opgenomen. Het gebruik van glucose in hoge concentraties werkt dus in feite vertragend op het gebruik hiervan als brandstof in het spierweefsel. Aanbevolen wordt 60-80 gram/l.

Onduidelijk hierbij is echter wat er wordt verstaan onder ‘teveel glucose’.

Als conclusie heb ik zelf getrokken dat een hypertone drank te gebruiken is voor:

Inspanningen in koude omgevingstemperatuur (minder vochtverlies, koolhydraten de beperkende factor)
Kortdurende intensieve inspanningen <60 min. (minimaal vochtverlies, koolhydraten de beperkende factor)
Na een inspanning om de glycogeendepots aan te vullen.
Tijdens een langdurige intensieve inspanning > 90 min. (koolhydraten beperkende factor)

Hierdoor zou tijdens een intensieve krachttraining een hypertone drank zinvol kunnen zijn.
Inname van de drank is bijv. na een half uur 200 ml.
Hypertone drank > 8gram/100ml.
Laten we rekenen 10-12 gram/100ml voor een voorbeeld hypertone drank = 20-24 gram dat de maag en darmen moeten verwerken.

Mijn vraag komt in het kort erop neer of een hypertone drank zinvol kan zijn tijdens een intensieve krachttraining < 60 min. of dat het aanwezige glucose in die drank de spiercel toch niet sneller kan bereiken dan een isotone drank door de vertraagde maaglediging?

Vraag hierbij is hoe de verhouding is tussen opnamesnelheid van glucose uit de drank naar het bloed enerzijds en de hoeveelheid glucose dat aanwezig is in die drank.

Graag goed onderbouwde antwoorden.

Vriendelijke groeten Robjee.
 
Drink Vitargo en je vraag is beantwoord
 
Hallo,

Hier kan ik uit opmaken dat andere hypertone sportdranken die te koop zijn minder goed werken?

De reclame voor Vitargo in de media vind ik misleidend.
Je ziet cijfers van resulaten die aan vitargo worden toegeschreven terwijl het gebruikt wordt in combinatie met andere supplementen (proteine, creatine)
Is dat niet verkeerd interpreteren van de resultaten?

Kan het geen nadeel zijn dat de koolhydraten zo snel worden opgenomen door het bloed met Vitargo?
Het lichaam reageert hierop door insuline te produceren. Gevolg kan zijn een te laag bloedsuikergehalte (hypoglycaemie) tijdens de training.

Vriendelijke groeten Robjee.
 
hypoglykemie zou eerder het gevolg kunnen zijn hiervan wat weer ten goede komt voor je groei als ik het goed heb.

Oorzaken van hyperglykemie
Oorzaken van een te hoge bloedsuiker zijn:
het eten of drinken van te veel suiker of koolhydraten

http://nhg.artsennet.nl/upload/104/patbrieven/d4d.htm
 
Laatst bewerkt:
Over vitargo heb ik veel positieve geluiden gehoord, kan er zelf nog niet over meepraten omdat ik het nog niet gebruikt heb.
 
Een snelle toevoer van koolhydraten zorgt in eerste instantie voor hyperglycaemie. (volgens bedoelde je dat eduard in je eerste zin)
De pancreas reageert hierop door insuline te produceren waardoor de bloedglucosespiegel daalt/normaliseert.
Vergeet echter niet dat dit gebeurt tijdens een intensieve training!!
De voornaamste brandstof daarbij is glucose waardoor de bloedglucosespiegel in combinatie met insuline onevenredig zal dalen.


vriendelijke groeten Robjee.
 
Even een quote van de HST website:

Consuming simple sugars right before training can reduce the amount of glycogen used during exercise. This can prolong performance. More importantly, higher blood sugar and insulin levels appear to create a hormonal milieu favorable to anabolism (growth).

Dat van dat glycogeen is niet echt een probleem, dat is niet zomaar op (tenzij je hoog volume workouts doet op een KH arm/loos dieet)

Als je last krijgt van een te lage bloedsuiker kun je altijd wat extra carbs tijdens de training nemen.

(en er was ook iets met cortisol en koolhydraten)
 
Back
Naar boven