AndroidHealthClinic

Sportschool Opstarten

Bezoekers in dit topic

WeightliftingWL

Cool Novice
Lid geworden
2 jan 2017
Berichten
226
Waardering
55
Hi,

Het afgelopen 6 maanden heb ik gewild om mijn eigen klein 'hardcore' sportschool op te starten. Niets te groot of commercieel, maar wel een sportschool die mensen aanspreken die van een meer 'hardcore sfeer' houden. Het is niet mijn bedoeling om direct te gaan concurreren met sportscholen zoals FitForFree en Basic Fit maar wel om mensen aan te trekken die een bepaald gewichtheffing sfeer missen. Ik wil wat opstarten voor mensen die van het ijzer, herrie en krijt houden en niet bang zijn om gewichten te willen laten vallen. Een sportschool die niet vol is met fitnessapparaturen maar wel squat racks, bankdrukken, deadlift platforms en dumbbells. Ik denk dat veel mensen het best cool zouden vinden om in zo'n sportschool te trainen.

Als ik eerlijk ben, denk ik niet dat er genoeg hardcore sportscholen in Nederland zijn die aan de 'hardcore scene' voldoen. Ik ben opgegroeid in Newcastle (Noord Engeland) en daar was de hardcore scene volgens mij best groot (veel klein hardcore sportscholen).

Ik heb een neef die in Los Angeles woont. Hij heeft zijn eigen groot bedrif (Global Fitness Inc.) die sportschool apparaturen maakt. Deze week ga ik een gesprek met hem aan om dingen verder met hem te bespreken.

Als jullie het weten, is het nooit makkelijk om aan een geschikt gebouw te komen (ook voor een redelijk prijs - huur). Ik ga dit ook met mijn neef bespreken maar wat ik wilde weten, zijn er mensen die ook geinteresseerd zijn in de opstarten van een hardcore sportschool? Iemand die met mij (en mijn neef) een vennootschap wilt aangaan?

Ik wil dit post niet te lang maken maar als er mensen zijn die hier wat in zien dan wil ik graag met jullie verder spreken.

Locatie: te bespreken. (ik woon in Haarlem).

Ik hoop van jullie te horen .
 
  • Like
Waarderingen: Vonk
Heb je wel nagedacht hoe je zoiets rendabel maakt?
 
Dat wil ik nog bespreken morgen met mijn neef.

Wrs minder tijd om zelf te trainen dan. Moet je ook wel rekening mee houden.

Zal denk ik wel moeilijk zijn om dat rendabel te maken.
 
Ik heb ook een hele tijd overwogen om zo een zaak te beginnen maar ik vrees dat het niet rendabel gaat zijn, de echte hardcore sportscholen sterven een stille dood terwijl de commerciële ketens al het geld verdienen.
 
Ik heb ook een hele tijd overwogen om zo een zaak te beginnen maar ik vrees dat het niet rendabel gaat zijn, de echte hardcore sportscholen sterven een stille dood terwijl de commerciële ketens al het geld verdienen.

Denk dat je van het lidgeld niet kan overleven. Je moet dan ook drank en supps gaat verkopen.

Kruipt veel tijd in om dat allemaal te doen. Zelf trainen zal dan moeilijker worden. Heb ik al gehoord van verschillende sportschooleigenaars.
 
Denk dat je van het lidgeld niet kan overleven. Je moet dan ook drank en supps gaat verkopen.

Kruipt veel tijd in om dat allemaal te doen. Zelf trainen zal dan moeilijker worden. Heb ik al gehoord van verschillende sportschooleigenaars.

drank en supps kan ik verkopen aan mesen. Mijn vader heef zijn eigen sportvoeding bedrijf (Peakbody.co.uk).
 
Denk dat je van het lidgeld niet kan overleven. Je moet dan ook drank en supps gaat verkopen.

Kruipt veel tijd in om dat allemaal te doen. Zelf trainen zal dan moeilijker worden. Heb ik al gehoord van verschillende sportschooleigenaars.

Ik heb eens met een gym eigenaar gepraat om zijn gym over te nemen maar hij zei dat ik dan sowieso m'n dag job niet mocht opgeven en de gym enkel 's avonds zou moeten opendoen om toch rond te kunnen komen aan het einde van de maand.
In België supps verkopen is een heel gedoe en kun je niet vergelijken met Nederland.
 
Ik heb eens met een gym eigenaar gepraat om zijn gym over te nemen maar hij zei dat ik dan sowieso m'n dag job niet mocht opgeven en de gym enkel 's avonds zou moeten opendoen om toch rond te kunnen komen aan het einde van de maand.
In België supps verkopen is een heel gedoe en kun je niet vergelijken met Nederland.

En dan verlies je wrs potentiele klanten met zo een beperkte openingsuren.

In Belgie is alles meestal een gedoe :D
 
Persoonlijk wil ik het risico aannemen. Als ik al de fitnessapparaturen en drank/supps heb geregeld dan is het gewoon een kwestie van een gebouw vinden (natuurlijk kan dat makkelijker zijn als ik daar de kosten van kan verdelen met iemand die ook geinteresserd is).
 
hmm ik zou eerst eens het een en ander uitzoeken qua locatie/huurprijs en met alle spullen die je moet kopen en of er eventueel dingen naast kunnen worden gedaan zoals drank/supps etc. zoals je al aangaf. Ik denk dat het een moeilijk iets wordt aangezien je voor zo'n abbonementje dan toch al gauw €35/€40 kwijt bent terwijl je waarschijnlijk om de hoek een basic fit hebt zitten voor €20,- per maand.
 
Heb je een business plan of enig financieel inzicht,over kosten en opbrengsten? Om een voorbeeld te geven: in Haarlem , aan de rijksstraatweg stond een sportschool te koop van misschien 200m2, met een huur van € 2800 per maand. Reken hierbij nog eens € 1500 á € 2000 aan vaste lasten per maand en hierboven komen eventuele personeelskosten nog bij.
Dan heb je daar stevige concurrentie van zowel Noord als Basic fit, waar je zeer goedkoop kunt sporten en deze mensen stappen echt niet zomaar over naar een "hardcore"sportschool omdat ze bij hun huidige sportschool ook kunnen squatten en deadliften.
Dit is een voorbeeld om echt goed na te denken over de stap die je wilt maken.
Ja, ik ben sportschool eigenaar, ik houd van hardcore, ik wil graag uitbreiden,wil je in gesprek komen kan je mij altijd een PM sturen.
 
Het is wel een mooi idee. En naar mijn menig zijn er inderdaad te weinig echt hardcore gyms. Maar het gaat wel moeilijk worden om te concurreren met een commerciële gym. Die waarschijnlijk een stuk goedkoper zal wezen.
 
Je moet nadenken over wat je wel kan bieden in tegenstelling tot de meer budget gyms. Ja je kan sq en dl in een basic fit, maar volgens mij kan dat maar tot een bepaald gewicht omdat hogere gewichten ontbreken of niet zijn toegestaan? In welke commerciele gym kan je nou gewichten/ bumpers laten vallen, zijn er niet veel (al komen en er her en der wel bij). Daarin kan jij je onderscheiden. Ik ben ooit op de koffie geweest in een baisc fit en vroeg waarom er maar db waren tot 24kg. Omdat er anders een andere doelgroep werd aangetrokken. Weet niet of dit nog zo is overigens. Ja je kan bankdrukken op een beachboy bench maar een wedstrijdbank is andere koek. Een bar is ook wel prettig, voor een kopje koffie etc. Dat doen/ deden veel van die budget gyms niet? Hetzelfde geldt voor begeleiding en persoonlijke aandacht. Groepslessen zijn een goede inkomstenbron voor veel gyms. En wat heel waardevol voor leden kan zijn is de sfeer tussen mensen die anders trainen dan bij de gemiddelde budget gym. Enfin, je kan je onderscheiden maar of dat rendabel is geen idee.
 
Laatst bewerkt:
Basic fit heeft tegenwoordig bumbells tot 40kg bij ons als ik het goed heb gezien. Ben die zelf nog niet nodig:).
 
Oke, dat is al beter. Ik was daar ergens in 2010. Toen waren veel van die scholen wat milder. Een powerrack zoals in bepaalde big gyms staan was ondenkbaar. Het gaat wel vooruit.
 
Oke, dat is al beter. Ik was daar ergens in 2010. Toen waren veel van die scholen wat milder. Een powerrack zoals in bepaalde big gyms staan was ondenkbaar. Het gaat wel vooruit.
je zou voor de grap eens binnen moeten lopen bij een basic fit, je hebt genoeg basic fits waar andere gyms nog een puntje aan kunnen zuigen.
 
Dat zal gerust, gelukkig maar voor de leden. Maar er zullen toch nog mogelijkheden zijn om je als een kleine gym te kunnen onderscheiden en/ of een specifieke doelgroep te bereiken. Dat was min of meer de insteek van mijn vorige post.
 
Back
Naar boven