Fitness Seller

Squat diepte (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

ThomasVB

Cool Novice
Lid geworden
12 dec 2016
Berichten
188
Waardering
16
Lengte
1m50
Massa
160kg
Euhm, bij de squat moet je toch dieper gaan dan 90 graden, rechte rug, vooruit kijken etc, etc..? Dit is geen domme vraag sinds ik net terug kom van de gym en is me verteld om bij een squat oefening NOOIT maar dan ook NOOIT dieper te gaan dan 90 graden... hij zei, kan je knie blessure veroorzaken. Gene die dit heeft verteld was de "baas" van het fitness centrum, de gene die schema's leert aan nieuwe mensen. Dieper dan 90 graden is toch just goed als je het ook goed kan in ieder geval

Oja, nog nooit last gehad van me knieën. Voel het juist lekker als ik lekker diep ga
 
Laatst bewerkt:
Euhm, bij de squat moet je toch dieper gaan dan 90 graden, rechte rug, vooruit kijken etc, etc..? Dit is geen domme vraag sinds ik net terug kom van de gym en is me verteld om bij een squat oefening NOOIT maar dan ook NOOIT dieper te gaan dan 90 graden... hij zei, kan je knie blessure veroorzaken. Gene die dit heeft verteld was de "baas" van het fitness centrum, de gene die schema's leert aan nieuwe mensen. Dieper dan 90 graden is toch just goed als je het ook goed kan in ieder geval

Oja, nog nooit last gehad van me knieën. Voel het juist lekker als ik lekker diep ga
'moet' niet. Als je flexibiliteit je bouw/gewrichten het toe laten om mrt goede houding diep te gaan, zeker doen.
 
Lager dan parallel squaten is juist gezonder voor de knieen (mits je een goede techniek gebruik) daarbij zorgt het tevens ervoor dat je niet zo gauw te veel gewicht op de stang doet.
[Link niet meer beschikbaar]
 
Dat hij de baas is en schema's maakt wil niet zeggen dat hij er ook verstand van heeft.
Nee natuurlijk niet maar snap je dan dat ik een soort van verwarrend gevoel heb als ik eerst dat hoor terwijl het dat is. Kijk hij werkt daar al 20 jaar ofzo, hoe leert hij dan mensen verkeerde oefeningen aan
 
Betekend eigenlijk dat hij twintig jaar niet meegegaan is met onderzoek ed. :( Dat kan waneer je de baas ben :)
 
Betekend eigenlijk dat hij twintig jaar niet meegegaan is met onderzoek ed. :( Dat kan waneer je de baas ben :)
Zo heeft ie wel eens vaker onzin praatjes
Bij dat soort fitnesscentra staat het voorkomen van blessures op de eerste plaats

Als het goed voelt om dieper te gaan dan 90 graden, doe ik dat toch
 
Mijn knieen voelen alleen maar beter door zo diep mogelijk te squatten.

Ik heb ook op een sportschool gezeten waar de bazin 30 jaar lang... baas was... toen ik vroeg naar een oefening met een barbell voor de benen zei ze '' die is er niet''
Dusja, ook als je baas bent kun je een uilebal zijn ! :o)

Edit: Trainers op een fitness centra leren dmv. cursussen mensen op een veilige, blessure vrije, manier te trainen.Bijvoorbeeld diep squatten verhoogd je kans op blessures, misschien is dat waar, MAAR door je benen aan te leren je knieen niet verder te buigen dan dat ze kunnen, levert indirect ook weer problemen op. Trouwens, waarom kunnen onze knieen zo ver buigen als dat zo slecht is ? Denk daar eens over na
 
Laatst bewerkt:
Verwacht geen 100% NL
 
Is persoonsgebonden. Sommigen krijgen knieklachten met diepe squats en die verdwijnen als ze minder diep squatten. Voor sommigen zal dit dus wel gelden.
 
Dieper squaten veroorzaakt meer voorwaardse beweging in die knieën, en daardoor meer krachten op het gewricht en de pezen.

Wat hij er vergeet bij te zeggen is dat dat gewricht en die pezen squats makkelijk aan kunnen.

Boven parralel sqautten maakt je ook genoodzaakt meer gewicht te gebruiken en dat verhoogd ook weer de druk op je gewrichten en pezen.

Conclusie, gewoon zo diep squatten als jouw flexibiliteit toe laat.
 
Het gaat alleen problemen voor je veroorzaken als je nieuw bent en je meteen naar parallel of eronder gaat squatten zonder eerst je mobiliteit/flexibiliteit te testen en op te bouwen.
 
Maar hij is wel een echte baas. Bij ons ook zo'n miep die altijd roept- KNIEEN NIET VOORBIJ DE TENEN! hehe.

Dat hij de baas is en schema's maakt wil niet zeggen dat hij er ook verstand van heeft.
 
Om maximale spiergroei te bereiken is een squat dieper dan 90 graden niet nodig. Bij een squat van 90 graden worden de hamstring en quadriceps namelijk maximaal gestimuleerd. Bij een squat dieper dan 90 graden wordt er meer nadruk op de gluteus maximus gelegd. Echter zijn er betere oefeningen te bedenken om die te trainen.

Het kan dus geen kwaad, maar noodzakelijk voor een maximale spiergroei is het dus niet.
 
Om maximale spiergroei te bereiken is een squat dieper dan 90 graden niet nodig. Bij een squat van 90 graden worden de hamstring en quadriceps namelijk maximaal gestimuleerd. Bij een squat dieper dan 90 graden wordt er meer nadruk op de gluteus maximus gelegd. Echter zijn er betere oefeningen te bedenken om die te trainen.

Het kan dus geen kwaad, maar noodzakelijk voor een maximale spiergroei is het dus niet.

Squat als compound doe je natuurlijk om zoveel mogelijk spiermassa te stimuleren en dus ook de glutes. Daarnaast zijn het de hamstrings die relatief het minst in actie komt bij een squat.

Hamstrings: The Most Overrated Muscle for the Squat 2.0 • Stronger by Science

[Link niet meer beschikbaar]
 
Back
Naar boven