Fitness Seller

sprongkracht (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Jimmeeey

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
7 feb 2007
Berichten
73
Waardering
0
Ik weet dat dit een bodybuild forum is, maar ik wil graag mijn sprongkracht verbeteren... nu ben ik benieuwd naar plymetrische oefeningen.

Wie kan mij hier wat tips over geven of voorbeelden van plyometrische oefeningen en zeggen wanneer ik ze uit moet voeren... op een rustdag, voor of na de krachttraining?

Ik heb een full body schema (HIT) dinsdag, donderdag en zondag.
Maandag, woensdag en vrijdag volleybal ik.

Ik wil mijn bovenlichaam trainen voor massa en mijn onderlichaam trainen op sprongkracht en ook massa.

Iemand tips???

Alvast bedankt
 
squats, box jumps, deadlifts
 
Zoekt en gij zult vinden [Link niet meer beschikbaar]

http://forum.dutchbodybuilding.com/f8/krachtsport-voor-basketbal-69255/

Plyomotrics
Bodybuilding.com - Plyometrics Articles!
Plyometrics FAQ
Bodybuilding.com - Rudy Sleiman - Circuit Plyometrics For Serious Athletes!

Nu ik de kracht van de zoekfunctie geintroduceerd heb, kun je natuurlijk zelf even verder zoeken;)

succes!


Ja dit had ik allemaal al doorgelezen maar in die artikelen staat dus dat ik plyometrische oefeningen moet doen voor de krachttraining.

Nu zegt mijn trainer dat ik krachttraining moet doen voordat ik ga volleyballen omdat je dan die spieren de je hebt gebruikt tijdens krachttraining omzet in explosiviteit.

Ik wil weten hoeveel hier van waar is.

Dus moet ik plyometrische oefeningen doen op een rustdag, voor of na de volleybal / krachttraining training??

bedankt voor jullie reacties
 
Ik weet dat dit een bodybuild forum is, maar ik wil graag mijn sprongkracht verbeteren... nu ben ik benieuwd naar plymetrische oefeningen.

Wie kan mij hier wat tips over geven of voorbeelden van plyometrische oefeningen en zeggen wanneer ik ze uit moet voeren... op een rustdag, voor of na de krachttraining?

Ik heb een full body schema (HIT) dinsdag, donderdag en zondag.
Maandag, woensdag en vrijdag volleybal ik.

Ik wil mijn bovenlichaam trainen voor massa en mijn onderlichaam trainen op sprongkracht en ook massa.

Iemand tips???

Alvast bedankt


zware rows ;)
 
Squats/walking lunges en vergeet je KUITEN niet. Ik weet niet waar ze tegenwoordig te koop zijn maar vroeger in mijn tijd had je van die blokjes die je aan je onder je schoenen kon binden aan de voorkant; enorm bevorderend voor kuiten en sprongkracht.

Vergeet ook niet gewoon af en toe de sprong zelf te oefenen en niet alleen spiertraining. Ga simpelweg een paar minuten springen, desnoods met gewichten om de enkels. Ook voor wedstrijden warmup met de gewichten om de enkels en dan pas afdoen als de wedstrijd begint; je zal je superlicht voelen.
 
kuiten zijn overrated.

Squats, deadlifts. En af en toe wat plyo. Een combinatie is het best maar je volleybaltraining zijn waarschijnlijk al genoeg plyometrische activiteit. Dus ga gewoon naast je trainingen/wedstrijden flinke krachttraining doen en je zult vooruitgang boeken.
 
kuiten zijn overrated.

Probeer jij maar eens een vlug sprongetje op vrijwel gestrekte poten...denk dat je nauwelijks van de grond komt als je ze niet gebruikt. Komt een hoop uit je kuiten gozer........
 
Bedankt jongens hier heb ik veel aan.
alleen nog 1 vraag: wanneer moet ik nu die plyometrische oefeningen uitvoeren???

Op een
- rustdag
- voor de krachttraining
- na de krachttraining
- voor de volleybaltraining

En als ik met gewichten om mijn enkels ga inspelen... vermoeid dat dan niet gewoon mijn benen tijdens de wedstrijd?
 
Laatst bewerkt:
Oly lifts + squats en dl gecombineerd met wat plyo
 
Volg air alert 3 maar, hier zitten geloof ik 6 oefeningen in verwerkt die je sprongkracht goed zullen verbeteren. Het het zelf ook een tijdje gevolgd maar het neemt toch iets te veel tijd in beslag
 
Bedankt jongens hier heb ik veel aan.
alleen nog 1 vraag: wanneer moet ik nu die plyometrische oefeningen uitvoeren???

Op een
- rustdag
- voor de krachttraining
- na de krachttraining
- voor de volleybaltraining

En als ik met gewichten om mijn enkels ga inspelen... vermoeid dat dan niet gewoon mijn benen tijdens de wedstrijd?

daarvoor zul je moeten kijken naar je hersteltijd. zelf zou ik ze bij de krachttraining zelf doen aangezien het gaat om een grote kracht in een zo kort mogelijke tijd te genereren.
 
Bedankt jongens hier heb ik veel aan.
alleen nog 1 vraag: wanneer moet ik nu die plyometrische oefeningen uitvoeren???

Op een
- rustdag
- voor de krachttraining
- na de krachttraining
- voor de volleybaltraining

En als ik met gewichten om mijn enkels ga inspelen... vermoeid dat dan niet gewoon mijn benen tijdens de wedstrijd?


Lichte plyometrics kune je wel op een rustdag doen zonder dat het je herstel vermindert.


Gewichten aan je enkels: niet doen! Elke keer als je neerkomt krijg je een veel grotere schok te verwerken dan wanneer je gewoon met lichaamsgewicht springt en dat is erg belastend voor je gewrichten, vooral je knieën. Dit zorgt op termijn enkel voor blessures. Als je met gewichten wil trainen om sterkere benen te krijgen: ga squatten.


PS: enkele nuttige links:

TESTOSTERONE NATION - White Men Can Jump!
Plyometric Training... Programs & Exercises for Power
DeFranco's Training - THE FABULOUS 15
 
Een aantal olympische zwemmers trainen in de gym waar ik kom (Pieter vd Hoogenband e.a.) en ik zag hun groepje jump squats doen. Ik neem aan voor een explosieve afsprong.

Burpees kan ook wel leuk en afmattend zijn, is ook een hoop mee te varieren (dumbbells in de handen bijvoorbeeld):

YouTube - Burpees
 
Back
Naar boven